Senaste nytt

Var i USA? Tips för 4 dagar minisemester.

chazzie

Medlem
Annapolis är en riktigt charmig stad som även är delstatshuvudstad i Maryland. Var där i mars i år efter tips från min kompis i Baltimore. Det ligger på vägen om man skall åka ned till Charlston, alternativt är det närmare NYC om man är på en kortare exkursion. Downtown Baltimore med området kring hamnen är rätt trevligt också, men i övrigt är det inte så upphetsande, min kompis som jobbar som forensics utanför Baltimore pekade på flertalet områden och erbjöd oss att låna skottsäkra västar från honom om vi ville åka dit... =} Annapolis är alltså det stora tipset.

Lite närmare NYC finns Jersey Shore, men jag vet inte hur status är på de samhällena nu efter senaste stormen, men som inbiten Springsteen-fantast var det fantastiskt att traska runt i Asbury Park och se alla de omsjungna platserna för att sedan ta bilen och avsluta dagen med en pizza i Freehold på Federici's, känd för "the best thin crust pizza in the world". Utöver Asbury Park finns ställen som Long Branch, Red Bank och om man vågar en tur på Garden State Parkway ända ned till Atlantic City och östkustens Vegas, klart värt ett besök.

Philadelphia har jag inte hunnit besöka själv, mer än ett snabbstopp för en NHL-match, men det finns mycket att se där för den historieintresserade. Pittsburgh var en överraskning för mig, det är så mycket mer än bara en stålindustri, självklart bör man se klassiska Penguins när man är där, men området nere vid floden är riktigt trevligt med alla restauranger och caféer, jobba upp aptiten med ett besök på utkiksplatsen på Mount Washington för fantastiska vyer över staden.
 
J

JPMorgan

Guest
Får tacka för tipsen. Baltimore kanske är lite för mycket spänning för min smak!
 

kaktusen

Medlem
Efter att ha bott 15 år i USA så är ett av mina favoritställen mycket otippat den lilla staden Jim Thorpe som ligger i Pennsylvania. Tar kring två timmar dit från NYC. Vi har gjort väldigt många besök till denna lilla stad/by. Det finns några riktigt trevliga restauranger och vi har oftast bott på mysiga och högklassiga B&B.

Området är mycket känt för mountainbiking och det har vi flitigt utnyttjat i våra resor från NYC. Härliga dagscyklingar i varierad terräng och sedan vin och god mat på kvällen. Rafting i floden är också mycket trevligt. I skogarna ser man en hel del björn och de dyker ofta upp och letar i soptunnorna på kvällarna. Mysigt! Eller det beror kanske lite på smaken....

Våra besök i staden var vanligtvis långhelger och vi kom tillbaka till NYC fysiskt trötta men mentalt recharged på söndagarna. Staten Pennsylvania har en hel del annat att erbjuda. Man kan ju kika på en match i NHL eller NFL om intresset finns. Mer info om aktiviteter finns här. Jag tycker egentligen inte om PA något vidare men Jim Thorpe blev konstigt nog en favorit under många år.

Tillägg: Några dagar ute i Hamptons på Long Island kan också vara trevligt. Lugnt och stilla med många trevliga ställen att bo på. Högklassig mat. Lite snobbigt på en del ställen. Eftersom ett "sommarställe" lätt kostar 5-10 mio USD därute så var det lite dyrt för oss.

Vi hade dock en del bekanta som hade "sommarställen" vi kunde låna. Verkligen avslappnande atmosfär. Om man blir less så är nattlivet rätt bra på sina ställen. Tar ett par timmar från stan med bil. Att åka tåg går också utmärkt.
 
Last edited:

sembl

Medlem
Annapolis är som @chazzie säger också mycket trevligt men 4 dagar är nog kanske i längsta laget enligt mig. Har du Avios eller EB poäng du kan bränna för att ta dig söderut och tillbaka med familjen @JPMorgan ?

Ett helt otippat resemål för den som vill göra något annorlunda är att hyra bil och köra upp till Ithaca upstate New York. Riktigt fint och mycket aktiviteter. Finns även vingårdar för den vågade med tveksam kvalite, dock får man dricka hur mycket man vill.
 

flum

Medlem
Annapolis är som @chazzie säger också mycket trevligt men 4 dagar är nog kanske i längsta laget enligt mig. Har du Avios eller EB poäng du kan bränna för att ta dig söderut och tillbaka med familjen @JPMorgan ?

Ett helt otippat resemål för den som vill göra något annorlunda är att hyra bil och köra upp till Ithaca upstate New York. Riktigt fint och mycket aktiviteter. Finns även vingårdar för den vågade med tveksam kvalite, dock får man dricka hur mycket man vill.
Åker man upstate New York eller Vermont kan det även vara trevligt att åka och hälsa på lönnsirapproducenter.
 
Toppen