Senaste nytt

Val av kort och allians, ett komplext problem

Arreswe

Ny medlem
Hej!
Har surfat runt och sökt på forumet som en tok men får inte rätsida på vilket kreditkort/bolag jag ska välja, behöver därför lite tips/hjälp.

Faktorer
* Flyger via jobbet 3-5 gånger till Kina/Hong Kong/Taiwan varje år
* Företaget jag jobbar på betalar biljetterna
* Jag kan inte specificera bolag eller allians utan det som är billigast bokas
* Med reservation att jag är lång så kommer i fortsättningen vägra att flyga med Turkish, KLM eller EVA om det inte är "exit seat", business class eller Premium (om det finns)
* Flyger privat 1-3 gånger per år inom Europa
* Flyger ekonomi både i jobbet och privat
* Har ca 1 600 i BA, 16 000 i TK och 11 000 KLM...
* Har just nu inget kreditkort kopplat till något av allianserna
* Har en spend på ca 18000kr per månad
* Flyger från GOT
* Ska snart flytta till London ett halvår, och kommer försöka propsa att åka med Cathay, vet att BA är lite dyrare
* Brukar bo på Accor eller Wanda hotel i Kina (Accor puttar in poängen i FlyingBlue)

Tankar
Initialt hade jag tänkt att åka mig till någon sorts av lounge access därav valet av TK för Star Alliance då man klättrar snabbast i deras system (om jag förstått rätt).
BA valdes av liknande skäl men läste mig till igår att jag via American Airlines tjänar lättare in poäng via allianserna än BA konstigt nog (suck). Kommer ändå inte att kunna binda ett kreditkort hit så det faller bort antar jag?

Problemet som jag ser det är att Star Alliance vill jag helst inte åka med i jobbet om det är ekonomi, däremot är används det mest SA privat.

Bolagen i Star Alliance är även (förargligt) billigast att åka till Asien med.
Känns som att jag blir tvingad att köra på Star Alliance även om jag vet att Oneworld är så mycket bättre, njuter alla de gånger de blir Finnair, BA eller Cathay!

Nu till frågorna!
Har sett att många rekommenderar SAS Eurobonus med antingen MC eller Amex, vad jag har läst så rekommenderar de flesta Amex?

Ska jag köra vidare på TK och koppla ett kreditkort dit eller är det bättre att köra på SAS? (flyger generellt aldrig med SAS i sig utan bara Star Alliance).

Har även funderat på att köra på ett BA Amex för att underhålla min spridning av poäng i Oneworld...

Eller ska jag bara ta en allians (gissningsvis Star Alliance/SAS) och sen koppla både ett Amex och MC till denna och vara glad för de "random" long legs'en som jobbet bokar? Ligger ju nått i det att faktiskt kunna använda poängen på stället man lever på (säger jag som ska flytta till London... suck)

Vad är bäst att jaga? Lounge access eller rabatter/gratis resor? (kanske den viktigaste frågan?)

Även om jag har de allt på bordet så är inte valen helt lätta, hoppas att jag vart utförlig nog i min beskrivning och att posten ligger rätt, vad säger ni?

Mvh Arre
 

jsn

Medlem
Välkommen hit!
I grund och botten handlar det om vad som är viktigast för DIG, vad värderar du högst? Är det bonusresor, loungeaccess och fast track, status, eller något annat?
Men i grund och botten så är ett första steg att välja ett bolag och sedan försöka hålla sig till det bolaget, oftast ger flygbolag bäst poäng för flygningar gjorda med det egna bolaget. Flyger du Turkish satsa på Turkish, flyger du Lufthansa satsa på Lufthansa, ...
Sedan kommer då kreditkorten, som komplicerar saker lite grann. Med den månatliga spenden du har så får du lätt loss en 2-4-1 från AmEX samt ~40.000 poäng in till SAS-kontot per år om du väljer att gå den vägen. Tjänar du många EB-poäng utöver det så kan 2-4-1 bli värd en hel del pengar för dig om du bokar en First någonstans för två personer för halva poängpriset.
 

hg1980

Medlem
Jag hade valt SAS, av den enkla anledningen att American Express Elite är ett väldigt bra kreditkort. Det ger dig 20000 statuspoäng som gör att du startar varje år på silver. Då har du goda chanser att nå guld på dina resor, samt att all spend du har adderar extra poäng. Passa på att bli värvad så får du just nu 22500 poäng pga det också. Sen har Eurobonus samarbete med väldigt många affärer, hotell, elbolag etc etc. Möjligheterna att samla poäng till Eurobonus som svensk medmorgare är helt enkelt större än någon annan allians.

