Senaste nytt

Vad jobbar ni med? (Presentation av medlemmar)

majer

Medlem
27 år, jobbar som driftsättare för ett stort företag verksamt bl a inom processindustrin med projekt runt om i världen. 300+ resdagar om året, men vistelserna är ofta långa (tidsmässigt) vilket medför att det inte blir så många flygresor. Flyger oftast med LH + något lokalt bolag för att nå slutdestinationen. KA var en positiv överraskning, har flygit med dem både i Economy och Business. Inte konstigt att de blev utsedda till världens bästa regionala flygbolag.
 

Lonelyflyer

Medlem
tycker den här tråden bör kunna fyllas på lite nu när det har dykt upp en hel del nya medlemmar på siten.

efter att ha läst den här tråden en stund inser jag att jag kanske skulle utbildat mig och bli antingen it-nisse eller konsult av nåt slag

Fast på ett sätt är det skönt att kunna välja själv när man ska ut o resa..
 

Henry

Medlem
Student på 24 år. Ursprungligen från Stockholm, men pluggar ekonomi i Uppsala. Just nu är jag dock på utbyte i Helsingfors och till hösten lutar det åt utbyte i Nagoya, Japan. Förhoppningsvis innebär det att jag kan utforska Asien lite mer. Som student blir det inte så många resor i "tjänsten", möjligtvis skulle man kunna räkna in flygningarna som tar mig till och från mina utbyten (bekostas tyvärr själv). I gengäld har jag dock mycket fritid och antalet t/r-resor brukar bli cirka sex stycken per år.

Flyger helst LX eller LH. Har ett basic-medlemskap i M&M (ett arv från tiden då jag bodde i Sydeuropa). Borde signa upp mig på något lämpligt bolag i Oneworld och Star Alliance, då Japan-resan och turerna i Asien förhoppningsvis leder till lite poäng. Det vore kul att skrapa ihop till något som ger lite bättre lounge access än mitt Priority pass.
 

ACervin

Medlem
Läkare, forskare, 54 år. Flyger 3-4 vändor i Europa och ungefär lika många till främst USA och Australien i jobbet. Som sjukhus - universitetsanställd är det economy som gäller. Men på senare år som inbjuden föreläsare alltmer business. Har hunnit med i C, LX, LH, OA, SA, SQ, UA, AA. Privat ser resandet ungefär likadant ut till omfattningen, oftast med familjen och alltid i economy.

Uppskattar den har siten och har lärt mig otroligt mycket och kan idag göra betydligt mer medvetna val. Blivit businessclassaholic på kuppen. Har nu skaffat AMEX o MC SAS, har sedan tidigare Diners och är EBG. Matchat till Carlson Gold och köpt 120 000 poäng på US Airways. Hertz gold. Det trodde jag inte för ett år sedan.

Flytt till Australien i pipeline så jag planerar att komplettera med Qantas Frequent Flyer program framöver. Ser fram emot att utforska Asien och dess flygande produkter lite bättre.
 

minatoku

Medlem
Jag fyller väl också på då...

29 år, civilingenjör och bosatt i Tokyo. Arbetar på ett internationellt IT/finansrelaterat företag, mestadels med datahantering och backend system. Det har blivit tre-fem longhaul per år, främst mellan Japan och Europa, sedan jag flyttade hit, ungefär hälften i tjänsten. Har en ny tjänst sedan 1a januari som medför att det kommer att bli mindre tjänsteresor framöver, vilket är lite synd eftersom jag hittade till BC.se precis innan årsskiftet.

Har lagt om min taktik helt sedan jag blev medlem här och läste på och som jag vittnade om i en annan tråd så fick jag min första uppgradering till Club World hos BA redan på första flighten!
 

Svenska73

Medlem
38 år kvinna. FD konsult och då reste jag mycket inrikes i USA och hade då 1K på United med ca 70 resdagar per år. Nu entreprenör i Stockholm, jobbar inom fastighetsbranschen vilket leder till nästan 0 resor för jobbet. Både skönt och trist men har nu småbarn så därav det valet. Reser ca. 4-5 gånger privat och då alltid long-haul antingen till Asien eller USA. Flyger enbart Business då. Det räcker för EBS, kanske EBG i år.
 

TjudöBoy

Medlem
Sjökapten, 46 år (känner mig dock som 26 mentalt å det kanske andra tycker också:D).
Jobbar som Överstyrman/Befälhavare på ett större rederi som bedriver trafik på östersjön, bolaget har Röd/Vita fartyg, den jag jobbar på är dock helvit. :confused: Svårt att gissa vilket...
Tidigare jobbade jag Word wide på diverse flytetyg och skaffade därför EB kort (1993!), senare slog jag ihop det med Diners Club kortet för att få tillgång till "deras" lounger ute i världen samt att man ju får poäng på alla inköp man gör med kortet.
Flyger väldigt sällan i arbetet, kan väl bli 1-2 ggr/år me lite tur, då man skall på ngn kurs eller om fartyget ligger på varv och man skall hem/på jobb.
Privat försöker jag ta familjen(2 vuxna+2 barn) på ngn flygresa varje år, antingen charter resa till varmare länder eller på en lång weekend i ngt europeiskt land. Försöker oxå klämma in ngn Award resa varje år till ngn trevlig ort i Norden, skall försöka komma till Svalbard härnäst.
 

Pandion

Medlem
33 år och inser just nu att jag måste byta jobb, för jag reser alldeles för lite!

Mitt stora språng i bonusvärlden var när jag började arbeta på koncernnivå med ansvar för processer inom Shared Service i ett globalt bolag inom olja och gas. Pendlade till huvudkontoret på veckobasis och utöver det var det ju mycket resor till London och även USA. Snittade då 300 000 - 400 000 Eurobonuspoäng per år och blev därefter Pandion på SAS. När jag börajde på detta bolag frågade jag efter resepolicyn och fick veta att "Vi flyger bara Business Class"...

Sitter idag som Partner på ett investment bolag som fokuserar på små och medelstora bolag, och det främst i Sverige, Finland och Danmark, så det blir ju nästan inga resor alls, vilket jag inser innebär bara en tidsfråga innan jag blir utslängd ur EBP klubben.

Håller med Senator om att London och New York är två riktiga favoriter. Spelar inte någon roll hur många gånger man varit där, det är alltid lika kul varje gång, och man bara känner hur staden vibrerar, och hur man själv också börjar göra det och får energi!

Vi hade också företags avtal med Intercontinental Hotels, vilket jag också blev helt beroende av. (Blev Platinum Ambassador). Har som ett mål att faktiskt bo på så många Intercontinentals som möjligt och är nog uppe i ca 30% av alla hotell. Absoluta favorithotell är Intercontinental Park Lane i London, även om Singapore var bra, liksom Los Angeles (har varje gång blivit uppgraderad till en svit där) och även hotellet i Hanoi. Mest udda IC hotell är dock hotellet på Bora Bora. Fantastiskt hotell, men urusel och arrogant fransk service...
 
Toppen