Senaste nytt

Vad går er på nerverna på flygen/flygplatserna ?

jag undrar om vi stött på samma kä****...fast denna tog ut mitt bagade från hyllan, la upp sitt..lämnade mitt stående som ovan i gången och gick heeeela vägen ner till rad 30+.
Jag som redan var på dåligt morgonhumör på grund av en annan händelse ( läs nedan ) tog väskan, gick ner till där hon satt och la den i gången brevid henne och sa - om du inte har råd att flyga i C så har nog inte din väska det heller.



Incidenten som ledde til mitt dåliga morgonhumör var att det var en mindre folksamling vid incheckningen på ARN vid first.
Och en gubbe kommer gående och mer el mindre kliver över folk för att komma fram till disken ( vi var trots allt 15-20 stycken stående där ), en kille hindrar hans framfart och säger åt honom att ställa sig längs bak i kön som alla andra, nej det skulle han inte, han hade både guldkort och C biljett så det skulle han inte.
En annan säger, om du har bråttom till flyget och vill komma fram så kan man ju fråga så tror ja att folk hjälper dig.

Neeej skriker kan, lite service ska jag få om jag har betalat XXXX kronor för min C klass och dessutom har guldkort..

Då puttar denna gubbe undan killen och ett par andra människor och vräker sig fram tills han försöker samma stunttrick på mig, och jag är ingen liten kille med ett utseende som signalerar, jag är ingen man bråkar med och där tar det totalstopp.

Han tar min väska och försöker slänga iväg den......helt otroligt...hinner dock greppa tag i min väska och ställer tillbaka den och där brister det för mig.

Jag säger att om du inte kan ställa dig i kön som alla andra och uppföra dig får du ta dina prylar och dra.
Detta går inte hem alls utan försöker putta undan mig, då tar jag väskan och säger, du fick din chans nu får du ta en self service automat istället och skickar väskan längs golvet bort till automaterna.

lagom efter jag skickat iväg väskan hans kommer säkerhetsfolket och har sett och hört ( för hans framfart hördes i hela terminalen ) och sonika slänger på honom handfängsel och säger: det blir inget flyg för dig idag :)

Huuuuuuur kan folk vakna på så dålig sida av sängen undrar jag, det visade sig dessutom att hans flyg inte gick förren 2 timmar senare ??
 

Dr. Miles

Expert
Från AHOpedia:

Säkerhetskontrollpersonal på flygplatser:
De som inte har fått någon befogenhet eller rätt att bestämma över någon tidigare, har plötsligt fått all makt som de kan utöva.

---
Jag hade en liten yoghurt med mig som jag köpt i Pressbyrån när jag skulle flyga ut från Arlanda.

Säkerhetspersonal: "No liquid".
Jag: Det är inte någon vätska, det är yoghurt. Det är solid material.
Säkerhetspersonal: Nej, yoghurt är vätska. Du måste överge den.
Jag: Alright(stor suck).
 
Last edited:

Senator

Moderator
Tack Torbjörn för att du delade med dig din historie, både för (nu i efter tid) ett gott skratt och för att du prickade det jag har försökt säga; vuxna är värre än barn. Och värsta sorten är: ”vet du inte vem jag är” eller ”jag har betalt multum för min biljett”. Sannolikheten att arbetsgivaren har betalat biljetten är nog ganska stor.

Som egenföretagare väljer jag att ta ut lite lägre i lön för att åka i affärsklass. Men jag skulle aldrig rusa fram med ett Guldkort så där. Vid enstaka fall där jag har klantat till mig med att sova, boka sen taxi eller dyl, har jag något pinsamt frågat om jag kan gå före. Jag låter alltid andra gå före om a) man frågar snällt, och b) man har ett flyg som går innan mitt.
 

SK9269

Medlem
Jag orkade inte läsa alla inlägg i det här forumet men en intressant fråga för den som irriterar sig på olika saker på flyget och flygplatsen är då hur pass mycket av dessa irritationsmoment man själv brukar avstå från? Är det kanske lättare att klaga på andra än att vara ett lika gott föredöme själv?! :D

Själv reser jag mest med SAS inrikesflyg mellan Malmö och Stockholm och något av det som irriterar mig är att det är så många som tar med stort bagage in i kabinen, vilket många redan har nämnt här. SAS regler är att man får ha ett handbagage, inte mer, men av något slags anledning så accepterar de ändå med tystnad att många släpar på flera stora väskor och problemet med det är att några få då tar upp bagageutrymme som ska räcka till kanske så många som sex personer. Kommer man på planet sent och har otur så blir då följden att kabinpersonalen stuvar in bagaget i det lediga utrymmet 10 rader längre bak bara för att det redan är fullt i hyllan ovanför där det borde funnits plats. Och enda anledningen till det att många släpar med bagaget in i kabinen av rena bekvämlighetsskäl, för att slippa stå och vänta 10 minuter vid bagagebandet (det brukar inte ta mycket längre tid än så med SAS inrikesflyg) och snabbare komma från flygplatsen. Jag hade gärna sett att SAS börjar ta ut en saftig avgift vid gaten om man har mer än ett handbagage (men fortsätter med gratis incheckat bagage som nu förstås) för att få bort det här beteendet.

