Senaste nytt

Varför måste jag efterregistrera poäng - igen?

henke12

Medlem
ok, har mailat sas-kundtjänst, ska avvakta. Det konstiga är att det gick att retro-regga ena delsträckan som vi blev ombokade till, fick precis in poängen, fem min efter. Den andra sträckan är knepigare tydligen. Swiss borde fan ge mig mina poäng, så trött på det skitbolaget.... tack för era svar.
En gissning är att sträckan FRA-BKK blev på en annan ETKT.

Står det något ETKT nummer på boardingkortet?
 

WF789

Medlem
OSL-CPH-STN og LHR-ARN før jul kom innen 24 timer, mens på samme booking ARN-OSL måtte etterregistreres.
OSL-BNN før jul kom også innen 24 timer, mens TRD-OSL på returen måtte etterregistreres (samme bookning)
OSL-BRU-TFS på lørdag har ikke kommet, men man får la de få noen dager til på seg.
 

intuition

Medlem
Sen början på december ska det inte vara några problem så länge ens FQTV är korrekt och operating airline sänder data on time. Är det SK går datat internt. Undantag för mindre flygplatser som skickar mer manuellt.
Tidigare hickups hade att göra med utmaningar både hos SK men också hos flera andra flygbolag i alliansen som fick diverse problem när en rad tjänster inom Alliansen migrerades till nya plattformar.

Överlag är alliansens ståndpunkt att data ska skickas när ett flyg anländer destination men det görs lite olika i den frågan varpå variationer. På sikt blir det mycket enhetligt (2020/2021).

Görs det exakt matchning på hela namnet innan en auto-kreditering går igenom?
Jag saknar poäng från en LH flygning och den biljetten var ju utställd med mitt första förnamn, medan EB kontot står med tilltalsnamn. (Brukar kreditera till ett annat program utan problem och där jag redan från början haft mitt första förnamn reggat)
 

henke12

Medlem
Tack , vet inte hur cool han var . Om det skulle ha ändrats, hur gör man då?

Sorry, lite branchskadad!

Fel när inte en poängregistrering går igenom kan vara:

1/ Mismatch mellan biljettnamn och namn på ditt eurobonuskonto(som @intuition föreslår)
Mig veterigen krävs en manuell registrering i så fall (ej 100% säker)

2/ Kortet har aldrig blivit registrerat

3/ Kortet är registrerat men ombokning/omskrivning av biljett har skett pga IRR(irregularitet),
En efterregistrering kan behövas och då behövs det nya biljettnumret(etkt) som brukar stå på boardingkortet i form av typ 10 siffror varav de 3 första är flygbolagsspecifikt (117 = SAS, 082 = Brussels Airlines etc)
 

Peter G

Medlem
Görs det exakt matchning på hela namnet innan en auto-kreditering går igenom?
Jag saknar poäng från en LH flygning och den biljetten var ju utställd med mitt första förnamn, medan EB kontot står med tilltalsnamn. (Brukar kreditera till ett annat program utan problem och där jag redan från början haft mitt första förnamn reggat)
Jag skulle säga att den logik som finns i backend att verifiera ditt namn kan hantera ditt fall lite olika;
Låt oss säga att EB kontot är Per Nilsson, i ditt pass har du Anders Per Nilsson.
Om din bokning hos LH är följande:
1: per Nilsson = ok match finns mot EB
2: anders per Nilsson = backend förstår att det är du och ger OK till 99 % säkerhet.
3: anders Nilsson = bara efternamnet matchar mot EB, du kommer behöva göra en retro claim.

Från ett FFP perspektiv rent generellt i STAR vill man gärna att det är FFP namnet som är ” ticketed name” men tyvärr vill ju vissa flygbolag envisas med hela namnet som i pass vilket kan ställa till automatisk intjäning och än värre när fel namn tas (när du har flera i passet). Grunden till allt strul är ju många gånger att IATA och flygbolagen inte kan enas om vad som ska användas i en bokning :)
 
Toppen