Senaste nytt

Varför kan jag inte checka in online hos Turkish Airlines?

Det är mindre än 24 timmar tills avfärd med Turkish Airlines och enligt informationen på Turkish Airlines hemsida ska det gå bra att checka in online om flyget avgår ifrån min flygplats (Kastrup). Jag knappar in exakt samma uppgifter som finns lagrade hos www.checkmytrip.com men ändå får jag bara felmeddelandet "Unable to retrieve booking reference(PNR) records. Please check and try again." Varför blir det så här?
 

johhenrik

Medlem
Svårt att svara på. Det har alltid fungerat för mig. Kanske är ett temporärt fel. Är biljetten köpt via deras hemsida? Isf, dra fram kvittot du fått och prova med både PNR och e-ticket-nummer.
 

Dr. Miles

Expert
Jag har ett svagt minne om Turkish Airlines använde annat bokningssystem än Amadeus förut. I så fall kan du gå in i classic.checkmytrip.com med ditt Amadeusbokningsnummer och kolla om det finns Turkish Airlines eget bokningsnummer.
Sedan försöka att checka in med det bokningsnumret.
 

johhenrik

Medlem
Jag tror, om inget har ändrats, att det är så här: På turkish hemsida kan du bara komma åt biljetter som handlats via deras hemsida. Även deras sida använder Amadeus för bokningen, precis som externa parter. Bokningen görs alltså med Amadeus, men biljetten hålls i deras interna Troya-system. På andra bolag kan man ju komma åt originalreferensen ibland för typ Galileo eller Sabre, men på Turkish spelar det ingen roll, för hemsidan kollar bara i sin tabell över egna biljetter, den kollar alltså inte mot Troya-systemet.
 
Jag har ett svagt minne om Turkish Airlines använde annat bokningssystem än Amadeus förut. I så fall kan du gå in i classic.checkmytrip.com med ditt Amadeusbokningsnummer och kolla om det finns Turkish Airlines eget bokningsnummer.
Sedan försöka att checka in med det bokningsnumret.
Haha, det här forumet är det bästa som har hänt sedan sliced bread!!! Det funkade!!! Tusen tack!!!
 

Jonas C

Medlem
Det är mindre än 24 timmar tills avfärd med Turkish Airlines och enligt informationen på Turkish Airlines hemsida ska det gå bra att checka in online om flyget avgår ifrån min flygplats (Kastrup). Jag knappar in exakt samma uppgifter som finns lagrade hos www.checkmytrip.com men ändå får jag bara felmeddelandet "Unable to retrieve booking reference(PNR) records. Please check and try again." Varför blir det så här?

Öppnar du bokningen i checkmytrip så ska det stå ett till bokningsnummer för TK's system. Testa att skriva in det istället när du checkar in.

Borde vara krav för alla flygbolag i Star Alliance att använda Amadeus…
 
Toppen