Senaste nytt

Vad har du för armbandsur?

hoss

Medlem
Vill bara meddela att jag inte burit en klocka sen 1970. Det var då jag såg filmen "Easy Rider" och insåg att armbandsur är skit! Jag menar, klockor finns ju överallt, i skolor, på arbetsplatser, i bilen och i mobiltelefoner. Varför ska jag en på armen också?
 
Vill bara meddela att jag inte burit en klocka sen 1970. Det var då jag såg filmen "Easy Rider" och insåg att armbandsur är skit! Jag menar, klockor finns ju överallt, i skolor, på arbetsplatser, i bilen och i mobiltelefoner. Varför ska jag en på armen också?
Jag var likadan tills jag skaffade en Apple watch. Men det är inte för att kolla tiden som jag har den :)
 
Vill bara meddela att jag inte burit en klocka sen 1970. Det var då jag såg filmen "Easy Rider" och insåg att armbandsur är skit! Jag menar, klockor finns ju överallt, i skolor, på arbetsplatser, i bilen och i mobiltelefoner. Varför ska jag en på armen också?
Whatever floats your boat....men det verkar ju som om du trots allt förstår att det är viktigt, men inte riktigt varför. Vi vet varför, men det tänker vi inte berätta. Det är en inre resa som du måste göra själv ;)
 

hoss

Medlem
För att förtydliga mig. I filmen "Easy Rider" så slänger Peter Fonda och Dennis Hopper sina armbandsur i öknen som ett statement. Jag fattar inte vad som lockar män, unga som gamla, att briljera med armbandsur? Sorry, men jag kanske inte passar inte här.
 

Sahlen

Medlem
För att förtydliga mig. I filmen "Easy Rider" så slänger Peter Fonda och Dennis Hopper sina armbandsur i öknen som ett statement. Jag fattar inte vad som lockar män, unga som gamla, att briljera med armbandsur? Sorry, men jag kanske inte passar inte här.
Anledningarna är nog många. Men jag skulle säga att till 99 procent handlar det inte om att "briljera" med klockan. Det är få i den stora massan som känner igen en specifik klocka på mer än 50 cm avstånd. Och att vifta med klockan framför ansiktet på folk är ju bara töntigt.

Jag har haft min Sub i över två år, och det är en eller två mycket klockintresserade personer som känt igen den. Alla andra tror att det är valfritt ur från Ur&Penn.

För mig handlar det om mekaniken, hantverket och historien. Specifikt för Suben är det hur den förändrade dykindustrin (även om jag själv inte dyker). PP Nautilus tillsammans med AP Royal Oak bokstavligen räddade (den mekaniska) klockindustrin under 70-talet. Det finns många exempel på modeller som har sin plats i historien.
 

blobloblo

Medlem
För att förtydliga mig. I filmen "Easy Rider" så slänger Peter Fonda och Dennis Hopper sina armbandsur i öknen som ett statement. Jag fattar inte vad som lockar män, unga som gamla, att briljera med armbandsur? Sorry, men jag kanske inte passar inte här.

För mig handlar det inte om att "flasha" eller briljera med mitt arbandsur. När jag tittar vad klockan är, vilket iallfall jag gör väldigt många gånger per dag, blir jag glad inombords. En klocka kan ge olika känslor. Vissa gillar en historia bakom klockan - säg ett ur från andra världskriget eller en armeklocka. Vissa ärver klockor och ger dig lycka av att veta att din far eller farfar har burit den.

Personligen blir jag glad av att titta på en estetiskt vacker klocka jag vet många personer med stor kunskap har involverat sig i - 100 tals timmar. Företagets historia. Jag skulle kunna relatera det till konst? Eller något annat materiellt? Många köper konst och hänger på sina väggar för att titta på och må bra. Jag har en tavla som jag ärvt och blir glad och ledsen när jag tittar på den. Får mig att tänka tillbaka på den jag ärvt tavlan av.


Nu blev det lite långt och känslosamt kanske. Skyller på att jag inte fått mitt morgonkaffe än.

EDIT: Ser att @Sahlen skrev liknande medan jag skrev min text.
 
För att förtydliga mig. I filmen "Easy Rider" så slänger Peter Fonda och Dennis Hopper sina armbandsur i öknen som ett statement. Jag fattar inte vad som lockar män, unga som gamla, att briljera med armbandsur? Sorry, men jag kanske inte passar inte här.
Njae de slänger ju inte klockorna för att "armbandsur är skit" utan för att de (ja eller i vart fall Fonda, Hopper slängde ingen klocka om jag kommer ihåg rätt) vill vara fria, och inte ha något som binder dem. Om de hade gjort den idag så hade de ju definitivt slängt mobilerna som de andra skådisarna gör i en annan "motorcykelfilm", Wild Hogs, men det är är inte lika rebelliskt att basera en livsåskådning på en komedi med Travolta förstås ;)
 
Min klocka fyller väl två syften, dels så är det en av de enda accessoarer som en man "kan" bära och dels så är det för att visa tiden. Jag tycker inte det ser speciellt seriöst att sitta och kika på mobilen hela tiden - framförallt om man sitter i möten och liknande. Då är det bättre att lite diskret snegla på armbandsuret.
 

nota bene

Medlem
Jag har oftast inte längre klocka på armen, men när jag har det vill jag att det är något som är estetiskt vackert, tekniskt fulländat och gärna diskret. Sådär så att endast insatta uppfattar att det är något annat än en Casio för 399 :)

De andra sakerna en man kan ha som smycke är väl manschettknappar och slipsnålar.
 
Toppen