Senaste nytt

Vad skulle ni välja Turkish vs. Swiss

Vad skulle ni välja Turkish vs. Swiss

  • Turkish

    Votes: 6 17,6%
  • Swiss

    Votes: 28 82,4%

  • Total voters
    34

Evasch

Medlem
Jag har länge varit sugen på att flyga Turkish BC och tänkt att det ska bli nästa upplevelse till Bangkok men med restiderna och flygplanen som erbjuds just nu så tvekar jag. Vad skulle ni välja?

1. Med Turkish m.fl.
ARN-MUN/ LH Airbus A320
......1h connection.....
MUN-IST/ TK Airbus A330-300
......3.40h connection.....
IST-BKK/TK Airbus A330-300

Vad jag har fått fram så finns på plussidan, maten, loungen i IST, servicen. Men de här sätena på långdistansen...nja

2. med SWISS
ARN-ZRH/SWISS Airbus A320
......2.40h connection.....
ZRH-BKK/SWISS Boeing 777-300ER
Jag har inte direkt fått fram något negativt, men allt känns "lagom OK" med Swiss. Sen är ju restiden betydligt mycket trevligare och bara en mellanlandning.

Vad skulle DU valt och har du testat någon av dessa och isf när?
 

adhoc76

Medlem
Jag hade valt Swiss. Detta även om jag tycker att business på deras 777-300 går lite mot det ”opersonliga” hållet (tycker businesskabinen är lite för stor egentligen). Turkish är bra, särskilt maten och loungen på IST är fin, men för min personliga del är jag fortsatt lite skeptisk till deras säkerhetskultur. Känner mig (och det är verkligen känsla vi pratar om) helt enkelt lite tryggare med Swiss. Det ska då sägas att invändningarna mot Turkish inte är så starka att jag avstår helt. Finns det dock alternativ tippar jag ofta över till alternativet. I ditt fall är ju två mellanlandningar med Turkish att beakta också. Det talar även det till Swiss fördel.
 

TP12

Medlem
Hade nog lutat åt TK, antar att du inte ska till Venezuela (MUN) utan att mellanlandningen är i München - ingen chans på direktflyg från ARN till IST?

Någon som har markant bättre avgångstid eller ankomsttid?

edit: Åker du ensam eller i sällskap?
 

DRG

Medlem
Med beaktande att det fortsatt pågår en pandemi och man inte vet hur smittspridning och regler ändras i olika länder skulle jag välja det alternativet som har minst mellanlandningar. Det gör ju att det finns färre länder som kan ändra på sina regler.
 

Mikeswede

Medlem
Ren jämförelse mellan flygbolagen och lounge så skulle jag välja Turkish alla gånger. Har över 25 flygningar i business och alltid varit nöjd.
- Mycket bättre business Arlanda/Göteborg-Istanbul
- Bra mat och dryck
- Loungen i Istanbul
 

folo

Medlem
"beror på". Förutom det som sagt hittills i tråden så hade jag också vägt in:

- Resschemat. Swiss brukar väl avgå på dagen svensk tid, aka du får lägga dig på eftermiddagen och vakna på morgonen i BKK. Turkish brukar avgå från IST sen kväll svensk tid och så vaknar du tidig eftermiddag i BKK. Här finns det nog lite olika preferenser...

- 1-2-1 seating på Swiss, 2-2-2 på Turkish. 1-2-1 ger mer privacy om man är ensamresenär, tänkte på att du skrev "jag".

- Kör du Eurobonus och bryr dig om poäng/statusnivå? Alltid P-klass med 100% intjäning på Lufthansagruppen om man köpt en businessbiljett till "rimligt pris". Turkish å andra sidan har oftast 150% intjäning på sina bra prissatta businessbiljetter.
 

Evasch

Medlem
Hade nog lutat åt TK, antar att du inte ska till Venezuela (MUN) utan att mellanlandningen är i München - ingen chans på direktflyg från ARN till IST?

Någon som har markant bättre avgångstid eller ankomsttid?

edit: Åker du ensam eller i sällskap?
"beror på". Förutom det som sagt hittills i tråden så hade jag också vägt in:

- Resschemat. Swiss brukar väl avgå på dagen svensk tid, aka du får lägga dig på eftermiddagen och vakna på morgonen i BKK. Turkish brukar avgå från IST sen kväll svensk tid och så vaknar du tidig eftermiddag i BKK. Här finns det nog lite olika preferenser...

- 1-2-1 seating på Swiss, 2-2-2 på Turkish. 1-2-1 ger mer privacy om man är ensamresenär, tänkte på att du skrev "jag".

- Kör du Eurobonus och bryr dig om poäng/statusnivå? Alltid P-klass med 100% intjäning på Lufthansagruppen om man köpt en businessbiljett till "rimligt pris". Turkish å andra sidan har oftast 150% intjäning på sina bra prissatta businessbiljetter.

Swiss har egentligen den perfekta resrutten,
Stockholm, SE (ARN) to Zurich, CH (ZRH)
17:35 - 20:00 (2h 25m)

Zurich, CH (ZRH) to Bangkok, TH (BKK)
22:40 - 14:20 (10h 40m)
---------------------------------------------------------
medans TK går
Stockholm, SE (ARN) to Munich, DE (MUC)
15:10 - 17:20 (2h 10m)

Munich, DE (MUC) to Istanbul, TR (IST)
18:20 - 22:05 (2h 45m)

stanbul, TR (IST) to Bangkok, TH (BKK)
TK 68 | Airbus A330-300

Så här blir det 1 p till Swiss

---------------------------------------------------------

Vi är tre pers, jag, min man och 15 åriga sonen, så här blir det också 1 p till Swiss

---------------------------------------------------------

Vi gör EP och har inte jagat så mkt statuspoäng

---------------------------------------------------------

Säkerheten är en annan sak, jag har åkt med TK och varit nöjd. Jag är snarare mer nervös för oroligheterna i närområdet.

---------------------------------------------------------

Ingen chans just nu på direkt ARN-IST, det går inga sånna rutter vad jag förstår

---------------------------------------------------------

Så, det mesta lutar åt Swiss och TK får sparas till senare år. Skulle Thai släppa lite biljetter så blir det kanske ett byte till dom. Men inte säkert, kul att testa ngt nytt

---------------------------------------------------------

tack för all input :)
 
Toppen