Senaste nytt

Vad styr prissättningen ?

plover

Medlem
Någon som kan förklara hur biljettpriserna (economy ) sas plus påverkas av vilka faktorer ? verkar ändras både av vilken dag jag söker (dyrare idag lördag än fredag kväll) på flighter i europe om 8-9 månader trots god platstillgång. Känner systemet av sökningar också och höjer när det blir aktivitet med ingen bokning ? Ser att sas kör amadeus/altea men inte hittar jag någon mer info än så.

hur ofta ändras priset och när är billigadt att boka ? går priserna alltid upp ellee sjunker de också efter helgen ?
 

agehall

Medlem
Kort svar: Nej.

Revenue management är ett stort svart hål där ingen utanför egentligen vet hur det fungerar.

Men du kan inte heller titta på en specifik flight och tro att du kan dra några slutsatser.
 

AABack2ARN

Medlem
Det är det nog ingen utan respektive bolags Revenue Management som med säkerhet kan svara på. Men spekulationer finns det gott om.

Några påstår sig ha "bevis" för att om du söker på en destination ofta från samma dator/ip-adress kommer priserna gå upp. Lika många påstår att det är en ren bluff. Jag har aldrig noterat denna typ av beteende hos bokningssidorna. Men jag rensar förvisso cachen i webläsarna med automatik...

Flygbolagen påstås basera sin tillgänglighet (det är nämligen tillgängligheten i olika bokningsklasser som styr priset och det är väldigt sällan flygbolagen justerar de underliggande priserna annat än för valutakorrigeringar som sker med automatik) på historiska data vilket gör att tillgängligheten går upp och ner. Man "vet" exemeplvis att tjänsteresenärer oftast bokar sina biljetter en vecka (?) före avresa - alltså tar man bort de billigaste biljetterna då. Sedan kommer de eventuellt tillbaka beroende på bokningsläget. Eftersom tjänsteresandet har ändrat sig har flygbolagen nu ett litet problem med att hänga med i detta nya beteende.

Ett bra revenue team tar också hänsyn till kommande händelser (exempelvis sportlov) för att ytterligare öka intäkterna men jag tror det blir mer och mer ovanligt i takt med att antalet flyg ökar och mer blir automatiserat.
 

plover

Medlem
tack f bra input! bör jag vänta tills lågpriskalenderna rullat in på 2015? just nu. går den bara december ut.
 

Palazzi

Medlem
Finns givetvis gemensamma nämnare mellan bolag, men man kan aldrig säga något med statistisk säkerhet....

Finns oftast en kvot rabatterade biljetter långt i förväg, men sedan sker ju prissättningen med beaktning på bokningstryck och kostnad vs intäkter. Är det lågt bokningstryck o flighten redan är finansierad reas biljetter ut, annars inte...
Är bokningstrycket lågt och flighten underfinansierade, då försöker man mjölks sekiner så nära inpå flighten som möjligt.

Den mest omfattande undersökning som gjorts pekar på att en måndag, två veckor före avgång ger billigaste biljetterna. Det är dock ett skärsnitt över tusentals flighter o bolag, och det var inga siffror som låg långt under andra dagar.

Jag har arbetat med en grupp som utvecklade verktyg för att analysera konsumentvanor baserat på IP, så jag vet att iaf några flygbolag också lekt med prissättning utifrån denna parameter. Förut kunde man t.e.x enkelt se det på Ryanair.... Sök på resa den 17:e för resa den 17:e vs sök på 16:e för avresa den 17:e (flytta dig i kalendervyn).
Verkade vara baserat på den ursprungliga sökningen, och kalendervyn gav tydligen ingen data till systemet (skitsystem kanske :p).
 

agehall

Medlem
Jag vågar med rätt stor säkerhet påstå att prissättning utifrån IP är ren BS. Den som försöker sig på det har helt enkelt inte koll på hur internet ser ut i praktiken. Möjligen kan jag tänka mig att Ryan försöker med något sådant, men inga seriösa flygbolag.

Dessutom är otroligt svårt att labba med detta för ett flygbolag. Det är ju inte så att de bara hittar på prissättning utan det finns ju fares som rätt sällan rör på sig. De måste alltså laborera med tillgången i bokningsklasserna och att de skulle göra detta så dynamiskt är nog helt omöjligt med tanke på deras generella IT-kunskap...
 

johhenrik

Medlem
Men jag är övertygad om att de kör tracking av users osv. Jag flög en del med Qatar, för det var kunden som köpte biljetterna. Jag kom nästan upp i Guld på dessa kundresor. Efter det projektet var över så kollade jag Qatar ibland för resor till Indien och Kina, men jag valde att aldrig köpa. Det lustiga var att jag fick sen ett complimentary Gold av dem helt plötsligt. Mina kollegor som flugit samma resor som mig men inte kollat nya resor efteråt fick inget.
 

chrisljo

Medlem
Jag vågar med rätt stor säkerhet påstå att prissättning utifrån IP är ren BS. Den som försöker sig på det har helt enkelt inte koll på hur internet ser ut i praktiken. Möjligen kan jag tänka mig att Ryan försöker med något sådant, men inga seriösa flygbolag.

...

Helt enig, med så mange distribusjonskanaler ville det vært en IT umulighet å få til personlig prising. Når man tillegg kan forvente en PR krise (som Amazon opplevde når de prøvd seg på personlig prising) tror jeg vi kan anta at selskapene ikke priser grunnbilletten på denne måten.

Det vi derimot kommer til å se/ser er personlig prising på upgrades/incentivkampanjer, men da ikke basert på IP eller cookies, men navn/FFP. Dette gjør SAS allerede med bonus challenge.
 

chrisljo

Medlem
Når det gjelder hvorfor prisene er høyere lang tid i forveien er det selvfølgelig fordi SAS vet noen avganger er mer populære enn andre. Siste avgang til Norden fra det meste av Europa på søndag kommer aldri til å ha tilgang i billigste booking koder.
 
Toppen