En komplex fråga som delvis styrs av flygbolag, flygplanstyp, kabinklass och vart i världen man befinner sig...
Korta flyg inom Norden och Europa
Jag hamnar ofta i affärsklass som en del av en längre flygning. Gångplats långt fram, har inget behov av att titta ut fönstret, men gillar röra på mig om möjligt. På SAS är det så att en majoritet av flygplan (till min vetskap alla förutan exSnowflakes) har bättre utrymme rad 1 till 5. Så jag försöker alltid sitta mellan 1 och 5 på alla SAS flighter. BA B767an till LHR väljer jag mittgång i mitten på 2-2-2... och självklar 1D på SAS MD-8x (snyft, snyft)
Korta flyg i Nordamerika
Åker normalt i Domestic First och beroende av flygtyp och bolag, sitter jag gärna på rad 2 numera. Har åkt en del AA nu och med tanke på deras FEBO servicekoncept har detta delvis styrt mitt val. Har tidigare haft preferens för "bulk-head" men gillar nu mer rad 2 på UA och AA.
Korta flyg Asien
Hamnar oftast i affärsklass och med någon regional konfiguration typ 2-3-2 eller 2-2-2. Väljer alltid mitten 2 så jag inte behöver röra på mig.
Långflyg First
Händer inte så ofta, men idag har nästan alla 1-2-1 så väljer gärna 1A
Långflyg affärsklass
Är den en B747 alltid Upper Deck om det finns plats. Provat detta på BA, UA, MAS. Är det A330/340 är dessa som oftast 2-2-2 och tar då gärna mitten så jag kan ta mig upp utan att störa någon. B777 är det nog bara BA jag har åkt med på senare tid, och alltid gångplats..