Även jag hade önskat att det fanns en karta att välja bland, trots att jag tror att nuvarande system gynnar mig då jag lärt mig att hantera det och därför ofta får mina favoritplatser.
Jag upplevde ofta på 06:30-tåget från Göteborg mot Stockholm, att halva 1 klass-vagnen (oavsett om jag satt i vagn 1 eller 2) gick av i Skövde och att tåget då fylldes på med nya resenärer.
Jag som har åkt mycket Katrineholm/Hallsberg-Göteborg, är mycket nöjd över att platserna bokas optimalt, då jag vet att Stockholm-Göteborg-tågen ofta kan vara fulla på ex. Katrineholm-Skövde, men ha tillgänglighet på övriga sträckor. Det är fler som går på och av man tror.Okej, nu förstår jag bättre vad du menar. Skillnaden mot flyget är ju att det är en massa resenärer som åker delar av sträckan och genom att själva styra passagerarnas placering kan de möjligen optimera något bättre. Jag tippar dock att det är en skillnad på marginalen – men intressant poäng likafullt.
Jag upplevde ofta på 06:30-tåget från Göteborg mot Stockholm, att halva 1 klass-vagnen (oavsett om jag satt i vagn 1 eller 2) gick av i Skövde och att tåget då fylldes på med nya resenärer.
Har du åkt tåg i Sverige? Stockholm-Göteborg, via Linköping? I wish! Det hade verkligen varit något. Nu pratar vi om ett tidstillägg på 2-3h för att ta omvägen via Linköping, som kan vara en av de svåraste städerna i landet att nå.En hel del tåg har väl "platsreservation efordras" har jag för mig. Säg att det finns platser hela vägen mellan Stockholm och Göteborg - men inte samma fysiska platser. Dvs en stol är ledig Stockholm-Linköping och en annan Linköping-Göteborg men ingen Stockholm-Göteborg.