Senaste nytt

Val av flygbolag - Milanoresa

Palazzi

Medlem
Tack för alla input! Börjar klarna lite....

- Brussels skulle ha 6.800kr för Eco +, och i vanlig ekonomiklass fick man ingenting serverat. Därtill får man ta sig till Bromma.
- KLM flyger till LIN via AMS, och har därmed samma fördel som SAS. @Agö tycker inte produkten är värd omvägen. Då jag ändå kan glömma att nå status inom Skyteam, så litar jag på hans goda omdöme :)
- SWISS-bokningar till MXP verkar bli "operated by SAS" på ARN-ZRH, 9/10..
- Omvägen via IST orkar jag inte med.
- Austrian har jag testat så många gångar - i mitt tycke de vassaste i skaran, men MXP är inte så kul...
- Air Baltic - känns inte prioriterat, då jag inte får lounge mm i ekonomiklass

Känns som om kvarvarande alternativ är:
- SAS i GO eller Plus
- Lufthansa + Air Dolomiti direkt till Bergamo
- Air France i ekonomiklass
- Övriga tips (?)
 
Jag har åkt ca 15 leg med Air Baltic de 2 senaste åren och det har hänt att det har varit fullt i ekonomiklass, men jag har aldrig upplevt att det har varit fullt i businessklass. Därför tror jag du har stor chans för en optiontownuppgradering, men jag kan så klart inte lova något. Tänk dock på att det är lite Ryanair-fasoner över Air Baltic, dvs betala för incheckat bagage (tror det är per leg också) och på Kastrup kostade incheckning över disk 10 Euro och det gick inte att checka in via automaterna. Fast om du åker businessklass är det möjligt att det ingår, se till att läsa det finstilta.
 

agehall

Medlem
Där ser man. Jag blir uppbumpad typ var tredje gång på ARN-AMS. Har man redan valt säte kan man dock inte bli uppflyttad...

Jo då, såg under förra året ett antal personer bli uppbumpade ombord (särskilt på KL1124, fakiren från Kastrup). Dock inte jag själv. Å andra sidan, eco comfort innebär ju endast mer benutrymme och inget annat.

Jag har blivit uppgraderad en gång och då blev det inte ens mer än ekonomiservice. I praktiken så uökade de helt enkelt ekonomikabinen med 3 rader.

Och då är jag FBP och har så varit sedan 2011 med ganska många legs per år.
 

fcx

Medlem
Lite OT, men Eco comfort på KLM är vanlig ekonomiservice men mer benutrymme. Bra produkt, men prissatt lite i överkant inom Europa.
 

Morgan

Medlem
Du kan ju också testa Ryanair Super Mega Comfort First Business Plus för 712 kronor 9/10 - direkt till Bergamo. Enligt min far som använder Ryan har de faktiskt skärpt sig på sistone, låter som att de är mer är åt Easyjet/Norwegian-hållet än Sällskapsresan-hållet.

Med deras business plus får du välja säta (t.ex. verkar 1C ledigt), du får fast track, kommer till rätt plats i Italien utan mellanlandning och har 2000 kr över till lufttorkad skinka.

Ser fram emot reserapport :)
 

Morgan

Medlem
Missförstod datumen, verkar kosta 1700 för business plus och 720 för tredje klass de datum du skriver.

Som sagt, väldigt mycket mer intresserad av en reserapport där du åker Ryan än ekonomi i vilket alliansbolag som helst.
 

Palazzi

Medlem
Du kan ju också testa Ryanair Super Mega Comfort First Business Plus för 712 kronor 9/10 - direkt till Bergamo. Enligt min far som använder Ryan har de faktiskt skärpt sig på sistone, låter som att de är mer är åt Easyjet/Norwegian-hållet än Sällskapsresan-hållet.

Med deras business plus får du välja säta (t.ex. verkar 1C ledigt), du får fast track, kommer till rätt plats i Italien utan mellanlandning och har 2000 kr över till lufttorkad skinka.

Ser fram emot reserapport :)

Problemet är väl bara att jag kommer till fel plats i Sverige :p .
Jag har sisådär 2h till Skavsta med bil, och sedan får jag betala parkeringen.. Buss till Skavsta finns inte ens från Västerås (där jag huserar i Sverige).

Jag kan testa Ryanair någon annan gång i vinter - ingen lär ju hinna före mig på denna sida. Malta brukar vara en populär tur för boende i Bergamo: 20€, 2h flyg och 10-15C varmare.......känns t.o.m rimligt för mig.
Jag har ändå flugit fyra sträckor med Wizzair, så då borde jag ju överleva också detta.

Denna gång blir det dock ingen Ryanair, utan det lutar faktiskt mest åt ARN-MUC-BGY med Lufthansa o Air Dolomiti. Ser att det saknas reserapporter om den senare.
Alternativ två är väl SAS GO för nästan gratis, men det är ju ingen vidare rolig produkt (tycker jag).
 
  • Gilla
Reactions: Pho

Agö

Medlem
Problemet är väl bara att jag kommer till fel plats i Sverige :p
Denna gång blir det dock ingen Ryanair, utan det lutar faktiskt mest åt ARN-MUC-BGY med Lufthansa o Air Dolomiti. Ser att det saknas reserapporter om den senare.
Alternativ två är väl SAS GO för nästan gratis, men det är ju ingen vidare rolig produkt (tycker jag).

Intressant. Vad gör Lufthansa med byte i München så bra? Ekonomiklass är ju trots allt ekonomiklass. Men uppskattar dock test och rapport.
 

Agö

Medlem
Jag har blivit uppgraderad en gång och då blev det inte ens mer än ekonomiservice. I praktiken så uökade de helt enkelt ekonomikabinen med 3 rader.

Och då är jag FBP och har så varit sedan 2011 med ganska många legs per år.

Ja, är det något som AF/KLM är dåliga på är det just detta (plus att Flying Blue är värdelöst). Folk snackar om att SK är dåliga på att ta hand om statuspax, tja detta är minst lika dåligt.
 

Palazzi

Medlem
Intressant. Vad gör Lufthansa med byte i München så bra? Ekonomiklass är ju trots allt ekonomiklass. Men uppskattar dock test och rapport.

Främst det faktum att jag hamnar i BGY direkt, istället för på LIN. Totala restiden blir densamma, dörr till dörr, men jag slipper tåg o buss.

Finns inte många ekonomiklass(er) som kraftigt skiljer sig ur mängden 2014 - Aegean, Austrian (med förköpt mat) o Air Serbia är mina förslag. Tyvärr är dessa inte så smidiga på min nuvarande rutt.

Skulle ändå säga att Lufthansa är några snäpp vassare i SAS. Brukar vara fyllda pajer ner till München, och även juice ingår - sedan kaffe + chokladbit. Air Dolomiti brukar ha lite kex, salami o dricka..

Jag hade inte valt bort direktflyget med SAS om man kommit till samma flygplats.
 
Toppen