Senaste nytt

Vad heter du när du är ute och reser? (Flygbiljett mot pass)

Najk

Medlem
Min erfarenhet är att det kan bli problem i selfservice automater om det inte stämmer. I mitt pass står det Andranamn Tilltalsnamn Efternamn. Till USA bokar jag nu alltid biljetter på samma sätt.
 

Mickey

Medlem
Kör bara förnamn och efternamn. Skippar alltid mitt mellannamn och det har aldrig varit något problem. På ESTA:n däremot har jag angett mitt mellannamn.
 

Jonas C

Medlem
Bokade för en tid sedan en flygbiljett via resebyrå (Rese Centrum Gruppen = aldrig mer!). På e-biljetten står mitt förnamn som Jonasmr, och det ändras inte oavsett om jag får upp bokningen på SAS hemsida eller checkmytrip. Kommer det stå Jonasmr på boardingkortet också, eller kan man vara lugn? Biljetten ger inga poäng, men jag vill gärna kunna komma in i loungen.
 

Stefan62

Medlem
Tack för alla svar och klarlägganden - även om jag fortfarande är förvirrad...ett mellannamn kan ju vara tilltalsnamn och inte nödvändigtvis det som står först i passets namnrad.

Om jag heter som kungen - Carl Gustav Folke Hubertus - och alla namn står i passet.

Mitt tilltalsnamn är lika med mellan-namnet, dvs jag tilltalas Folke.

Ska det då i biljetten stå FOLKE eller CARL?
 

tourist

Medlem
Resebyråpersonal brukar säga att det ska stå Carl. Vi har alltid använt Folke utan som helst problem, även i amerikanska checkin-automater. Med tanke på att en det finns en massa människor i världen som kan ha sina namn i en helt annan ordning än vi vanligen har eller har dubbla familjenamn av olika slag så tror jag inte på att det är särskilt kritiskt.
 

Pho

Medlem
Tack för alla svar och klarlägganden - även om jag fortfarande är förvirrad...ett mellannamn kan ju vara tilltalsnamn och inte nödvändigtvis det som står först i passets namnrad.

Om jag heter som kungen - Carl Gustav Folke Hubertus - och alla namn står i passet.

Mitt tilltalsnamn är lika med mellan-namnet, dvs jag tilltalas Folke.

Ska det då i biljetten stå FOLKE eller CARL?

Jag kanske var otydlig, men på biljetterna har jag alltid haft "Folke" som enda namn. Passet och ESTA har jag samtliga namn i.
 
Till USA är den generella regeln hos de flesta flygbolagen idag:

[Förstanamnet i passet] + [Efternamn]

SAS är ett av få undantag som accepterar Tilltalsnamn + efternamn.

Man behöver aldrig ha fler än 1 förnamn i bokningen. Dock skall man efter genomförandet alltid lägga in en APIS i bokningen med alla namn enligt pass + födelsedatum.

APIS = Advance Passenger Information System

Lättast torde väl vara att byta namnet på ditt medlemskort/bonuskort
 

joemume

Medlem
Till USA är den generella regeln hos de flesta flygbolagen idag:

[Förstanamnet i passet] + [Efternamn]

SAS är ett av få undantag som accepterar Tilltalsnamn + efternamn.

Man behöver aldrig ha fler än 1 förnamn i bokningen. Dock skall man efter genomförandet alltid lägga in en APIS i bokningen med alla namn enligt pass + födelsedatum.

APIS = Advance Passenger Information System

Lättast torde väl vara att byta namnet på ditt medlemskort/bonuskort

...att SAS skulle vara ensamt om det stämmer inte. Jag har flugit med t ex LH och LX också alldeles nyligen och det var inga som helst problem.

Jag har aldrig behövt ha första namnet på annat än på ESTA och APIS och jag flyger till USA 4-6 ggr per år.
 
Jag skrev inte att de vara ensamma om det, jag skrev att SAS är ett av få!

Jag kan bara säga vad de största flygbolagen går ut med till våra resebyråer och följande bolag till Nordamerika går ut med första-namnet-i-passet:

BA, LH, KLM, AF, AC, UA, AA

Huruvida detta efterföljs vid incheckning är en helt annan sak men att det uttalat skall stå så på biljetten.
 

Dr. Miles

Expert
Jag skrev inte att de vara ensamma om det, jag skrev att SAS är ett av få!

Jag kan bara säga vad de största flygbolagen går ut med till våra resebyråer och följande bolag till Nordamerika går ut med första-namnet-i-passet:

BA, LH, KLM, AF, AC, UA, AA

Huruvida detta efterföljs vid incheckning är en helt annan sak men att det uttalat skall stå så på biljetten.

Jag har bokat/skickat några kollegor/vänner som har tilltalsnamn på andra platsen (T ex Hans Emil Andersson) med bl a:
  • Air Canada (AC)
  • Air France (AF)
  • British Airways (BA)
  • KLM (KL)
  • Lufthansa (LH)
  • SWISS (LX)
  • United (UA)
men de har aldrig haft problem inkl. inträdet till USA.
 
Toppen