Senaste nytt

Vad händer om SAS går i konkurs? (ur konsumentperspektiv)

A380*G

Medlem
Jo visst, men jämför man verkligen så? Känns extremt procentfixerat och missvisande för mig, men jag är inte ekonom så jag vet inte. Trodde det handlade mer om de faktiska beloppen.

Faktiska belopp är det som räknas i slutändan. Plus eller minus i bokslutet. Mitt inlägg var menat som en illustration och förenkling för att visa att journalisten på Aftonbladet kan ha belägg för det som publicerades. Huruvida det var dennes åtanke vet varken du eller jag.



Det går nog inte med enkla ord säga att prisökning är bättre än en kostnadssänkning eller vice versa. Utan det kan vara så att en sparad krona är en krona direkt in i vinsten och en prisökning genererar försämrad försäljning eller andra kostnadsökningar.

Jo med enkla ord tycker jag nog det går. Anser att det var precis det jag gjorde. ;)
Om du pratar kronor så är det givetvis så att förhållandet blir annorlunda, men jag hänvisade till procent.
Givetvis är det så att cost of sales och alla andra beroenden måste bevakas under en eventuell prisökning för att optimera förtjänsten, det är just därför det kallas price management.
 

Longreach

Medlem
Vad händer om SAS går konkurs?

Är det någon som vet, eller vågar spekulera i, vad som händer med alla eurobonus-medlemmars poäng om SAS går konkurs?

Outnyttjade poäng som står på medlemmars konto är ju faktisk bokförda latenta skulder. Om man använder poängen på till ex lufthansa så blir SAS skyldig lufthansa motsvarande antal poäng eller cash.

Om SAS går konkurs så kommer driften stanna, och då kan dom inte kvitta poäng med andra bolag för det är inga SAS-flyg i luften.

Då är de outnyttjade poängen bara en enda stor skuld...

Jag kan tänka mig olika scenarier;
- Lufthansa eller annat star alliance bolag köper poängen från konkursboet för att sedan flytta över alla medlemmarna till sitt eget program. (om detta händer så har vi haft tur!)

- Alla EB-medlemmar får ställa krav på konkursboet, men då hamnar man i kön med alla andra företag, leverantörer och investerare som har fordringar på SAS. Som EB-medlem lommar man långt bak i denna kön...

- Alla poängen bränner inne och försvinner helt.

Vad tror/vet ni?
 

Dr. Miles

Expert
Jag är inte bra på ekonomiska regler men jag kan tänka mig att det finns liknande system som amerikanska Chapter 11 även i Skandinaviska länder.
I så fall går SAS först till konkursskydd och under tiden hinner du bränna upp alla dina poäng(man måste resa klart innan konkursskyddet går ut.).
 

Palazzi

Medlem
Jag tror som föregående skribent... Poängen får vi aldrig se röken av om en konkurs blir verklighet. Däremot matchas väl troligen status i vanlig ordning.
 

fly4fun

Medlem
Går SAS i KK så är poäng och innestående biljetter det som ryker först. Kan väl eventuellt tänka mig att Lufthansa, BA eller KLM kan tänka sig växla in poängen i storleksklassen 1:10 om dom får till en deal med konkursförvaltaren om att köpa över medlemmarna.
 

Stefan62

Medlem
...men är det någon som vet om det är konkurs på gång?

Har det hänt något nytt nu i semster-tider? Jag menar utöver de rykten och spekulationer som omgärdat SAS till och från under "modern tid".
 

Traveller

Medlem
Poängen brinner inne vid en konkurs. Men, varför skulle SAS gå i konkurs nu för? Dom har ju kapital, en kassa som tar dom en bra bit även med förluster. Tycker det är fel att spekulera i SAS och kunkurs. Det är en process som pågår med rensning och mer kommer. Dom sparar här och där och gör det rätt bra. Med de nya planen och MD borta blir det ju en stor skillnad dessutom.
 

Palazzi

Medlem
...men är det någon som vet om det är konkurs på gång?

Har det hänt något nytt nu i semster-tider? Jag menar utöver de rykten och spekulationer som omgärdat SAS till och från under "modern tid".

Nej, inget nytt vad jag kan läsa mig till. För mig personligen känns det onödigt att tänka på konkursrisk i det här läget... De flesta flygbolag har ju ekonomiska svårigheter, så det blir svårt att hitta ett 100% säkert FFP.
 

henrik l

Medlem
Den dagen en kk-ansökan lämnas in lär poängen ryka all världens väg. Sedan kan det bli som fly4fun säger att någon av de stora drakarna är intresserade av att "köpa kundregistret" och för att "få med sig kunder", måste man visa den goda sidan och ta över en del av skulderna "milen". Till vilken grad en rekonstruktion kan jämföras med Chapter 11 får någon juridikkunnig svara på. Men uppenbarligen är poängen skyddade då. Hur det skulle se ut i avundsjukans hemland kan man väl bara spekulera kring, men jag tror inte på någon vidaregående sympati om vi skulle få våra poäng dramatiskt reducerade vid en rekonstruktion. Men från ett goodwill-prespektiv och vilka bolag man väljer i fortsättningen, skulle det antagligen vara mindre bra om våra poängfordringar reducerades.

PS. Som andra talare varit inne på här, det finns även tre stater bakom, så det krävs nog en del för en konkurs.
 
Toppen