Senaste nytt

Vad hände med SK7929 idag?

Just det där med dörrar som inte är ordentligt stängda är ett konstigt fenomen. Det finns väl inte en enda bil idag som inte har en varningslampa för det... Men flygplanstillverkarna kanske inte tänkte så långt?

Man kan också vända på det och säga att bilar inte har tryckkabin.;)

På moderna maskiner får man t.o.m upp en fin schematisk bild med tillhörande dörrindikeringar på MFD när man går igenom checklistan.

På området falsklarm fick man ett sådant 1985 ombord på Japan Airlines 123 när tryckskottet brast. Piloterna fick en varning om att R5-dörren öppnats och rapporterade även detta i radion: "The R5 door is broken, ah, we are descending now". Dörren var dock stängd korrekt men skadorna i kabinen gjorde att systemet gav falsklarm. Den initiala teorin var sedan att dörren slitits loss och träffat stabilisatorn.

Som väl är finns det inget flyget kan lära av bilindustrin. Antalet haverier vore oerhört om flygplan opererades på samma vis som folk kör bil. Man hade dock kanske kunnat se ganska komiska scener ibland, exempelvis närkontakt mellan två maskiner på väg in till gaten när piloterna försöker preja varandra, vilt skrikandes: "Jag skall in till min gate först!";)
 
Man kan också vända på det och säga att bilar inte har tryckkabin.;)

På moderna maskiner får man t.o.m upp en fin schematisk bild med tillhörande dörrindikeringar på MFD när man går igenom checklistan.

På området falsklarm fick man ett sådant 1985 ombord på Japan Airlines 123 när tryckskottet brast. Piloterna fick en varning om att R5-dörren öppnats och rapporterade även detta i radion: "The R5 door is broken, ah, we are descending now". Dörren var dock stängd korrekt men skadorna i kabinen gjorde att systemet gav falsklarm. Den initiala teorin var sedan att dörren slitits loss och träffat stabilisatorn.

Som väl är finns det inget flyget kan lära av bilindustrin. Antalet haverier vore oerhört om flygplan opererades på samma vis som folk kör bil. Man hade dock kanske kunnat se ganska komiska scener ibland, exempelvis närkontakt mellan två maskiner på väg in till gaten när piloterna försöker preja varandra, vilt skrikandes: "Jag skall in till min gate först!";)
Jo så är det ju. Jag brukar berätta för människor som är flygrädda att den största risken att dö när man ska ut och flyga är i bilresan till och från flygplatserna. (Dessvärre brukar det inte hjälpa dock)
 
Jo så är det ju. Jag brukar berätta för människor som är flygrädda att den största risken att dö när man ska ut och flyga är i bilresan till och från flygplatserna. (Dessvärre brukar det inte hjälpa dock)

Jag skulle vilja ge gemene bilförare varsin kärra (widebodies för bästa effekt) och ett stort öppet men hårdgjort fält mitt i öknen de kan leka runt på, t.ex applicera traditionell bil-logik vid inflygning och landning (lite som en renderad bild jag såg av landande maskiner på YVR där hela luften var full, minst sagt). Road rage kan ju få en fin släkting: Plane rage när man klipper stabilisatorn på en maskin bara för att komma först in till gaten eller prejar "konkurrenten" på finalen för att man minsann skall landa först.

Det har alltid fascinerat mig detta att folk betraktar bilen som ett väldigt säkert transportmedel men så fort det handlar om att borda en flight blir det väldigt... farligt. Än värre blir det om planet är tillverkat i land X, tydligen styrs säkerheten av det.

Personligen är jag alltid helt avslappnad när jag flyger och mer på min vakt i bilen. I den sistnämnda är man ju väldigt utlämnad åt medtrafikanterna...

Edit: Det är också bra att flygplan inte underhålls på samma sätt som bilar. Jag skulle vara mycket misstänksam mot en A320 som säljs begagnat med "går bra" samt "måste sälja" (det förstnämnda betyder: "Tänkte skriva Går Perfekt men fick en samvetsattack i sista sekunden" och det andra står för "innan den exploderar"...).

Glöm inte heller "avreglerade" inspektioner av maskinerna, exempelvis att den fått allt godkänt av Besikta efter att ha underkänts två veckor tidigare.;)

Det jag också tycker är fint med bilar är felsökning av desamma där man får olika diagnoser från varje verkstad man frågar (jag har upplevt fina fall där t.ex föreslagen lösning på dåligt underhållen och därmed sliten motor med dålig förbränning och kompression är "kat:en måste bytas". Samma verkstad förklarade även högtidligt att drivknuten hade havererat mitt i den "Rosengårdska öknen" och att den nödtorftigt svetsats ihop med följden att den "behövde bytas" inom "några km". Jag nekade detta och "Knut med drivet" levde i ungefär 1000 mil eller så innan fordonet byttes ut.:)

Det hade varit fint att stå med en CF6 som just förlorat en hel turbinskiva och ringt reparatör och få förklaringen att "den behöver nya brännkammare....".:D
 
Last edited:
Denna utmärkta video visar dörrindikering på MFD om man hoppar till 3:36.


Flygplanet i just detta fall är en Tu-204-100V och funktionen identisk med alla moderna maskiner som har EFIS. På äldre diton brukar det vara lampor som lyser vid öppen dörr och släcks när det är stängt (kan variera).
 
Apropå de tvångsstängda dörrarna jag refererade innan finns det ett avsnitt av Air Crash Investigations som tar upp det, Behind closed doors.


Det finns även en utmärkt bok om detta specifika fall, Destination Distaster.

Destination disaster : from the Tri-Motor to the DC-10, the risk of flying : Eddy, Paul, 1944- : Free Download, Borrow, and Streaming : Internet Archive

Jag kan dela den med forumet - den är från 70-talet och om intresse finns postar jag länk (ser inget hinder mot att dela den i forumet eftersom vi talar om en gammal titel som varit OOP några decennier).

Det var ju en tämligen allvarlig historia det där och också något som påverkade DC-10ans rykte eftersom den första incidenten ju inträffade redan hos McDonnell Douglas när prototypen trycktestades (som nämnts). Det finns bra skisser på låssystemet och annat i den boken och med tanke på den här tråden passar den in.
 
Jag bestämde mig för att dela Destination Disaster i epub-format. Boken är som sagt OOP och jag har inte ens sett något som ens liknar nytryck av den (har en paperback av den som jag köpte i Lund för ett antal år sedan). Detta gör att jag inte ser något hinder mot att dela ut den i forumet.

Destination disaster _ from the Tri-Motor - Eddy, Paul, 1944-.epub - Google Drive

Denna bok skrevs som en reaktion på 1974 års haveri med Turkish Airlines flight 981, en DC-10 på väg från Paris till London och som hade stigit till ungefär FL100 när den tvångsstängda lastdörren öppnades, sex passagerare sögs ut sittande i sina stolar och styrsystemet skadades med följden att höjdrodret inte gick att manövrera.
 
Toppen