Senaste nytt

Vad har du för armbandsur?

Godt 5 år siden jeg gik med ur...

Har kigget på en Seiko Prospex Diver SBDC007 "Shogun" i godt 1 år og for ca. 1 måned tog jeg skridtet og bestilte den hjem fra Japan - den har knap nok forladt min arm siden :D
IMG_4291.JPG
 

Badger

Medlem
Får man ställa en fråga i denna tråd? Jag gör det i alla fall.:) Jag är ute efter en klocka som funkar under skjorta, dvs den får inte vara alltför hög så att den tar i/fastnar jämnt och ständigt i manschetten. Vissa klockor (kanske främst automatiska verkar rätt höga). Dessutom har jag inte jättebreda handleder så gärna inte över 42 mm. Helst runt 40 mm. Några förslag? Budget: Mellan 20-40 kkr.
 

ACervin

Medlem
De flesta icke vattentäta (dvs 30 m endast) bör kunna uppfylla kraven. Vill du ha vattentät (100 m eller mer) blir det svårare. Rotorn bygger ofta lite på höjden som du själv skriver, så en manuellt uppdragen klocka är oftast lite lägre. En klocka som är diskret och håller mycket hög mekanisk klass är Grand Seiko. Såldes tidigare bara i Japan. Exempelvis Grand Seiko Automatic SBGR061. Seiko är en av få tillverkare som gör allt in house, Patek Philippe och Rolex hör till den skaran också. En mekanisk klocka som håller väldigt hög precision, enligt den Amerikanska tidningen Watch Time, den mest exakta de mätt upp, är Omegas nya version av deras co-axial verk med silicone hairspring, vet inte riktig hur att översätta det där. Inte säker på om verket hamnat i någon dressklocka ännu. Men om verkat har hamnat i deras Aqua Terra modeller så kommer det att bli en fantastisk allround klocka. Vattentätt till 150 m, en klassiker precis som Rolex Datejust. Lika bra under manschetten som under vatten.

Good luck, alltid kul att ha ett klockköp på gång. Själv har jag gått åt motsatt håll och skaffat mig en topptung Panerai, men manuell för att skava av några mm (PAM233).
 
Toppen