Senaste nytt

Varför finns inte ljudnivån på flygplansbullret på seatmaps?

chazzie

Medlem
Om du tyckte det lät hemskt från motorerna på en A330, då har du aldrig suttit på en MD80 med motorn precis utanför fönstret, underbart.
Det var en underbar tid... Lätt ringande i öronen under första konferensdagen brukade kunna medfölja. ;)

Tycker absolut det är en fin idé. Inte ljudnivå per plats, men per flygplanstyp. T.ex A380 är väl det tystaste på marknaden, flöjt av A350. 737-800 bullrar ju en hel del jämfört med NEO. (Jag vet det beror på att NEON har ny typ av generation motorer).
En typ av heatmap bör väl vara möjlig om inte annat, utöver att beskriva dem likt ovan?
 

Mr Basic

Medlem
Jag brukade välja säte i den "bakre" kabinen på MD80 då man väldigt ofta fick sitta helt själv, ibland tillsammans med en flygvärdinna som undrade vad man gjorde där bak :)
Vad jag minns så kunde man i princip inte prata med stolsgrannen. :confused:
Till MD80:s försvar skall dock sägas att satt man långt fram var det extremt tyst och behagligt. :)
 

Joanna

Medlem
Som många skriver, längst bak i MD-80 är bedövande för öronen, men mycket tyst längre fram i kabinen. Detta gäller även DC-9 och F-28.
 

intuition

Medlem
Jag använde Arbetsmiljöverkets app "Buller" för många år sedan och gjorde en egen liten undersökning för att skapa mig en bild av buller på olika säten jag oftast satt på i flygplansmodeller jag oftast flög.
Nu skrämde jag igång den gamla telefonen och appen, men tyvärr så har någon uppdatering medfört att all mäthistorik raderats :-(

Kan iaf säga att det inte är helt enkelt eller entydigt att mäta IRL.
Plus att bullret varierar med faserna i flygningen och att det inte stämmer helt överens med upplevelsen av buller. Buller på marschhöjd upplevde jag som märkbart tystare än andra faser. Men i mätningar var det inte lika stor skillnad som jag upplevde.
 

Canadien

Medlem
En telefon är lite för dålig för att ge vettiga data, speciellt när det kanske bara skiljer ett par dB mellan olika platser i planet. Skalan är ju inte linjär heller. 3dB ökning är en dubbling av ljudintensiteten, dock brukar man räkna med 10dB ökning som måttet på upplevd dubbling.
 

Tomas E

Medlem
Vi Hard core killar flög sovjetbyggda ilyshin-62 med hela 4 motorer längst bak utanför fönstren. De spisarna måste varit ren turbinjet, tagna direkt från en sukhhoi eller mig.

Flögs på Singapore rutter av bl Aeroflot och Tarom.
Jag flög en gång en annan Sovjetbyggd kärra, en Tu-154, som har tre motorer. Flygbolaget var Syrian Arab Airlines, resan var Kastrup-Östberlin (flygplanet fortsatte till Damaskus) och året var 1987. Jag minns den som rätt bullrig i bak, med lite andra ljud än de jag var van vid. Ärligt talat minns jag bara att det var en Tupolev men Wikipedia anger att det var just Tu-154 som bolaget hade i sin flotta.
 

apknug

Medlem
Jag flög en gång en annan Sovjetbyggd kärra, en Tu-154, som har tre motorer. Flygbolaget var Syrian Arab Airlines, resan var Kastrup-Östberlin (flygplanet fortsatte till Damaskus) och året var 1987. Jag minns den som rätt bullrig i bak, med lite andra ljud än de jag var van vid. Ärligt talat minns jag bara att det var en Tupolev men Wikipedia anger att det var just Tu-154 som bolaget hade i sin flotta.
Ja tu-154 flög Aeroflot till Stockholm Arlanda ända fram till tidigt 90 tal. Hade man tur kunde man få flyga tu-134, som var ett spionflygplan med glas nos där det satt kameror. Har flugit den men inte från Arlanda iof.
 

Mr Basic

Medlem
TU154 fanns kvar på Arlanda i reguljärtrafik till mitten på 00-talet (om mitt minne inte sviker), Pulkovo Airlines flög Arlanda-St Petersburg med TU154.
 

ZZZebra

Medlem
Jag vill minnas att Kish flög med TU154 till Teheran från ARN ganska sent (00-talet).

Utan att veta exakt vilket år så har jag i väntan på andra flyg tänkt att jag skulle vilja prova på både dem och Iran Air med sin 747SP. Den sistnämnda flygplanstypen har jag tyvärr inte åkt med och numera lär det vara knepigt.
 
Toppen