Senaste nytt

Vandar på Kinesiska muren mellan Jinshanling och Simatai

Anfield

Medlem
Familjen Anfield tänkte återbesöka Kinesiska muren i höst, men denna gång tänkte vi göra det mer till ett äventyr då vi förälskade oss i muren förra gången vill vi ha mer av den !
Så vi tänkte vandra mellan Jinshanling och Simatai. någon som gjort detta ? Är denna led öppen ? läste att det stundtals ska vara dålig framkomlighet.

Söker tips här ! Tänkte typ betala en taxi som kör oss till start och väntar vid målet.

Tack snälla !
 

ekf

Medlem
Så vi tänkte vandra mellan Jinshanling och Simatai. någon som gjort detta ? Är denna led öppen ? läste att det stundtals ska vara dålig framkomlighet.
Jag gick just den sträckningen på påskhelgen i våras, det var inga som helst problem med framkomligheten. Är man van ojämnheter som på ett svenskt elljusspår så känner man sig hemma, däremot var det förbannat många och branta trappsteg till och från, kan vara värt att tänka på.
Det är en väldigt vacker sträckning.

Tänkte typ betala en taxi som kör oss till start och väntar vid målet.
Tänk på att denna delen av muren ligger ganska långt ifrån Beijing, och dessutom utanför Beijings område (ni kan inte köra visumfri transfer).
Jag bokade turen med Beijing Backpackers Hostel, en no frills-tur med normal standard på buss t&r och en guide som följer med och ser till att alla kommer med och rätt, men helt utan att vara påflugen. Går ni normalfort så hinner ni dessutom enkelt med bussen tillbaka utan att stressa, jag hann med lite ölstopp och många++ fotostopp :)
De verkar ha tagit bort turen från sin sida, eller så är jag blind. Detta är i alla fall motsvarande tur, men med egen cahufför: 6km Great Wall Hike-Jinshanling to Simatai West(Private Car for 1 to 5p)|Great Wall Tours|Tour/Beijing Downtown Backpackers
 

ekf

Medlem
Man får betala inträdesavgift både i Jinshanling 金山岭 och i Simatai 司马台.
@Anfield För tydlighetens skull så får man inte gå hela vägen till Simatai sedan något år tillbaka, i alla fall enligt flera tour operators. Man får gå fram till det de kallar för Simatai West, och då betalar man ingen extra avgift, bara i Jinshanling.
 
har gått turen 2 ggr och den är helt fantastisk, speciellt vid solsken. Det krävs bitvis lätt klättring då några delar är förvånansvärt branta och "trappstegen" stora. Ena turen var det ett avsnitt som rasat ut och vi fick gå på sidan en liten bit men inga problem att ta sig fram.
 

jumbooze

Medlem
Gick på Simatai för flera år sedan, då var den långt ifrån säker och stundtals var det bara lösa tegelstenar som var trappan och då bara en tegelsten på bredden ( var dessutom lite feberyr så jag får nog tacka min änglavakt att det inte blev faceplant från muren ).
 

Anfield

Medlem
Jag gick just den sträckningen på påskhelgen i våras, det var inga som helst problem med framkomligheten. Är man van ojämnheter som på ett svenskt elljusspår så känner man sig hemma, däremot var det förbannat många och branta trappsteg till och från, kan vara värt att tänka på.
Det är en väldigt vacker sträckning.


Tänk på att denna delen av muren ligger ganska långt ifrån Beijing, och dessutom utanför Beijings område (ni kan inte köra visumfri transfer).
Jag bokade turen med Beijing Backpackers Hostel, en no frills-tur med normal standard på buss t&r och en guide som följer med och ser till att alla kommer med och rätt, men helt utan att vara påflugen. Går ni normalfort så hinner ni dessutom enkelt med bussen tillbaka utan att stressa, jag hann med lite ölstopp och många++ fotostopp :)
De verkar ha tagit bort turen från sin sida, eller så är jag blind. Detta är i alla fall motsvarande tur, men med egen cahufför: 6km Great Wall Hike-Jinshanling to Simatai West(Private Car for 1 to 5p)|Great Wall Tours|Tour/Beijing Downtown Backpackers

Om jag får som jag vill kommer vi inte söka visum, utan åka till Seoul istället.
Så vilken del av kinesiska muren kan vi besöka utan visum ?
 
Toppen