Senaste nytt

Vad tycker ni om betaversionen av nya SJ.se?

olo

Medlem
Även jag hade önskat att det fanns en karta att välja bland, trots att jag tror att nuvarande system gynnar mig då jag lärt mig att hantera det och därför ofta får mina favoritplatser.
Okej, nu förstår jag bättre vad du menar. Skillnaden mot flyget är ju att det är en massa resenärer som åker delar av sträckan och genom att själva styra passagerarnas placering kan de möjligen optimera något bättre. Jag tippar dock att det är en skillnad på marginalen – men intressant poäng likafullt.
Jag som har åkt mycket Katrineholm/Hallsberg-Göteborg, är mycket nöjd över att platserna bokas optimalt, då jag vet att Stockholm-Göteborg-tågen ofta kan vara fulla på ex. Katrineholm-Skövde, men ha tillgänglighet på övriga sträckor. Det är fler som går på och av man tror.
Jag upplevde ofta på 06:30-tåget från Göteborg mot Stockholm, att halva 1 klass-vagnen (oavsett om jag satt i vagn 1 eller 2) gick av i Skövde och att tåget då fylldes på med nya resenärer.
En hel del tåg har väl "platsreservation efordras" har jag för mig. Säg att det finns platser hela vägen mellan Stockholm och Göteborg - men inte samma fysiska platser. Dvs en stol är ledig Stockholm-Linköping och en annan Linköping-Göteborg men ingen Stockholm-Göteborg.
Har du åkt tåg i Sverige? Stockholm-Göteborg, via Linköping? I wish! Det hade verkligen varit något. Nu pratar vi om ett tidstillägg på 2-3h för att ta omvägen via Linköping, som kan vara en av de svåraste städerna i landet att nå.
 

Palazzi

Medlem
Även jag hade önskat att det fanns en karta att välja bland, trots att jag tror att nuvarande system gynnar mig då jag lärt mig att hantera det och därför ofta får mina favoritplatser......

Har du åkt tåg i Sverige? Stockholm-Göteborg, via Linköping? I wish! Det hade verkligen varit något. Nu pratar vi om ett tidstillägg på 2-3h för att ta omvägen via Linköping, som kan vara en av de svåraste städerna i landet att nå.

Kan hålla med om det där med platsvalet. Nästan enklare med den medeltida lösning man har/hade på Blåtåget: handritad vagnsskiss med nummer som man senare kan (kunde?) skriva i ett fält nedanför.

Stockholm - Linköping - Göteborg verkar inte vara någon höjdare nej, men på denna sida är det väl en normal reserutt ;)
Från Västerås är dock Linköping en direktlinje.....lång o i ett tåg anpassat för resor på max 1h

--------
Jag är förövrigt positivt inställd till nya SJ - hemsidan. Allt fungerar mycket bättre för min del, o det gäller speciellt från en mobiltelefon :)
 

Hachans

Medlem
Vet ej, men jag har vid två tillfällen fått en platsreservation till en plats som inte existerar på tåget. Så någon form av överbokning verkar de ha.

Det där orsakas allra ofta av det som på flygspråk heter "equipment change". Att man varit tvungen att byta ut vagnar och liknande. Har nog hänt en gång att jag fått dubbelbokad plats. Men andra gånger när jag fått en plats som inte finns så får man en annan av tågpersonalen, ofta i första klass vagnen som plåster på såren. :) Men det händer ytterst sällan numera.

En liten OT fråga kanske baserat på detta med sittplatsproblematiken och det faktum att passagerare kommer och går.

En hel del tåg har väl "platsreservation efordras" har jag för mig. Säg att det finns platser hela vägen mellan Stockholm och Göteborg - men inte samma fysiska platser. Dvs en stol är ledig Stockholm-Linköping och en annan Linköping-Göteborg men ingen Stockholm-Göteborg.

Kan man då köpa biljetter till den avgången och får olika sittplatser på olika delar av sträckan eller blir man nekad med motiveringen att tåget är fullt?

Om nu tåget gått via Linköping, så hade det inte gått att göra på samma bokning. Däremot kan du ju köpa två olika biljetter till samma tåg. Jag reste så när man pluggade ibland och biljetterna var slutsålda när man kom på att man ville resa. Köp resan i två etapper. En gång hade jag tur och behövde bara flytta till sätet sidan om. Annars så är det bäst att boka platser nära varandra, då kan man till och med övertyga den som kommer på att den kan sätta sig på din plats som är precis i närheten. Men det kräver ju en del pysslande såklart.
 
