Senaste nytt

Vad göra om kvällarna bortresta i tjänst ?

Man kommer ju sällan till hotelletrummet incheckad och klar innan 19, då brukar det bli träning och sen käk, alltför ofta på hotellrestaurangen. Och vips är klockan över 22. Outlook och excel i 2-3 timmar. Bingen, repeat. Glamour.
 

ulagun

Medlem
Reste som "ensamvarg" under drygt 20 år. Främst oglamorösa platser norden baltstaterna. Riga, Helsinki, Sundsvall mitten januari är ingen hit
Som många skriver jobb fram emot 18-20 tiden. Planerade senare år mycket resande med tips från BC.
Ringde alltid hem kl. 21.00
En ful och farlig vana var tycka-synd-om sig mentaliteten. Många skriver om en öl. Kan lätt bli fler och starkare fika. Speciellt när man sitter på flygplatslounger, eller Hilton lounger med fri fika, Blev gärna några ( läs flera)glas vin samt en konjagare till kaffet. Likaså de stammishotell som delar ut drinkbiljett och/eller vinflaska på rummet måste ju utnyttjas.
Kan låta flashigt, och upplevdes så av de som reste väldigt lite att bli inbjuden till en lounge.Men att hålla på så dag ut och dag in år efter år är inte nyttigt för hälsan. Alls!
Att sedan komma hem till fredagsmys samt lite partajande med vännerna under week-enden gjorde inte konsumtionen mindre.
OBS 1 Detta är ingen pekpinne eller moralpredikan utan reflektion hämtat från egen (och vissa andras) erfarenhet.
OBS 2 Nej jag blev inte alkoholiserad, däremot dålig allmänkondition och diabetes.
 

Senator

Moderator
Kan nog hålla med @ulagun att det ligger potentiella faror i denna livsstil. Både gällande alkohol och mat. Det är skälet att jag alltid bokar hotell med gym så jag ser till att jag blandar detta in. Jag var 27 i 1999 när jag började och nu som medelåldersman reser jag minst lika mycket 17 år senare.

Jag har försökt hålla reda på om mitt intag av mat och alkohol är annorlunda när jag borta. Min empiriska studie säger ja, att jag gör samma borta som hemma. Men på livsnjutarskalan ligger jag nog rätt högt i snitt Med det sagt hemma så kan jag dricka vin en onsdag och torsdag, men ingenting på helgen. Men @ulagun har en poäng, och det är en del av medaljens baksida.

Denna helgen representerar det som kan vara positivt med en resande livsstil. Veckan har varit galen med möte, inställda möten och dyl runt omkring i USA. T.ex. var jag hela 14t i Boise i onsdag, vart av jag sov 7t av dessa. Stannade 22t nära LAX och har varit i Bay Area sedan torsdag eftermiddag. Igår fredag träffade jag nära vänner i Oakland, och jag fick uppleva vad "the locals" gör en fredagkväll. Igår var det Food Trucks och Open Air Entertainment på The Oakland Museum. Toppen fredagskväll..

Så finns det ju BC.. I skrivande stund sitter @agehall på flyget mellan PHL-SFO och vi skall ses om en timma och göra en utflykt. Ikväll är jag bjuden på konsert i Berkeley, så det finns att hitta på

Lite bilder från downtown Oakland i går:

a3fca7abb86f833c5ca378d6a61de1f2.jpg


f822a067012e4052c6515072910240a4.jpg


7e66e6eddec4ebca44e052ac0a73f778.jpg


5be5e765b7b5fc6369170fb6b9271bbd.jpg


Solnedgången över Port of Oakland var magnifik igår. Lite OT, men kranarna i bakgrunden var inspiration när George Lucas skapade "The Imperial Walkers" för Star Wars
 

nota bene

Medlem
Träningskläder är ett måste i packningen! Ibland används de inte p.g.a. förkylning eller för mycket annat att göra, men om de inte är med saknar du dem alltid.

På många resor känner man kunder eller har privata vänner, och då är det ju lätt att hitta på middagar, drinkar etc. Om man istället hamnar på mindre glamorösa orter är en snabb barmiddag ofta trevligt - man kan hitta någon annan resenär eller bartendern att snacka med.

Det brukar alltid finnas en del jobbemail och telefonsamtal a att ta reda på också, och om man vill Chillaton är en bok eller lite film/serier på datorn ett komplement.
 
Håller med många. För mig handlar det om att vilomaximera då jag oftast flyger longhual med den jetlag som följer.
Är i fabrik från 0700 - 2100:2200. Snabbt med mat sedan emaila i kapp för de i Svedala vill ha info (hinner inte under dagen)
Somnar vid 01-02 beroende på i vilken riktning jag har åkt. Upp 0530 för ytterligare ett varv i hjulet.
De kollegor som hånar mig för att det är lyx att få åka på resa till Asien - mex eller Nordamerika och bo på lyxhotell och äta god mat och uppleva nya kulturer plockar jag snabbt ned på jorden. De blir förvånade :) ffa når jag gör det 2 gr per mån i snitt :)
 

LP

Medlem
99% av fallen är det jobb, jobb
Askmolnet ( 2010 ?) var undantaget, då var jag fast 10 dagar i Saigon.
 

Moco

Medlem
Jag upplever att de flesta som inte har erfarenheten att resa varje vecka under flera år (eller åtminstone lång tid), inte riktigt kan relatera till det. Det är lätt att det uppfattas som att man är ute och lever livet, när man i själva verket oftast sitter ensam, långt ifrån familj och vänner.
Det är extremt sällan jag ser stora grupper av personer som reser i tjänsten på ett och samma ställe och bara har skitkul. Oftast ser man ensamma personer, inklusive mig själv, sittandes i någon hotellrestaurang eller lounge, arbetandes, ätandes torftig plockmat och dricka för mycket alkohol - speciellt när det handlar om medelålders/äldre. Yngre personer brukar kunna sköta det bättre. Jag försöker hålla mig i form och ha en balanserad livsstil ute på fältet, men det är svårt många gånger. Precis som @Dr. Miles säger är det väldigt glamourlöst...och inte blir det bättre. Givetvis finns det positiva aspekter också, men det är jobb liksom...
 

trekker

Medlem
Beroende pa var jag ar och vilka jag ar och reser med brukar jag forsoka att antingen fa tag pa nagon bekant och ga ut och ata/ta en ol med eller att ga ut med andra jag reser med pa middag och nagra ol. Ar jag sjalv och det inte finns nagon att fa tag pa forsoker jag hitta nagon trevlig restaurang alternativt hotellrestaurangen foljt ev en promenade eller kanske en ol pa nagon kul pub jag hittar. Efter att va varit ute och rest senaste 10+ aren och varit borta 2-3 kvallar varje vecka sa borjar prioriteringarna andras, andra kan sitta kvar pa kontoret till kl20 om dom vill och stressa dit vid 7, jag kor mina 8 timmar vare sig jag ar hemma eller borta. Det spelar ingen roll hur mycket job som gors under tiden pa resan, det finns alltid minst lika mycket kvar nar man kommer hem.
 

Niceandgood

Medlem
Jobbar fram till 18 innan det blir en tur på stan. Försöker alltid ha någon aktivitet planerad oavsett om det är promenad, teater eller någon speciell resturang jag vill prova. Tillbaka till rummet och mer mail innan telefonsamtalet hem och läggdags.
 
Toppen