Jag flög mycket KLM / Air France/ Delta förr, och blandade med British Airways / American. Nu har jag bytt ut Skyteam till Star Alliance, och ångrar det inte en sekund. Skaffa ett SAS Eurobonus Mastercard som komplement till ditt American Express Elite när butiken/handlaren inte tar American Express. Slutligen handlar du din mat på Coop. Skaffa ett vanligt coop kort, regga det och betala med Amex. Då får du 30p / 100kr på alla köp hos Coop :)
 

Dafi

Medlem
Du har inte funderat över ett renodlat American Express? Nackdelen är att du får färre antal poäng per krona (iaf för EB) jämfört med bundet till ett lojalitetsprogram, fördelen är att du kan välja själv vart poängen ska spenderas samt att du får lounge access (antal ggr beror på vilket kort du väljer).
 

Arreswe

Ny medlem
Välkommen hit!
I grund och botten handlar det om vad som är viktigast för DIG, vad värderar du högst? Är det bonusresor, loungeaccess och fast track, status, eller något annat?
Men i grund och botten så är ett första steg att välja ett bolag och sedan försöka hålla sig till det bolaget, oftast ger flygbolag bäst poäng för flygningar gjorda med det egna bolaget. Flyger du Turkish satsa på Turkish, flyger du Lufthansa satsa på Lufthansa, ...
Sedan kommer då kreditkorten, som komplicerar saker lite grann. Med den månatliga spenden du har så får du lätt loss en 2-4-1 från AmEX samt ~40.000 poäng in till SAS-kontot per år om du väljer att gå den vägen. Tjänar du många EB-poäng utöver det så kan 2-4-1 bli värd en hel del pengar för dig om du bokar en First någonstans för två personer för halva poängpriset.

Tack för tipsen!
Har bara vart på Menzies lounge Landvetter, och den lämnade mer att längta efter än innan jag gått in...
Skämt och sido, tog och kollade runt på alla flygplatser och vilka lounger som jag kunde få tillgång till med de olika allianserna:

Star Alliance
GOT, SAS (bra)
LHR, United (super bra)
TPE, Thai (sunk)
HKG, Singapore (bra)
IST, Turkish (super bra)
AMS, Menzies (ok/sunk)

Oneworld
GOT, Menzies (ok/sunk)
LHR, BA, Cathay, Malaysia, American Airlines
TPE, Cathay (bra)
HKG, Cathay (bra), Dragon, Qantas
AMS, BA

Skyteam
GOT, Menzies (ok/sunk)
LHR, Skyteam lounge
TPE, China Airlines
HKG, Air France, China Airlines, Korean Air

Ser ju onekligen helt ok ut att åka med Star Alliance :)

Jag hade valt SAS, av den enkla anledningen att American Express Elite är ett väldigt bra kreditkort. Det ger dig 20000 statuspoäng som gör att du startar varje år på silver. Då har du goda chanser att nå guld på dina resor, samt att all spend du har adderar extra poäng. Passa på att bli värvad så får du just nu 22500 poäng pga det också. Sen har Eurobonus samarbete med väldigt många affärer, hotell, elbolag etc etc. Möjligheterna att samla poäng till Eurobonus som svensk medmorgare är helt enkelt större än någon annan allians.

Jag flög mycket KLM / Air France/ Delta förr, och blandade med British Airways / American. Nu har jag bytt ut Skyteam till Star Alliance, och ångrar det inte en sekund. Skaffa ett SAS Eurobonus Mastercard som komplement till ditt American Express Elite när butiken/handlaren inte tar American Express. Slutligen handlar du din mat på Coop. Skaffa ett vanligt coop kort, regga det och betala med Amex. Då får du 30p / 100kr på alla köp hos Coop :)

Låter onekligen inte dumt! Tack!
Det som gräver i bakhuvudet är dock min flytt till London, vet ej hur många köp det kommer blir där iom tillkommer en mindre trevlig utlandsavgift :[
Får väl skaffa ett Coop Med mera kort som inte har nån uttag/valutaväxling avgift istället?

Hade nån tanke att köra på SAS Mastercard samt att Amex Classic men det kanske låter det helt bränt...
Skulle skrapa ihop ca 10 000 i välkomstpoäng
(båda korten gratis första året)

Å andra sidan skulle jag få ihop runt 27 500 om jag kör på Mastercard + Amex Elite

På mina runt fyra jobbresor skulle jag få ihop ca 32 800 + 1600 privat

Dvs, Classic skulle precis ge guld med några köp ovan på... gäller guld just det året man får det eller ett år från att man fått det?
Amex Elite skulle helgardera rejält :) dock kosta 1000 kr... men bör spara in det på lounge access + eventuell poängköperesa resa!?

