Senaste nytt

Varför kan jag inte flyga på en tidigare flight om det finns plats?

Jag läste en kommentar på Qantas Facebook sida där en kille skrev att han kommit till flygplatsen tidigare än beräknat. Det fanns en tidigare flight med gott om platser men självklart fick han vänta på den flight han hade bokat plats på.

Men är det egentligen så självklart? Skulle inte flygbolaget egentligen tjäna på att försöka sälja hans plats på den senare flighten?
 

Alx

Medlem
I grunden skulle det nog vara ett sätt att kunna sälja någon enstaka stol mer till nästa flight.

Problemet är väl bara det att flygbolaget i så fall rubbar sin egen prisbild och urholkar mervärdet på de dyrare ombokningsbara biljetterna?

Jag har i och för sig varit med om att SAS har accepterat (längesen nu) ombokning av billiga icke flexibla biljetter några gånger när har jag råkat träffa på någon trevlig och hjälpsam SAS-anställd och de har sett att det finns gott om lediga platser. Antar att det inte är helt i sin ordning, men det är något som då verkligen har uppskattats och inte på något sätt går att förvänta sig.
 

Roger J

Medlem
Grejen om de europeiska flygbolagen skulle ändra sin policy är att alla passagerare snabbt skulle vänja sig och ta flexibiliteten för given - och bli irriterade när det inte fungerade. Antar att det är vad de ickeamerikanska bolagen vill undvika.
Se bara hur amerikaner blir irriterade när de inte får upgrades etc. De ser det inte längre som en trevlig gest från flygbolaget utan som en rättighet.
 

Dr. Miles

Expert
Jag försökte ändra min flight till en tidigare Air China flight inrikes som hade lediga platser. Det gick inte bra att ändra(det var en bonusresa).
Men sedan min flight ställdes in och fick jag åka ännu senare. Ja, jag VAR bitter...

I inrikes Japan med ANA fungerade generellt så länge bijletten inte innehäll både utrikes och inrikes. Om bokningen bestod av endast inrikes flygningar, var det inga problem att ändra. Men så fort det innehäll utrikes flygning blev det tvärstopp. :(
Det var pga ANA har olika bokningssystem på inrikes och utrikes. Inrikes kan man boka med namnet med endast i japanska tecken också.
 

Stefan62

Medlem
Jag har varit i samma situation och det har inte varit några problem med SAS - förutsatt att jag inte haft incheckat bagage! Det har t.o.m. fungerat vid bonus-resa.
 
Jag hade 5 timmar att spendera på en flygplats utan lounge, lite småsegt.
Såg därför en avgång med ett tidigare LH plan som gick om endast 50 minuter.
Sprang till informationen och det hade gått .... om jag inte haft incheckat bagage då dom inte skulle hinna lokalisera väskan och skeppa med den på det tidigare planet på den lilla tiden.
 

nilsson

Medlem
I USA så är det väldigt vanligt att man enkelt bokar om sig på tidigare flighter när man kommer till flygplatsen efter t.ex. ett oväntant snabbt möte eller lindrig trafik. Det har heller inte varit något problem att komma med en senare flight, där det finns plats, om man missat sin planerade flight.
 

Gnopps

Medlem
Precis som tidigare svar påpekat handlar det om att försvara det prispremium de dyrare biljetterna har. Vet du att du får boka om den billigare biljetten finns det ingen anledning att boka den dyrare.

Jag gillar systemet i USA bättre. Beroende på flygbolag fungerar det lite olika, en del har att man får stå på standby på tidigare avgångar utan kostnad medan andra tar $50 för att boka om dig på ett flyg som är max 3h tidigare.
 

andreijas

Medlem
Stod på CPH i somras och skulle åka hem efter en dagstripp från ARN med SK, tillbaka hade jag bokat fel, en månad fram i tiden :p men det gick fint att ändra då det var ett ganska uppenbart fel och det fanns plats...
 
Toppen