Lite frustrerande att det inte går att boka taxi i samband med tåg på nya siten. Läste att det kommer sen, men lite konstigt att det fattas eftersom det måste bli en inkomstkälla för dom? Nu fick jag boka taxi via en annan app, och framförallt har nu ett kvitto extra att lämna in :(
 

olo

Medlem
Jag har länge upplevt att SJ inte vänder sig till oss affärsresenärer, utan försöker nå fler privata resor. Det gäller såväl uttalanden om framtiden för 1 klass som mycket annat. Den nya hemsidan är verkligen inget undantag. Det går bara att läsa lista över nya funktioner.
Här är några saker vi har förbättrat eller som är helt nya:
Nya sj.se fungerar lika bra i mobilen som i surfplattan och datorn
Pensionär som ny resenärskategori = alltid 10% rabatt!
Sista minuten direkt i bokningsflödet
Betala med faktura med möjlighet att delbetala
Ny chatt mellan 10 och 14 alla vardagar
Vem av oss har nytta av en chattfunktion som har öppet mellan 10-14? Eller vem vill delbetala sina resor med faktura?

Det saknas flera funktioner som fanns på den gamla sidan. Den jag saknar mest av alla är "Mina resor" där favoritresorna kunde sparas och bokas med några få knapptryckningar med alla val gjorda. Sen skulle de kunna utveckla sidorna för mina resor, så att jag överskådligt kan se innestående ombokningsvärden.
 
Det där orsakas allra ofta av det som på flygspråk heter "equipment change". Att man varit tvungen att byta ut vagnar och liknande. Har nog hänt en gång att jag fått dubbelbokad plats. Men andra gånger när jag fått en plats som inte finns så får man en annan av tågpersonalen, ofta i första klass vagnen som plåster på såren. :) Men det händer ytterst sällan numera.
Det kan nog stämma ibland att det beror på equipment change, men de (två) gånger jag råkade ut för det så var det på X2000. De har väl alla samma config, eller?
 

Hachans

Medlem
Det kan nog stämma ibland att det beror på equipment change, men de (två) gånger jag råkade ut för det så var det på X2000. De har väl alla samma config, eller?

Nja, nästan. Mellanvagnarna kan skilja sig mellan varandra lite grann, och det kan ju vara så t.ex. att ett tågsätt som egentligen skulle gått till Göteborg (med två 1:a klassvagnar) kör till Malmö (som normalt bara har en). Om en vagn som är 1:a klass egentligen, behöver rulla som 2:a klass, byter SJ nummer på denna från 2 till 3 (de försöker vara konsekventa med att bara vagn 1 och 2 är 1:a klass). Då kan det ju innebära att du får en plats i vagn 3 som inte finns eftersom det är färre säten.

Det finns säkerligen fler sätt att krångla till det på också!

Jag har länge upplevt att SJ inte vänder sig till oss affärsresenärer, utan försöker nå fler privata resor. Det gäller såväl uttalanden om framtiden för 1 klass som mycket annat. Den nya hemsidan är verkligen inget undantag. Det går bara att läsa lista över nya funktioner.

Det har du helt rätt i. När den nya appen lanserades så var de helt oförstående kring att Apple-användarna ville ha kvar passbook-funktionen för att den håller bättre koll på biljetterna. Eller just som någon annan nämnde att det är rätt många av oss som behöver kvittoredovisa...
 
Nja, nästan. Mellanvagnarna kan skilja sig mellan varandra lite grann, och det kan ju vara så t.ex. att ett tågsätt som egentligen skulle gått till Göteborg (med två 1:a klassvagnar) kör till Malmö (som normalt bara har en). Om en vagn som är 1:a klass egentligen, behöver rulla som 2:a klass, byter SJ nummer på denna från 2 till 3 (de försöker vara konsekventa med att bara vagn 1 och 2 är 1:a klass). Då kan det ju innebära att du får en plats i vagn 3 som inte finns eftersom det är färre säten.

Det finns säkerligen fler sätt att krångla till det på också!
Sedärja, nyheter för mig som inte åker tåg så ofta! Och aldrig mellan Stockholm och Malmö. :)
 

Hachans

Medlem
Sedärja, nyheter för mig som inte åker tåg så ofta! Och aldrig mellan Stockholm och Malmö. :)

Ja, alltid lär man sig nåt (jag lär mig massor om flyg genom att lurka här så bara schysst om jag kan ge tillbaka på tågsidan)! Jag tror - men är inte säker - på att det finns platsavvikelser i den Kina X-2 som kom tillbaka därifrån om man springer på den i det vilda så att säga. :)
 

Nemo

Medlem
En liten OT fråga kanske baserat på detta med sittplatsproblematiken och det faktum att passagerare kommer och går.

En hel del tåg har väl "platsreservation efordras" har jag för mig. Säg att det finns platser hela vägen mellan Stockholm och Göteborg - men inte samma fysiska platser. Dvs en stol är ledig Stockholm-Linköping och en annan Linköping-Göteborg men ingen Stockholm-Göteborg.

Kan man då köpa biljetter till den avgången och får olika sittplatser på olika delar av sträckan eller blir man nekad med motiveringen att tåget är fullt?
Jag har varit med om att sträckan Uppsala-Östersund varit fullbokad. Däremot gick det bra att boka Uppsala-Bollnäs samt på en annan biljett, samma tåg men annan sittplats, Bollnäs-Östersund.
 
Toppen