Du har inte funderat över ett renodlat American Express? Nackdelen är att du får färre antal poäng per krona (iaf för EB) jämfört med bundet till ett lojalitetsprogram, fördelen är att du kan välja själv vart poängen ska spenderas samt att du får lounge access (antal ggr beror på vilket kort du väljer).

Inte egentligen, drog en till repa i lounge databasen

Amex Gold
LHR, Plaza Premium, Club Aspire, Nol, SkyTeam,
IST, Primeclass, Comfort, HSBC Premier
HKG, Plaza Premium
TPE, Plaza Premium

Möjligheter finns ju helt klart!
 

henrik l

Medlem
Du har inte funderat över ett renodlat American Express? Nackdelen är att du får färre antal poäng per krona (iaf för EB) jämfört med bundet till ett lojalitetsprogram, fördelen är att du kan välja själv vart poängen ska spenderas samt att du får lounge access (antal ggr beror på vilket kort du väljer).

Tror att det ligger en hel del i detta, i synnerhet om du skall flytta till London. Med ditt resemönster verkar One World vara ett givet alternativ, speciellt om du har möjligheten att ringa direkt till resebyrån och tala om vad dom skall boka. Kan du snika till dig premium economy några gånger och har British Airwyas så har du snabbt silverkort, med alla fördelar som det ger.
 

Canadien

Medlem
Tänk på att det finns poäng och poäng. Välkomstpoäng från MC/AMEX är extrapoäng, likaså när du handlar med korten så får du extrapoäng. Dessa räknas inte in mot din Eurobonus-status. Det är endast Amex Elite's årliga 20.000 baspoäng samt baspoäng från flygresor som hjälper dig mot guldkortet.
 

agehall

Medlem
Hade du bott kvar i Sverige så hade SAS Eurobonus varit självklart med det lilla resande du gör eftersom du då kunde ha kreditkort kopplat till det hela. I UK har jag ingen uppfattning, förutom att du vill undvika att flyga direkt från UK.
 

palmen

Moderator
Tack för tipsen!
Har bara vart på Menzies lounge Landvetter, och den lämnade mer att längta efter än innan jag gått in...
Skämt och sido, tog och kollade runt på alla flygplatser och vilka lounger som jag kunde få tillgång till med de olika allianserna:

Star Alliance
GOT, SAS (bra)
LHR, United (super bra)
TPE, Thai (sunk)
HKG, Singapore (bra)
IST, Turkish (super bra)
AMS, Menzies (ok/sunk)

Oneworld
GOT, Menzies (ok/sunk)
LHR, BA, Cathay, Malaysia, American Airlines
TPE, Cathay (bra)
HKG, Cathay (bra), Dragon, Qantas
AMS, BA

Skyteam
GOT, Menzies (ok/sunk)
LHR, Skyteam lounge
TPE, China Airlines
HKG, Air France, China Airlines, Korean Air

Ser ju onekligen helt ok ut att åka med Star Alliance :)



Låter onekligen inte dumt! Tack!
Det som gräver i bakhuvudet är dock min flytt till London, vet ej hur många köp det kommer blir där iom tillkommer en mindre trevlig utlandsavgift :[
Får väl skaffa ett Coop Med mera kort som inte har nån uttag/valutaväxling avgift istället?

Hade nån tanke att köra på SAS Mastercard samt att Amex Classic men det kanske låter det helt bränt...
Skulle skrapa ihop ca 10 000 i välkomstpoäng
(båda korten gratis första året)

Å andra sidan skulle jag få ihop runt 27 500 om jag kör på Mastercard + Amex Elite

På mina runt fyra jobbresor skulle jag få ihop ca 32 800 + 1600 privat

Dvs, Classic skulle precis ge guld med några köp ovan på... gäller guld just det året man får det eller ett år från att man fått det?
Amex Elite skulle helgardera rejält :) dock kosta 1000 kr... men bör spara in det på lounge access + eventuell poängköperesa resa!?



Inte egentligen, drog en till repa i lounge databasen

Amex Gold
LHR, Plaza Premium, Club Aspire, Nol, SkyTeam,
IST, Primeclass, Comfort, HSBC Premier
HKG, Plaza Premium
TPE, Plaza Premium

Möjligheter finns ju helt klart!
Poängen du får när du spenderar på Amex kortet är inte baspoäng som räknas mot status utan det blir bara tillgängliga poäng på kontot.
Ett Amex classic är rätt värdelöst, bättre att välja premium som är gratis första året och med kampanj nu får du 15000 tillgängliga poäng på eurobonus kontot (kräver dock en viss spend inom första månaderna). Elite är självklart ännu bättre men kan vara svårt att motivera kostnaden för det om du inte får 2 Vouchers du kan nyttja eller behöver 20k baspoäng (som räknas mot status).
 
Toppen