Senaste nytt

Vad gör man i Vilnius på en helg?

pswe

Medlem
Park Inn ligger inte särskilt roligt till men det kommer ge dig ordentligt med östnostalgi. Jag hade övervägt att byta till något av Radisson hotellen.Traditionell mat är av den rejälare sorten med mycket potatis. Seppelinare är en knödelliknande upplevelse för den modige, lämplig dryck är honungsbaserad mjöd som finns i varierande styrka upp till 85%. Bättre är att prova kibbins, den lokala formen av piroger. Vill du äte lite godare kan jag rekommendera Bistro 18 på Stikliu gatan, vällagad mat och bra vinlista. Prismäsigt dyrt med lokala mått mätt men halva priset på totala notan jämfört med Stockholm. Öl kommer du hitta god på många ställen. Mikrobryggerivågen har slagit till, se till att du frågar efter lokala sorter så fixar dem det, och glöm inte det obligatoriska lokala snackset, fint tärnade rökta grisöron, aningen knastrigt mellan tänderna men smakar mest bacon. Kempinski öppnade nytt hotell för ca ett år sedan, dyrt att bo men trevligt för frukost eller afternoon tea. TV-tornet ger fin utsikt om det är klart väder, dessutom chans att se stora bostadsområden av Sovjettyp under resan dit, en bit nutidshistoria ingår då det var vid tornet sovjetisk militär mejjade ner ett antal demonstranter i samband med självständighetsdemonstrationerna under tidigt 90-tal.
 

ulagun

Medlem
Tyvärr lite fel årstid att resa dit, kan med lite otur vara sibirisk vinter så här års.
Annars anser jag att Vilnius är den absolut trevligaste huvudstaden i Baltländerna. Dessutom inte så turistisk exploaterad som Riga och Tallinn.
Utöver en oherrans massa kyrkor samt bärnstensmuseum så rekommenderar jag en tur ut till Belmontas Park. Populärt bland Vilniusborna. Trevligt område någon mil utanför centrum med en rustik restaurang som serverar typisk mat till bra priser. (matsedel på engelska)
Räcker tiden till är ett besök på Trakai Castle intressant. Inte minst för att i den lilla byn finns en turkisk (?) befolkning som härstammar från krigare som någon kung hämtade på medeltiden. Bor i små gröna hus. Att äta några av deras piroger och någon öl hör till.
 
A

Aurora

Guest
Den resan var så hemsk att jag helst vill förtränga den helt ;)

Så trasig! Var det noe spesielt du ikke likte?
Vi dro jo først til Vilnius, så til Berlin. For å være ærlig synes jeg Vilnius var mye mer spennende, interessant og minneverdig enn Berlin. Du var jo bare 2-3 dager før oss, var det været eller var det hele byen? :(
 

Jonas C

Medlem
Så trasig! Var det noe spesielt du ikke likte?
Vi dro jo først til Vilnius, så til Berlin. For å være ærlig synes jeg Vilnius var mye mer spennende, interessant og minneverdig enn Berlin. Du var jo bare 2-3 dager før oss, var det været eller var det hele byen? :(
Tyckte staden i allmänhet kändes väldigt trist och deprimerande. Det snöade hela helgen jag var där, centrum var i princip dött både på lördag och söndag. Kollektivtrafiken var komplicerad och svår att använda, etc. Gamla stan var visserligen mysigt och jag kan tänka mig att det är trevligare där på sommaren. Men överlag är jag inget fan av öststater och kommer sannolikt att undvika dem framöver.
 
A

Aurora

Guest
Tyckte staden i allmänhet kändes väldigt trist och deprimerande. Det snöade hela helgen jag var där, centrum var i princip dött både på lördag och söndag. Kollektivtrafiken var komplicerad och svår att använda, etc. Gamla stan var visserligen mysigt och jag kan tänka mig att det är trevligare där på sommaren. Men överlag är jag inget fan av öststater och kommer sannolikt att undvika dem framöver.

Kanskje derfor det var så spennende for meg, jeg har i all hovedsak bare reist i "vesten". Så å besøke østen var noe nytt.. hehehe.
 
Toppen