Senaste nytt

Varför säljer ingen resebyrå biljetten jag hittar på ITA matrix sidan?

Knutar

Ny medlem
Ja, det var ju det som gjorde det hela så märkligt när de sedan påstod att något gått fel. Alla biljetter skickades ut efter att betalningen gjorts och de börjar med (något maskat):

ELECTRONIC TICKET
PASSENGER ITINERARY RECEIPT
ISSUING AIRLINE : THAI AIRWAYS INTL
TICKET NUMBER : ETKT 217 XXXXXXXXXX
 

Gnopps

Medlem
Eftersom du fått biljetterna och pengarna dragits skulle jag ta en strid med resebyrån om detta, du hade faktiskt köpt biljetten! Jag tror att svensk lag säger att säljaren får ta tillbaka köpet om det varit ett uppenbart misstag för köparen. 5000 till Bangkok tycker jag inte är ett uppenbart misstag med tanke på att Lufthansa för några månader sedan sålde sydamerika för 4000 (vi kan tillhandahålla fler kampanjpriser om du behöver).

Dock kan det vara att du vill vara snäll mot resebyrån om du tror att det är de som gjort misstaget, speciellt om det är en liten resebyrå där kostnaden skulle märkas - kanske kan ni så fall enas om gåvokort eller liknande?

Låt oss få veta vad som händer!
 

agehall

Medlem
Det där är klockrent! Du hade en biljett men resebyrån tog tillbaka den för att de tyckte du betalt för lite. Stå på dig! Som Gnopps säger är 5000pp inte ett uppenbart felaktigt pris. Iaf inte för en lekman. Jag skulle bestämt hävda att de sålt dig en biljett och att du har rätt till att få en biljett för det priset.
 

Dr. Miles

Expert
Vilken bokningsklass samt fare basis står på din biljett?
Om det är Fare basis: LICSWISE, så du är überdebiterad och då kan du bevisa det för att det är ett publicerat pris.
 

themroc

Medlem
Har ett liknande problem med ITA Matrix - har hittat BMA-BRU 18-20 maj för SEK1003 (ToR) men lyckas inte hitta priset på Expedia, Kayak m fl. Är det värt att ringa någon byrå?
 

Dr. Miles

Expert
Har ett liknande problem med ITA Matrix - har hittat BMA-BRU 18-20 maj för SEK1003 (ToR) men lyckas inte hitta priset på Expedia, Kayak m fl. Är det värt att ringa någon byrå?
Det händer ofta med SWISS och Brussels Airlines. ITA visar phantom platstillgångar på de två flygbolagen.
 
Okey för en oerfaren som nu ska försöka boka en biljett som jag hittat på ITA matrix. Kan jag promenera ner på stan och in på vilken resebyrå som helst? flygningarna görs med 3 olika bolag så tvekar ju på att man kan hitta den på någon av den enas hemsida? Vilket är det man behöver nämna för att få fram rätt fare? :)
 
Last edited:
Okey för en oerfaren som nu ska försöka boka en biljett som jag hittat på ITA matrix. Kan jag promenera ner på stan och in på vilken resebyrå som helst? flygningarna görs med 3 olika bolag så tvekar ju på att man kan hitta den på någon av den enas hemsida? Vilket är det man behöver nämna för att få fram rätt fare? :)

På nätet brukar expedia att hitta många kombinationer av bolag.
 
Toppen