Senaste nytt

Vad orkar man? - Antal ben i First utan stopover

henrik l

Medlem
Jag gjorde ju FRA-HKG(CX)-SIN(cx)-BOM(SQ) i ett svep i somras. Men vis av tidigare galenskaper (MXP-HKG-TPE-HKG-CGK-HKG i ett svep 1F+4C), kan man planera lite. Jag tycker att ex-EU mot Asien är idealt vid 1-2 på em. Då kan man dra ut rejält på lunchen och njuta av den. Få 6 timmars sömn nöja sig med lite juice och kaffe till första frukost. Man ska inte göra samma misstag jag gjorde på min första CX F, trycka i sig en full English breakfast innan landning kl 7 på morgonen. När jag nu hade lärt var det bara att pipa in i The Wing, vid 7 snåret och ta sig ett glas champagne. På flighten till SIN blev det en mycket minimalistiskt frukost, The Private Room väntade. Snabbt dit för lunch vid 13 snåret, sedan gick flighten till BOM kl 7 på kvällen, så då kunde man njuta av det som serverades igen. Sedan nöjde jag mig med lite vin i loungen när jag kom till Courtyard, var inte så hungrig:D.
 

jumbooze

Medlem
Efter 2 långflyg i F (nästan 24h ombord) så behövde jag ett break innan jag kunde fortsätta njuta
Men annars som andra skriver kortare hopp i Asien kan man göra fler utan problem.
 

Dr. Miles

Expert
Jag gjorde Beijing-Frankfurt (7-8 timmar)-Kuala Lumpur i First class och jag kan säga att jag orkade inte hålla mig vaken till middag på Frankfurt-Kuala Lumpur.
Så om du vill njuta av varje flygning, skulle jag rekommendera att ha en bra marginal mellan flygningar.
 

ACervin

Medlem
Jag sällar mig till skaran som tycker en eller 2 flygningar i sträck räcker, visserligen bara i business och det är ju lite slitigt som varje förstaklassare vet. Mätt och trött, utchampad, och på tredje sträckan som jag ofta haft på mina flygningar mellan CPH och BNE vill man bara sova och dricka vatten
 

Per N

Medlem
Jag har precis bokat en resa med Emirates i First till Bangkok och Hong Kong som innehåller 6 ben. Min utgångspunkt var att bara ha en flygning och sedan en övernattning innan nästa flygning. Det beror förstås på hur "glupsk" man är men tycker man om Champagne och andra goda drycker så hävdar jag ett ben i taget. Man kan alltid göra ett test hemma. Bjud in 2-3 kompisgäng som kommer med 7 timmars mellanrum. Ät middag och förtär goda drycker i 6 timmar med första gänget. Vila en timme innan nästa gäng kommer och börja då om igen. Låter jobbigt :)
 

rob74

Medlem
Jag har av erfarenhet lärt mig, utifrån mig själv, att jag trivs bättre om jag lägger in ett lagom långt stopp mellan ett par längre F-flygningar. Så långt biljetten tar det - t ex anlända BKK på eftermiddag/kväll, sova, ha tid i loungen och sedan gå ombord och vara fräsch inför nästa flygning. Lägger upp min januariresa till Australien på det viset. Och då kombinerar jag 3 olika biljetter för att det ska gå ihop sig. Sist jag körde den rutten fick jag ihop det mesta på samma biljett med anslutningar inom 24 h men med en natts paus.
 
D

Deleted member 4971

Guest
Jag har precis bokat en resa med Emirates i First till Bangkok och Hong Kong som innehåller 6 ben. Min utgångspunkt var att bara ha en flygning och sedan en övernattning innan nästa flygning. Det beror förstås på hur "glupsk" man är men tycker man om Champagne och andra goda drycker så hävdar jag ett ben i taget. Man kan alltid göra ett test hemma. Bjud in 2-3 kompisgäng som kommer med 7 timmars mellanrum. Ät middag och förtär goda drycker i 6 timmar med första gänget. Vila en timme innan nästa gäng kommer och börja då om igen. Låter jobbigt :)

Det där lät ju som att flyga ekonomi ;)

Första klass med Emirates. Flyga som en kung för sig själv i kuben, äta och dricka till man spricker. Duscha, leka med dörrarna, försöka förstå fjärrkontrollerna, bar upp, bar ner.... Fönster upp, fönster ner... Och skulle man mot förmodan bli less eller rastlös kan man promenera ner en våning och spana in hönsen och fåren. Eller varför inte vara social i C baren..

Nej det är inte jobbigt, jag önskade det aldrig skulle ta slut men det är bara jag :)
 
Toppen