Senaste nytt

Vad händer med SAS Hong-Kong planer?

palmen

Moderator
Vad tror ni economy och business kommer kosta?

Finnair för sent september och framåt har ju normalt promotions, så att economy går på 5000kr och business kostar 18k
Skulle gissa på ca 5000 för economy och 20.000 i business som lägsta standardpriser. Sen lär det vara en del kampanjer till och från som gör det billigare.
 

RobHK

Medlem
Skulle gissa på ca 5000 för economy och 20.000 i business som lägsta standardpriser. Sen lär det vara en del kampanjer till och från som gör det billigare.
Jag har flugit väldigt många vändor mellan ARN och HKG med Finnair och även andra flygbolag, så har väldigt bra koll på Finnairs priser, är inte lika van SAS resenär. Men ofta släpper ju SAS 1 000 000 rabatterade resor osv, hur mycket rabatt ger dom under sina kampanjer på långdistansflyg? När på året brukar rabatterna dyka upp och har de speciella kampanjer för USA/Asien osv?

Många frågor, men kommer göra ett par resor till HK bara i år, så finns mycket pengar för mig att spara om jag bokar vid rätt tillfälle.
 
Såg också att det bara är två dagar kvar. Kommer inte att vara sen att ringa Eurobonus ock kolla bonusbiljetter...Är tyvärr inte alltför hoppfull att hitta bonusplatser i business med tanke på hur svårt det är att få platser till t ex SFO. Men jag kan ha fel....hoppas så även i detta fall ;-) Någon som förresten vet om jag kan boka en bonusresa med min AMEX voucher? Min tanke är att boka en sådan till mitt resesällskap och en ordinarie biljett till mig
 
Jeg tror på 5.000 SEK i Go, 13.000 SEK i Plus og 24.000 SEK i Business

Fra CPH tror jeg på 4.400 DKK i Go, 11.000 DKK i Plus og 21.000 DKK i Business

Alt som "Saver". Jeg håber det bliver lidt billigere end mit gæt fra CPH, men jeg tror desværre ikke på det.
 

Dr. Miles

Expert
Idag säljer SAS Stockholm - Hong Kong t/r biljetter som följande: (billigaste priser i varje kabinklass)
  • i Economy class (SAS Go): 2.444 SEK exkl. skatter
  • i SAS Plus: 8.834 SEK exkl. skatter
  • i Business class: 16.254 SEK exkl. skatter
Enligt Hong Kongs motsvarighet av Luftfartsverket, bränsletillägg på flygning mellan Hong Kong-Europa är 566 HKD per segment under januari 2015.
Så om SAS följer reglerna skulle summan av skatter och bränsletillägg ligga under 1.500 SEK för direktflyg Stockholm-Hong Kong t/r.

http://www.cad.gov.hk/english/fuel_surcharge.htm
Jämförelse av olika flygbolags bränsletillägg (Europa-Asien) | Sida 2 | BusinessClass.se forum | 250.000 inlägg om resor
 

RobHK

Medlem
Blir nog Economy för mig med de priserna..

En annan fråga, om man har Eurobonus poäng som går ut ett visst datum, kan man använda dom innan, men boka en resa som löper efter utgångsdatum?
 

Agö

Medlem
Blir nog Economy för mig med de priserna..

En annan fråga, om man har Eurobonus poäng som går ut ett visst datum, kan man använda dom innan, men boka en resa som löper efter utgångsdatum?
Ja, men du får då inte poängen tillbaka vid en ev. avbokning.
 

palmen

Moderator
Jag har flugit väldigt många vändor mellan ARN och HKG med Finnair och även andra flygbolag, så har väldigt bra koll på Finnairs priser, är inte lika van SAS resenär. Men ofta släpper ju SAS 1 000 000 rabatterade resor osv, hur mycket rabatt ger dom under sina kampanjer på långdistansflyg? När på året brukar rabatterna dyka upp och har de speciella kampanjer för USA/Asien osv?

Många frågor, men kommer göra ett par resor till HK bara i år, så finns mycket pengar för mig att spara om jag bokar vid rätt tillfälle.
Dessa reor kommer några gånger per år och oftast är det resa under "lågsäsong" de avser, inte direkt vanligt förekommande att SAS rear ut platserna under sommaren till USA tex. New York brukar gå att få för omkring 3500-4000 på dessa reor, samma med Chicago och Washington, San Francisco brukar ligga omkring 5500 kronor på rea. Förra året i slutet på mars så hade de bästa rean jag sett, 2000 kronor tur och retur på alla longhaul desinationer, resperioden var till slutet på april, början på maj någon gång. Man kan alltid hoppas en sådan rea kommer i år också, men inget att räkna med.
 

Homer

Medlem
Jag har flugit väldigt många vändor mellan ARN och HKG med Finnair och även andra flygbolag, så har väldigt bra koll på Finnairs priser, är inte lika van SAS resenär. Men ofta släpper ju SAS 1 000 000 rabatterade resor osv, hur mycket rabatt ger dom under sina kampanjer på långdistansflyg? När på året brukar rabatterna dyka upp och har de speciella kampanjer för USA/Asien osv?
Många frågor, men kommer göra ett par resor till HK bara i år, så finns mycket pengar för mig att spara om jag bokar vid rätt tillfälle.

Brukar vara oftast vara exakt 0% i Business.
 

Kricka

Medlem
Enligt rykten här i Hongkong så släpper SAS biljetterna imorgon 29/1 kl. 09.00
(svensk tid). Vi får hållas på halster tills dess..
 
Toppen