Senaste nytt

Vad menas i kortförsäkringen?

toer00

Medlem
Tänkte kolla om någon som vet vad detta innebär, i försäkringsvillkoren för kortförsäkringen står det
Försäkringen gäller inte för :
- skatter och avgifter

Vad menas med detta?
Flygbiljetter idag består ofta av mer skatt än nominellt flygpris..??
 
  • Gilla
Reactions: Gus

Tonton

Medlem
Tänkte kolla om någon som vet vad detta innebär, i försäkringsvillkoren för kortförsäkringen står det
Försäkringen gäller inte för :
- skatter och avgifter

Vad menas med detta?
Flygbiljetter idag består ofta av mer skatt än nominellt flygpris..??

Det är bra om du börjar med att säga vilken kortförsäkring det är - Olika aktörer kan ha olika tolkningar av sina försäkringsvillkor :)
 

toer00

Medlem
Vad jag menar är detta:

Jag köpte i vintras 2 st flygbiljetter med LH i Business (P plus Z -klass) till Nice, betalade med SAS Eurobonus Mastercard Premium.
Pga av sjukdom (har läkarintyg) var jag tvungen att avboka dessa med 0 kr i återvinning. Jag avser nu anmäla dessa till Trygg Hansa som administrerar kortförsäkringen på detta kort.

Specen är enligt följande.


1 Flyg utrikes 1,00 1 591,00 SEK 1 591,00

2 Flygskatter 1,00 2 777,00 SEK 2 777,00

TOTAL: 4 368,00

Så det jag får tillbaka är det nu, kan det då bli 1 591 Kr isf 4 368 Kr... I så fall ganska värdelös försäkring...
 

Berglund

Medlem
Det är väl inget fel på försäkringen, det står ju tydligt i kortvillkoren vad den gäller för. Det är ju snarare ditt eget fel att du inte har läst och förstått villkoren före det att du behövde använda försäkringen.
 

ekf

Medlem
@toer00 Betalar inte Lufthansa tillbaka skatterna på icke-återbetalningsbara biljetter? Har fått för mig att försäkringen betalar tillbaka biljettpriset inkl bränsletillägget och att man får begära resten från flygbolaget (eller resebyrån om man bokat via en sådan)
 

Dr. Miles

Expert
@toer00 Betalar inte Lufthansa tillbaka skatterna på icke-återbetalningsbara biljetter? Har fått för mig att försäkringen betalar tillbaka biljettpriset inkl bränsletillägget och att man får begära resten från flygbolaget (eller resebyrån om man bokat via en sådan)
Lufthansa debiterar administrationsavgift 330 SEK (om man har köpt biljetten i Sverige) vid återbetalning av skatterna för en non-refundable fare upp till 2.700 SEK.

https://www.lufthansa.com/online/portal/lh/cmn/generalinfo?nodeid=2668988&l=en
 
  • Gilla
Reactions: ekf

ekf

Medlem
Lufthansa debiterar administrationsavgift 330 SEK (om man har köpt biljetten i Sverige) vid återbetalning av skatterna för en non-refundable fare upp till 2.700 SEK.
Ah okej, men det blir ändå inte 0kr åter som @toer00 hävdade (antar jag).
Jag har en kommande bokning med Lufthansa som kostat ca 2400kr. Av det är ca 800kr rena skatter och avgifter, då skulle jag ändå få tillbaka ca 470kr från Lufthansa om jag skulle behöva avboka.
 

toer00

Medlem
Det var resebyrån dom hävdade att det var 0 kr i refound, står även på avbokningsintyget.

Men kanske skall dra det än vända till...
 

bhen

Medlem
Då har nog din resebyrå lagt vantarna på mellanskillnaden genom att debitera dig avbokningsavgift.

Som det har fungerat i praktiken för mig (i Norge med Europeiske som har liknande avtalstext) är att du får allt tillbakabetalt minus det du eventuellt får tillbaka av flygbolaget. Får du inget tillbaka av flybolaget pga ombokningsavgifterna är störren än skatterna så täcker försäkringen hela beloppet.

Jag kan ha haft tur dock, men det har hänt mer än en gång.

B
 
Toppen