Görs det exakt matchning på hela namnet innan en auto-kreditering går igenom?
Jag saknar poäng från en LH flygning och den biljetten var ju utställd med mitt första förnamn, medan EB kontot står med tilltalsnamn. (Brukar kreditera till ett annat program utan problem och där jag redan från början haft mitt första förnamn reggat)
Jag skulle säga att den logik som finns i backend att verifiera ditt namn kan hantera ditt fall lite olika;
Låt oss säga att EB kontot är Per Nilsson, i ditt pass har du Anders Per Nilsson.
Om din bokning hos LH är följande:
1: per Nilsson = ok match finns mot EB
2: anders per Nilsson = backend förstår att det är du och ger OK till 99 % säkerhet.
3: anders Nilsson = bara efternamnet matchar mot EB, du kommer behöva göra en retro claim.
Från ett FFP perspektiv rent generellt i STAR vill man gärna att det är FFP namnet som är ” ticketed name” men tyvärr vill ju vissa flygbolag envisas med hela namnet som i pass vilket kan ställa till automatisk intjäning och än värre när fel namn tas (när du har flera i passet). Grunden till allt strul är ju många gånger att IATA och flygbolagen inte kan enas om vad som ska användas i en bokning