Senaste nytt

Vad ska vi göra efter Corona ?

J1981

Medlem
Får hoppas jag kommer iväg till japan i januari. Sitta i ett utomhusbad vid ett pittoreskt onsen ute i en snöklädd skog uppe på nått berg.
Kankse lyckas boka in en avbokad spanienresa med vänner, få lite sol i oktober?
 

bachelor

Medlem
Hittat en solresa i EU i början av Sept, frågan är om det ens är ide att boka. Finns väl typ inte en chans att allt är igång vid den tiden?
 

tågnörd

Medlem
Resande som inte blir som tänkt är/var 2 st till Japan april/september (semester), två konferenser i Finland resp. Kina i sommar och sedan Innotrans i Berlin i september. Ena konferensen är flyttad till oktober, men vi får väl se.. Blir första resan jullov i Japan kanske? Med ANAs nya linje om den går då isf.
 
Fick ett mail att Bali Intercontinental har bo 3 nätter betala för 2. Så fick bli ett club-rum i 6 nätter under julen. Självklart avbokningsbart och ingen deposition.

Är väl ungefär 5-10% chans att vi kommer iväg.
 

Dryden

Medlem
Hoppas att Kilimanjaro blir av i januari. Redan flyttat den upplevelsen från september/oktober 2020, hoppas den inte flyttas mer. Sedan bokade jag ARN-HNL i mars nästa år, som det skrevs om här på BC för några veckor sedan. Fast närmast till hands ligger nog mycket golf här hemma i sommar och kanske kanske Lofoten eller svensk fjällvandring i augusti. :)
 

toer00

Medlem
Bokade faktiskt in SQ i business (vanliga revenue biljetter), ARN-SIN-BKK, HKT-SIN-ARN, tanken är att ev kunna ta 3-6-3, Bangkok, Phuket och Singapore över jul och nyår. Behöver inte betala flyg föraren den 20 oktober.

Dock några intressanta iakttagelser och funderingar.

Trots rådande situation så var det relativt svårt att hitta platser i D-klass (billiogast business) med SQ.. krävdes en hel del sökningar innan jag hittade platser ut den 20 Dec via LHR och hem den 2 jan via DME. Pris i D-klass strax över 21 tkr... . Tex väldigt svårt att hitta avgångar via DME eller CPH och alla avgångar med ”nya” A380:eek:r.... Via codeshare SK kunde man hitta J-klass (deras billigaste business) med “nya“ A380:eek:r via LHR men fortfarande svårt att hitta platser via DME alt. CPH...

Hotell i BKK tänkte jag först slå på stort dvs. Mandarin Oriental, men där kostade det fläsk (ca 12 tkr/n)... Phuket några av de mer ”seriösa” hotellen lite mer off... samma sak där, inte mycket tillgängligt och relativt dyrt, havsutsikt och 5 stjärnor hoppar lätt upp till 10 tkr/n. Singapore, Raffels fullt... Ritz Carlton, över 50 tkr för 3 nätter (Club rum med utsikt mot marinan) . Alla hotellpriserna via Expedia.

Så kära BC:are om man försöker spekulera lite?

Men tanke på läget, så OM Singapore/Thailand öppnas upp i slutet av året och OM man kommer iväg. Vad tror ni?

- Att det var så pass mycket bokat redan innan Corona så att det det helt enkelt är så mycket uppbokat (och att folk är ”kalla” och försöker ridas ut stormen så inget händer på pris tillgänglighetsfronten? Dvs det är bara att ins attj ul/nyår blir som vanligt, dvs. DYRT... boka in det som finns i dag innan det också tar slut och priserna börjar stiga ytterliggare...?

- Att hotell flygbolag har fullt skägg att överleva och inte hunnit fundera på ”slutet av året resandet”, Så att man inte hunnit ladda platser, dvs det kommer mera...? Dock osäkert på vilken prisnivå man hamnar...?

- Att det kommer att öppnas upp både platser och med kampanjer, och rea priser som sträcker sig även över jul/når (som tex *A till Hawaii).
Dvs om man håller sig kall då kan man ”fynda”...????

Så dela gärna med er vad ni tror alt. erfarenheter från tiden efter andra kriser... Har för mig att bråket mellan gula vs. röda i Thailand för några år sedan, satte stor press på hotellpriserna..
 

Senator

Moderator
Bokade faktiskt in SQ i business (vanliga revenue biljetter), ARN-SIN-BKK, HKT-SIN-ARN, tanken är att ev kunna ta 3-6-3, Bangkok, Phuket och Singapore över jul och nyår. Behöver inte betala flyg föraren den 20 oktober.

Dock några intressanta iakttagelser och funderingar.

Trots rådande situation så var det relativt svårt att hitta platser i D-klass (billiogast business) med SQ.. krävdes en hel del sökningar innan jag hittade platser ut den 20 Dec via LHR och hem den 2 jan via DME. Pris i D-klass strax över 21 tkr... . Tex väldigt svårt att hitta avgångar via DME eller CPH och alla avgångar med ”nya” A380:eek:r.... Via codeshare SK kunde man hitta J-klass (deras billigaste business) med “nya“ A380:eek:r via LHR men fortfarande svårt att hitta platser via DME alt. CPH...

Hotell i BKK tänkte jag först slå på stort dvs. Mandarin Oriental, men där kostade det fläsk (ca 12 tkr/n)... Phuket några av de mer ”seriösa” hotellen lite mer off... samma sak där, inte mycket tillgängligt och relativt dyrt, havsutsikt och 5 stjärnor hoppar lätt upp till 10 tkr/n. Singapore, Raffels fullt... Ritz Carlton, över 50 tkr för 3 nätter (Club rum med utsikt mot marinan) . Alla hotellpriserna via Expedia.

Så kära BC:are om man försöker spekulera lite?

Men tanke på läget, så OM Singapore/Thailand öppnas upp i slutet av året och OM man kommer iväg. Vad tror ni?

- Att det var så pass mycket bokat redan innan Corona så att det det helt enkelt är så mycket uppbokat (och att folk är ”kalla” och försöker ridas ut stormen så inget händer på pris tillgänglighetsfronten? Dvs det är bara att ins attj ul/nyår blir som vanligt, dvs. DYRT... boka in det som finns i dag innan det också tar slut och priserna börjar stiga ytterliggare...?

- Att hotell flygbolag har fullt skägg att överleva och inte hunnit fundera på ”slutet av året resandet”, Så att man inte hunnit ladda platser, dvs det kommer mera...? Dock osäkert på vilken prisnivå man hamnar...?

- Att det kommer att öppnas upp både platser och med kampanjer, och rea priser som sträcker sig även över jul/når (som tex *A till Hawaii).
Dvs om man håller sig kall då kan man ”fynda”...????

Så dela gärna med er vad ni tror alt. erfarenheter från tiden efter andra kriser... Har för mig att bråket mellan gula vs. röda i Thailand för några år sedan, satte stor press på hotellpriserna..
Nummer 1: till min vetskap finns det ingen på BC som sitter med en 100% tillförlitlig spåkula. Det vill säga ingen av oss vet och kan svara på frågan om nyår. Många går i samma tankar men alla för ta sina egna beslut. Det vi vet är att vi vet väldigt lite: också experter inom epidemiologi.

Nummer 2: jul/nyår är högsäsong också i Thailand och Singapore. Så priserna är reflektion över nuvarande efterfråga och utbud. Inget svårare än så.

Personlig avvaktar jag med allt. Jag har firat senaste 20 nyårsaftnar utomlands, men just nu tänker inte jag agera mer bank åt flygbranschen innan det finns en lite tydliga väg framåt.
 
Toppen