Senaste nytt

Vad roar man sig med på Helsingfors flygplats om man har tid över där?

niksal

Medlem
Spa låg dessutom på non-schengen sidan. Tror inte det har kommit tillbaka.

Jag skulle absolut inte bli på flygfältet. Bor själv 10 minuter från HEL och här finns mängder som man kan göra. Några bra förslag kom redan ovan.

Det finns ett mediokert shoppingcenter, Jumbo, 5 minuter från HEL. I samband med det finns även ett nöjescentrum Flamingo med restauranger, biograf samt ett spa. Lite längre bort finns ett större och i mitt tycke bättre shoppingcenter Itäkeskus. Någon gång var det Nordens största shoppingcenter. Både Jumbo och Itäkeskus har varuhuset Stockmann till exempel.

I Dickursby (kanske 10 min från HEL) finns ett vetenskapscentrum Heureka som kan vara intressant även för vuxna. Men där spenderar man lätt även en längre tid så de 2,5h ni har kan vara lite för lite.

OP flyger väl SAS, och då är det terminal 1. Skulle vara extremt överraskad om det skulle vara kö till securityn. Loungen är dålig (vin på kran t.ex.), så jag skulle inte spendera mer tid där än nödvändigt.

Om man nu vill bli på flygfältet så är ett lite mer udda tips att besöka "book exchange" utanför Aspire loungen. Tanken är alltså att man kan lämna där en bok som man läst och plocka på sig en ny bok. Wine and view är otroligt överprissatt, men ett bra glas vin samt en ny bok med vy över plattan låter inte helt dumt. Aalto Café är kanske ett bättre alternativ. Räkna bara inte med någon lunch på flygfältet för matutbudet på HEL är under all kritik. Tror det finns en O'Learys nu men bättre än det blir det inte.

Kan kanske komma på mer om det behövs.
 

ulagun

Medlem
Sitter själv i min ensamhet på Vanta just nu.
Förslag.
Tag till höger och ät drick något gott på Hilton hotellet. Gångavstånd.
På väg dit åk upp till utsiktsplatsen markerad 1C och kika på flygplan ett tag om det nu roar.
Tag gratis hotellshutteln som går tiill sunkhotellen i skogen runt flygplatsen. Hoppa av vid hotellet med galen fågel som logga, gå tunneln under motorvägen och besök det riktigt stora shoppingcentrat. Handla eller ej, går faktiskt att spendera någon timma där.
 
Toppen