Senaste nytt

Varför kollar SAS aldrig legitimation?

fly4fun

Medlem
Jo visst är det smidigt att slippa visa id-kort och alla möjliga papper bara för att man ska flyga. Men ur säkerhetssynpunkt känns det konstigt då man inte ens får plocka in en flaska vatten genom säkerhetskontrollen. Men dom har ingen aning att det är rätt person som flyger. Kan likaväl vara kriminella som är efterlysta som flyger under falskt namn, eller gud vet allt.

Säkerhetskontrollen är bara spel för gallerierna. Ett otroligt värdelöst påfund som enbart kostar massa pengar, och inte ger nån säkerhet. Jag mailade Arlanda och frågade varför man får riktiga knivar i restaurangerna efter säkerthetskontrollen och fick till svar att knivarna är godkända i säkerhetsklassat område, men dom är inte tillåtna att ta med in genom säkerhetskontrollen. Ska man skratta eller gråta?
 

twiggs

Medlem
Säkerhetskontrollen är bara spel för gallerierna. Ett otroligt värdelöst påfund som enbart kostar massa pengar, och inte ger nån säkerhet. Jag mailade Arlanda och frågade varför man får riktiga knivar i restaurangerna efter säkerthetskontrollen och fick till svar att knivarna är godkända i säkerhetsklassat område, men dom är inte tillåtna att ta med in genom säkerhetskontrollen. Ska man skratta eller gråta?

Vilket är anledningen till att jag föredrar säkerhetskontroll vid gaten.
 
Säkerhetskontrollen är bara spel för gallerierna. Ett otroligt värdelöst påfund som enbart kostar massa pengar, och inte ger nån säkerhet. Jag mailade Arlanda och frågade varför man får riktiga knivar i restaurangerna efter säkerthetskontrollen och fick till svar att knivarna är godkända i säkerhetsklassat område, men dom är inte tillåtna att ta med in genom säkerhetskontrollen. Ska man skratta eller gråta?

Jag är väl medveten om det, har kollat några dokumentärer om flygsäkerhet. I USA hade väl TSA tillsatt en grupp som skulle testa säkerheten och fått igenom en PISTOL!!! då man vridit kroppen när personen blev visiterad men då ansåg TSA att man inte följt reglerna.. Som att terrorister följer regler.

Finns väl ganska många exempel på det, och hur länge det sedan tar innan säkerheten höjts när brister är funna. Bara ta det där med att personen som checkar in bagage också måste vara med på planet... Vill någon verkligen göra något så är det väl inte några svårigheter precis. Falsk trygghet som tar fruktansvärt mycket tid & kostar mycket pengar.
 

David

Medlem
I Kina kontrolleras ID alltid vid checkin, vet inte hur det funkar vid automat, och alltid vid säkerhetskontrollen.
 

sungtae

Medlem
Bara ta det där med att personen som checkar in bagage också måste vara med på planet... Vill någon verkligen göra något så är det väl inte några svårigheter precis.

Dessutom följs inte det där fullt ut. I höstas missade mina vänner sin anslutning med CO (genom slarv) EWR-SEA och de blev ombokade till nästa avgång. Men när vi skulle hämta dom på Seatac så stod deras väskor och väntade bredvid bandet innan de landat.

På Schipol brukar dom ju annars vara duktiga på att gasta efter folk och att deras bagage kommer hivas av...
 
Dessutom följs inte det där fullt ut. I höstas missade mina vänner sin anslutning med CO (genom slarv) EWR-SEA och de blev ombokade till nästa avgång. Men när vi skulle hämta dom på Seatac så stod deras väskor och väntade bredvid bandet innan de landat.

På Schipol brukar dom ju annars vara duktiga på att gasta efter folk och att deras bagage kommer hivas av...

Det är möjligt, men det är nog betydligt bättre koll på sådant idag än tidigare.
 

erc

Medlem
Har en liten fundering kring detta med krav på ID-kort i samband med flygning.

Vi samtliga flygningar från OSL de senaste åren har jag bara behövt visa boardingkortet. Med SAS inrikes och med LH till MUC.

Nu har det slumpat sig på så vis att jag har ett antal biljetter med AF OSL-CDG t/r som inte kommer användas. De är inte möjliga att ändra namn på. Men... hur stort problem skulle en helt annan person ha att nyttja dessa biljetter? Personen reser i så fall i vårt sällskap. Har med pass och biljett - men namnet i passet och det på biljetten stämmer inte för fem öre...

EDIT: Noterade först nu att tråden ligger i SAS Eurobonus... Ämnet kanske motiverar ny tråd i ex tråden för flygbiljetter?
 

Chrille

Medlem
Personen reser i så fall i vårt sällskap.

Det kan nog bli problem om flera i sällskapet reser på samma namn. För även om man inte gör ID-kontroll så upprättas passagerarlistor för varje flygning, och då kan ju gate-personalen ana ugglor i mossen....
 

erc

Medlem
Det kan nog bli problem om flera i sällskapet reser på samma namn. För även om man inte gör ID-kontroll så upprättas passagerarlistor för varje flygning, och då kan ju gate-personalen ana ugglor i mossen....

Nej, det blir inga duplikat åt något håll. Bara att en person har ett namn i passet och ett HELT annat på biljetten.
 
Toppen