Själv försöker jag då förstås vara ett gott föredöme :) och checkar alltid in den lilla resväska jag har med mig (Samsonites minsta resväska! Utom nu medan Arlanda håller på och bygger om sitt bagagesystem, men jag hade checkat in nu också om det hade gällt för alla andra också!) och tar bara med mig den väska jag har datorn i som handbagage, men den vill jag ha där jag sitter så därför går jag alltid på planet så tidigt jag kan!

Men det här med att försöka vara ett gott föredöme är något jag alltid försöker tillämpa när jag köper tjänster som resor, hotell m.m. God service är alltid viktigt och värt att betala för, god service är viktigare än lägsta möjliga pris!, men jag vill vara en bra kund också! Jag säger t.ex. ofta tack när jag får god service och vill inte missbruka den service jag får genom att vara en dålig resenär som bryter mot olika regler (om bagage t.ex.) eller uppför mig illa (som att t.ex. sätta upp fötterna med skorna på på planets filtklädda framvägg på första raden som jag såg en gång :confused:) och jag föreställer mig att personalen tycker det är roligare att ge god service till den som uppskattar den också. Om alla försökte vara ett gott föredöme skulle kanske många av irritationsmomenten försvinna? Eller så har vi kanske för låg toleransnivå.
 

Kristofer

Medlem
Åkte ARN-RNB med SAS igår. Planet var inte helt fullt och jag såg att en annan passagerare flyttade till en annan stol.

En kabin-mormor som hatar sitt jobb men ändå jobbat på SAS i drygt 100 år rusar då till henne och säger med så dryg röst som möjligt:

"URRRSÄÄÄÄÄKTA MIIIG DÄÄRRR BOOORTA!! Vet du inte om att detta är ett flyyygplaaan? [paus] Då kan man inte bara flytta runt lite som man vill. [paus] Om du hoppar runt sådär KAN PLANET STÖRTA. [paus] Så nu får du allt gå tillbaka och sätta dig."

Det är helt rätt att vikt och balans inte är att leka med (även om det där inte hade spelat den minsta roll). Men så uttrycker man sig inte till kunder som betalar ens lön. Generellt sätt gillar jag SAS, men då och då påminns man av problemen bolaget fortfarande brottas med.
 
Last edited:
Jag har bara varit med om att en flygvärdinna sagt åt en passagerar om storleken på handbagaget en gång. Regler är till för att följas och det finns väskor som faktiskt uppfyller kraven.

Det var länge sedan jag flög en long haul, så jag undrar om det är så att de äldsta flygvärdinnorna dumpas av på inrikes och andra korta sträckor såsom ARN-CPH osv? och att de unga fagra fröknarna får flyga de längre flygningarna? Tycker det är mycket ovanligt att se en flygvärdinna under 40år på korta flygningar med SAS idag. inte så mycket ett irritationsmoment, mer nyfiken bara :)
 

Dr. Miles

Expert
Det var länge sedan jag flög en long haul, så jag undrar om det är så att de äldsta flygvärdinnorna dumpas av på inrikes och andra korta sträckor såsom ARN-CPH osv? och att de unga fagra fröknarna får flyga de längre flygningarna? Tycker det är mycket ovanligt att se en flygvärdinna under 40år på korta flygningar med SAS idag. inte så mycket ett irritationsmoment, mer nyfiken bara :)

Är det inte så att de som har jobbat längst har förtur att välja vilken rutt de vill flyga?
Därför äldre kabinpersonal i Skandinavien föredrar flygningar som inte kräver övernattning i annan ort.

Hos United Airlines är det så att de som har jobbat längre har förtur att välja.
UAs kabinpersonal får mer betalt på att flyga longhaul, därför det är nästan ALLTID 50+(ibland 70+) flygvärdinnor som jobbar på United longhaul flygningar.
 

Fredrik

Medlem
Det har varit några yngre på flygningar med dansk personal men de från Stockholmsbasen verkar alla vara 50+ för att inte säga 55+. I senaste Scanorama gör man en stor affär av att det utbildats en ny kull kabinpersonal men det handlar bara om ett dussintal så det är statistiskt insignifikant.
 
Toppen