Senaste nytt

Var köpa J. W. blue label?

palmen

Moderator
Vad kul med priser från hela världen! :) Forumet är verkligen ett resande folk, för ingen verkar ha vägarna förbi Arlanda för att kolla om den verkligen kostar 1500 kr för en liter. :p Himla billig den är i Kuala Lumpur! Är inte whiskey för övrigt väldigt prisvärt om man jämför med exempelvis champagne? En fin flaska champagne kostar väl som en fin flaska whiskey men champagnen dricker man ju upp på någon timme medan whiskeyn kan räcka i ett år.

Vad tror ni generellt om min fråga 2?

Beror ju på vad du menar med prisvärd? Finns många whisky som kostar en bra bit över 3-4000 kronor när de släpps, när de säljs vidare på auktion går vissa för uppåt 2.000£. Skulle inte kalla det prisvärt men det är vad som händer när utbudet inte matchar efterfrågan.
Personligen är jag inget fan av Blue Label, tycker den är relativt medioker för de pengarna den faktiskt kostar. Finns mycket bättre whisky i samma prisklass eller lägre som jag hellre skulle köpa.
 

Storsteffe

Medlem
Personligen är jag inget fan av Blue Label, tycker den är relativt medioker för de pengarna den faktiskt kostar. Finns mycket bättre whisky i samma prisklass eller lägre som jag hellre skulle köpa.

+1 på den, Blue Label är ingen dålig dryck men enligt mig så är det bara "statusen" som gör att priset ligger så otroligt högt.
 
Den findes kun i lilleput (20cl) på Kastrup. Pris 529DKK. Jeg tror ikke det er nødvendigt at regne literprisen ud...

Nu prisen er så ussel, må jeg vel ofre mig og tjekke Schiphol og Changi også :)
 

Homer

Medlem
Det kanske är likadant som med vin på Systemet? Billigt vin är ju dyrt i Sverige och dyrt vin är billigt i Sverige. :)

Så kanske det är men eftersom spritskatten är 5 kr per procent och liter lär brytpunkten ligga ganska högt,
dvs. när skatten blir försumbar i förhållande till totalpriset, så fynden kanske finns bland 40 årig single malt
snarare än 18 årig Cask Strength.
 

Homer

Medlem
För den som vill testa lite olika sorter är det här ganska prisvärt på LHR

£79,99 (- £5 med kupong) 4 x 200ml flaskor

johnnie walker the collection

johnnie-walker-4-x-200ml-collection.jpg
 

lillemannen

Medlem
Ett bra tips kan vara att kolla de mindre flygplatserna i Polen typ, Gdansk, Poznan, Katowice, Lodz mm.
Man verkar sälja ut de dyrare flaskorna när de blivit hyllvärmare och ibland kan man få chefen för butiken att ge rabatt om man köper några dyrare flaskor. Nu kan jag inget om whiskey man kan tänka mig det är samma där.

Har vi flertal tillfälle fyndat cognac där, 70 cl storlek på flaskorna. Courvoisier XO köptes för drygt 600 SEK (1250 Systembolaget) i KTW förra månaden, Renault XO 650 SEK WRO. Bästa fyndet som gjorts av mig, dock ej värd detta enligt min mening Remy Martin Louis XIII 7500:- (20300:-Systembolaget) i POZ.
 

Homer

Medlem
Toppen