Senaste nytt

Val av bonusprogram

Jag har kikat runt lite och har nog kommit fram till att sas eurobonus blir det bästa alternativet.
Vi har även en god vän som jobbar på sas som uppgraderar oss till business om det inte är fullt.

Möjligheten att koppla kreditkord är även bra hos sas.

Har en liten fråga till er. Är kanske inne på att skaffa ett nytt kort för att öka på poängen. SAS EuroBonus American Express Elite Card | Amex om man går in där och år ner där man kan välja destination, så kan man se till usa att tur o retur ger 60000 nånting.Och det är det där nånting jag undrar vad det är...
 

Dr. Miles

Expert
FlyingBlue är jättedåligt om man bara reser i ekonomi och har dessutom ingen möjlighet att koppla kreditkort till kontot i Sverige.
Man kan skaffa vanligt American Expesss kort och sedan föra över Membership Rewards poäng till Flying Blue.
Jag håller dock med på att Flying Blue inte är ett bra program om man reser mest i Economy class.
 
Jag stödjer valet på SAS och Eurobonus, helt enkelt för möjligheterna att få poäng för allting annat förutom flyg, t ex via Amex Elite, Coop MedMera och deras Betalo-tjänst.
Därtill är jag en smula förtjust i optiontown-möjligheten.
 
Man kan skaffa vanligt American Expesss kort och sedan föra över Membership Rewards poäng till Flying Blue.
Jag håller dock med på att Flying Blue inte är ett bra program om man reser mest i Economy class.
Kan också instämma med ovan, däremot skiljer det sig så fort man kommer upp i Guld eller Platinum. En "perk" med FB är att prisalternativen för att uppgradera till Economy Comfort är rätt bra i jämförelse med andra bolag. Utöver poäng kan det vara värt att ha i åtanke hur snabbt ni kan nå OK FF status. Det brukar även gå att hitta biljetter med rätt bra priser för KLM/AF.
En annan klar fördel med Star Alliance är att de har bäst direkt flyg alternativ.

Som FBP tycker jag fördelarna är:
  • Endast 15-30 flights per år för att nå Silver alt. guld
  • Enkel transfer Intra-Europa (AMS och CDG). Den enda Star Alliance flygplatsen i Europa värd att nämna för transfer är Munchen.
  • Stabil Prio check-in och boarding
  • Reducerad eller gratis Economy Comfort (beroende på nivå).
  • Hyfsat regelbunden uppgradering till business vid fulla flighter.
Viktigast är nog att se till de frågor som ställts ovan men även vilken destination i Staterna som ni kommer resa till och vilka bolag där som känns bäst.
 
har suttit en stund och jämfört.
Om jag skaffar American express elite, så får jag 4 kort plus ett additional kort. 20000 eb poäng varje år, då är man alltid silver varje år. 100 kr blir 20 eb poäng och 30 eb poäng om det är flygresor. Även 50 % rabatt på en eb resa. Sen om/när man kommer till guld får man 25 % mer poäng.

Hur många poäng får man ca för en tur o retur från arn till newark?
 

agehall

Medlem
Att använda "enkel" och "CDG" i samma mening är ett rent skämt. Intjäningen är dessutom, i de flesta fall, usel till FlyingBlue.

Hur många poäng du får för en RT till NYC beror på vilken klass du åker i. Kolla på SAS hemsida så ser du exakt vad som gäller.
 

Dr. Miles

Expert
En "perk" med FB är att prisalternativen för att uppgradera till Economy Comfort är rätt bra i jämförelse med andra bolag.
Är Economy Comfort ungefär likadan produkt som Uniteds Economy Plus, dvs enda skillnad är seat pitch?

Att använda "enkel" och "CDG" i samma mening är ett rent skämt.
Ja, beroende på tidpunkt av dagen, transfer från Schengen till non-Schengen kan ta väldigt lång tid på Paris CDG om man inte har tillgång till No. 1 Access (Fast track).
 
Nu behöver jag lite hjälp. American express kortet kommer att stå på en person. Då är det väl bara den som blir silver medlem och med alla fördelar. Kan då den checka in alla på business check in eller bara sig själv? Vad är sen bäst att satsa på, låta kortinnehavaren få allas poäng så att den blir guld eller att satsa på att så många som möjligt blir silver?
 
Toppen