Senaste nytt

Vad händer om man "skippar" hemresan på bonusresa?

dgp

Medlem
Har en bokad SAS bonusresa för två personer i december: GOT-CPH-PVG-CHP-GOT.

Hur ser SAS på om en av resenärerna "skippar" hemresan?
Kan det hända något konstigt...?

Jag åker alltså hem, och mitt resesällskap åker istället vidare till annan destination i Asien.
 

Atom

Medlem
Vill minnas att jag läst här att hela bokningen blir ogiltig.
Så du bör stämma av detta innan. Någon mer kunnig får ge input, men har starka förminnelser av att jag läst detta här på forumet.
 
  • Gilla
Reactions: dgp

jumbooze

Medlem
Är det en Amex 2-4-1 resa eller är det en vanlig?

Rent spontant om det är en poängtera som inte är 2-4-1 så skulle jag ringa in och be kundtjänst splittra bokningen till två bokningar och boka om den som ska stanna till en enkelresa
 
  • Gilla
Reactions: dgp

dgp

Medlem
Tack för input.
Det är en vanlig bokning, med Mastercard/Fly Premium.

Det är nog säkrast att kolla detta med SAS.
 

palmen

Moderator
Det ska mig veterligen inte vara några problem. Det man inte kan göra är att hoppa över delar av resan för att nyttja flighter som kommer efter.

Man behöver inte checka in samtidigt bara för att man är i samma bokning heller.

Om jag nu har fått detta om bakfoten får någon gärna rätta mig.
 

igelkotten

Medlem
Det ska mig veterligen inte vara några problem. Det man inte kan göra är att hoppa över delar av resan för att nyttja flighter som kommer efter.

Man behöver inte checka in samtidigt bara för att man är i samma bokning heller.

Om jag nu har fått detta om bakfoten får någon gärna rätta mig.

Finns ju ett ben CPH-GOT som eventuellt kan ställa till det ifall PVG-CPH skippas - men svårt att spekulera i hur det går till i praktiken.
 

henke12

Medlem
Enklast bäst måste väl vara att splitta bokningen som @jumbooze säger?!

Bokning A:
Person A och person B GOT-PVG-GOT

Splitta till:
Bokning B:
Person A GOT-PVG-GOT

Bokning C:
Person B GOT-PVG


Bör dessutom bli återbetalning av både poäng och skatter!?
 

Delayed

Medlem
Enklast bäst måste väl vara att splitta bokningen
Hur ser ni på eventuellt ökad risk för "olika behandling" vid irrops om man inte längre är på samma bokning? Typ en bokas om samma dag, en får åka dagen efter. Borde iofs vara en risk värd att ta om man får igen en skaplig del av poängen/skatterna.
 

palmen

Moderator
Hur ser ni på eventuellt ökad risk för "olika behandling" vid irrops om man inte längre är på samma bokning? Typ en bokas om samma dag, en får åka dagen efter. Borde iofs vara en risk värd att ta om man får igen en skaplig del av poängen/skatterna.
Ja risken finns där då de inte kommer ha en aning om att man åker tillsammans utan hantera er som vilka två skilda passagerare som helst.
Om det är viktigt att åka tillsammans ska man inte splitta, sen kan man ju fundera över hur ofta detta inträffar och om det är värt risken.
 

Nikje

Medlem
Hur ser ni på eventuellt ökad risk för "olika behandling" vid irrops om man inte längre är på samma bokning? Typ en bokas om samma dag, en får åka dagen efter. Borde iofs vara en risk värd att ta om man får igen en skaplig del av poängen/skatterna.
Går att lägga till en TTW-markering (Travels Together With) i bokningarna. Ingen försäkring men fungerade för oss (1 vuxen+1 barn i två bokningar) i somras när vi missade anslutning i Genève.
 
Toppen