Senaste nytt

Var i planet föredrar ni att sitta, och varför?

Senator

Moderator
En komplex fråga som delvis styrs av flygbolag, flygplanstyp, kabinklass och vart i världen man befinner sig...

Korta flyg inom Norden och Europa

Jag hamnar ofta i affärsklass som en del av en längre flygning. Gångplats långt fram, har inget behov av att titta ut fönstret, men gillar röra på mig om möjligt. På SAS är det så att en majoritet av flygplan (till min vetskap alla förutan exSnowflakes) har bättre utrymme rad 1 till 5. Så jag försöker alltid sitta mellan 1 och 5 på alla SAS flighter. BA B767an till LHR väljer jag mittgång i mitten på 2-2-2... och självklar 1D på SAS MD-8x (snyft, snyft)

Korta flyg i Nordamerika
Åker normalt i Domestic First och beroende av flygtyp och bolag, sitter jag gärna på rad 2 numera. Har åkt en del AA nu och med tanke på deras FEBO servicekoncept har detta delvis styrt mitt val. Har tidigare haft preferens för "bulk-head" men gillar nu mer rad 2 på UA och AA.

Korta flyg Asien

Hamnar oftast i affärsklass och med någon regional konfiguration typ 2-3-2 eller 2-2-2. Väljer alltid mitten 2 så jag inte behöver röra på mig.

Långflyg First
Händer inte så ofta, men idag har nästan alla 1-2-1 så väljer gärna 1A :)

Långflyg affärsklass
Är den en B747 alltid Upper Deck om det finns plats. Provat detta på BA, UA, MAS. Är det A330/340 är dessa som oftast 2-2-2 och tar då gärna mitten så jag kan ta mig upp utan att störa någon. B777 är det nog bara BA jag har åkt med på senare tid, och alltid gångplats..
 
Last edited:

Lonelyflyer

Medlem
Short haul
19 F på 737-600 när jag flyger inrikes, dvs fönsterplats höger strax bakom vingen, har i princip alltid den platsen eller nån rad bredvid om den är bokad
Kliver helst av sist - och har jag byte ser jag ändå till att ha gott om tid så jag slipper springa
19 F är bra för boarding bak i flyget desstuom

Long Haul (economy)
Mittenrad gångplats, kliver gärna upp och går lite i gången ibland
 

JonW

Medlem
S/h Economy:
Absolut fönsterplats, gillar att se och identifiera saker uppifrån. Har dessutom diplomatblåsa oftast.
Gärna nödutgång, annars så långt fram som möjligt eftersom jag vill av fort samt inte köa för länge vid boarding.
Dessutom oftast snabbare servering.
Ett trick som ofta funkar är att leta efter rader där endast mittgångssätet är bokat, ofta förblir då singelstolen i mitten tom...

S/h Business:
Gärna rad 1. Vänster eller höger lite beroende på om jag vet att det finns något intressant att beskåda.
Den har ofta bättre men lite olika benutrymme, och det varierar om vänster eller höger är bäst.

L/h Economy:
Definitivt fönster långt fram.
Ofta bättre benutrymme där, och att vara snabbt av underlättar enormt vid förseningar, immigration-köer etc.
Dessutom har jag ett helvete att sova om jag inte kan luta huvet mot väggen. Och det är ofta mycket bumpande i armbågen från mittgången.
Vänster eller höger beror även här på förväntad utsikt. Det är faktiskt rätt häftigt att slå upp sina blå just när man har Himalaya närmast i jämnhöjd utanför t ex...

L/h Business:
Komforten styr helt. I AY:s eller LX:s nya C t ex är det bara säte 2A, 4A eller 6A som gäller p g a den suite-liknade solostolen.
På 747 upper deck, tystare och intimare.
Helst inte första raden öht p g a handbaggagerestriktioner vid start o landning.
 

Agö

Medlem
Den här tyckte jag var lite kul. Ingen vill sitta vid fönstret. Jag förstår dom.

Aisle.PNG
 

jerixon

Medlem
Nödutgång oftast i Economy så jag kan sträcka lite på benen.
Annars där jag kan nå mittgång i Business longhaul.
Flyger jag med tjejen tar jag gärna ett 2-säte i Business annars ensam :)
 
Jag sitter gärna långt fram för att komma snabbare av och vid gången för att kunna upp och röra mig som jag vill utan att störa andra (och komma snabbare av :)). Det spelar ingen roll om det är longhaul eller shorthaul. Jag har dessutom fått för mig att barnfamiljer oftast hamnar långt bak så det blir lite lugnare längre fram. Jag vill dock sällan sitta allra längst fram på longhaul eftersom man då vanligtvis får brickan och bildskärmen i armstödet vilket följdaktligen då inte går att lyfta. Jag vill kunna lyfta det, inte för att jag är särskilt tjock, men det blir en annan frihetskänsla. Har man dessutom ett ledigt säte bredvid sig så är det guld.
 
Toppen