Senaste nytt

Vad går er på nerverna på flygen/flygplatserna ?

Marcus01

Medlem
Gnopps!

Vad med affärsresenären som super ner sig? Eller en Op-Up i shorts, luktar illa, har inte duschat på 2 dagar? Eller någon som har käkat ”fel” mat och släpper sig under hela resan? Eller passagerna som är griniga på att favis vinet är slut?

Jag vet att det finns två väldigt stärka läger i frågan, det vet jag :p

Huvudet på spiken! Dessutom kan man lägga till de som har pengar nog att åka både first och business men ändå inte kan uppföra sig...Kontentan är väl egentligen att vill man flyga i garanterat lugn och ro för att antingen jobba eller bara slippa risken att störa sig på medpassagerare bör man satsa på privatjet från en remote flygplats så man även undviker risken att hamna i stökigheter vid ev. incheckning/ säkerhetskontroll. Vid landing kan man sen styra upp med transport direkt från flygplanstrappan....;-) Detta kan nog bli en infekterad tråd så småningom....
 

Fredrik

Medlem
Vad med affärsresenären som super ner sig? Eller en Op-Up i shorts, luktar illa, har inte duschat på 2 dagar? Eller någon som har käkat ”fel” mat och släpper sig under hela resan? Eller passagerna som är griniga på att favis vinet är slut?

Jag vet att det finns två väldigt stärka läger i frågan, det vet jag :p

Jag vet att frågan om barn och dess beteende är känslig så jag ska försöka låta bli att vara för kontroversiell men jag brukar lyckas dåligt med det. Jag brukar titta mig omkring vid gaten och önska att vissa passagerare hamnar en bit från mig. Det handlar om gäng med yngre svenskar på årets utlandsresa och feta resenärer(jag är inte smal själv). Jag är inte oroad av barnfamiljer i sig men håller inte ungarna tyst kan jag bli galen(gissa varför jag vill hålla gängen med turister borta från mig). Jag har svårt för svenskar som ska prata engelska med sin amerikanska stolsgranne också.

Så visst, jag kan förstå de som oroar sig över att få småbarn i närheten men de är inte de enda jag skulle oroa mig för.
 

Alx

Medlem
Självklart gäller samma sak vuxna som inte uppför sig, såna finns det ju också gott om. Här måste jag säga att incheckningspersonalen ändå normalt sett är duktiga på att inse vilka som inte är lämpade för ex en op-up.

Folks klädsel bryr mig inte det minsta, det visar bara vilken nivå personen själv har. På vilket sätt stör det min resa?

Problemet med barn som jag ser det är att, särskilt skandinaviska, föräldrar envisas med sitt politiskt korrekta beteende att låta "barn vara barn" och sedan tolkar det som att det är OK att låta sina barn härja fritt.

Självklart får barn både låta lite mer och stöka en aning mer än vuxna. Ja ibland blir till och med det lugnaste barnet riktigt stökigt. Det är inte det som är problemet. Sånt händer både vuxna (flygrädda, deprimerade, överförfriskade, sjuka m.fl.) och barn.

Men, när föräldrar som man ju förutsätter känner sina barn, släpar med sig sina ouppfostrade vildar och inbillar sig att det just den gången skulle gå bra. Det är då jag lackar! Problemet är klassiskt, för nästan ingen tycker att deras egna barn är vildar... Jag tycker att man på 100 meters avstånd brukar kunna se vilka barn som kommer bli ett helvete att sitta nära och vilka som kommer vara helt OK. Inte allt för sällan kan man till och med se det redan på föräldrarna. Föräldrar som tycker det är svårt att avgöra om just deras barn är ouppfostrade kan ju alltid be någon som vågar säga sanningen uttala sig! Det kan vara bra att ha i åtanke att det antagligen inte är för inte som svenska barn är kända/ökända utomlands för att vara ouppfostrade. Nej det är varesig barnens, skolans, dagis eller ens statens fel, det är 100% föräldrarnas fel, alltid!

Någon kläckte ideén om en tyst kabin! En kanonbra idé i sin enkelhet! :) Se bara till att barn tvärförbjuds i den kabinen hur lugna föräldrarna än må hävda att deras barn är... ;)
 

Dr. Miles

Expert
Flygbolaget kan skaffa "famljevagn(kabin)" i bakre del av flygplanet.
Bolibompa, springande barn, varför inte studsmatta? :)
 

tourist

Medlem
Jag tycker att man på 100 meters avstånd brukar kunna se vilka barn som kommer bli ett helvete att sitta nära och vilka som kommer vara helt OK.

Javisst är det så... Och som skandinav tycker jag att det är lite pinsamt att det så ofta är de skandinaviska barnen som aldrig har fått lära sig om "inomhus-röster". Och som SAS-kund i Economy tycker jag att det är jobbigt att det är så många just av dessa skandinaviska barn på flygen.

"Tyst avdelning" alternativt "alla barn längst bak" kommer ju upp i enkäter, forum och researtiklar flera gånger per år, men inget flygbolag har vågat prova än. Tyst avdelning är ju väldigt populärt på tåg, så jag tror att det vore värt att prova, det är ju billigt att bara sätta upp ett extra draperi, göra lite spin med annonser och pressmeddelanden och testa hur stor efterfrågan blir. Om det inte slår har man inte förlorat något, om det slår kommer man att kunna göra en liten ändring inför nästa inredningsuppdatering och ta mer betalt för dessa platser...
 

Fredrik

Medlem
Problemet med barn som jag ser det är att, särskilt skandinaviska, föräldrar envisas med sitt politiskt korrekta beteende att låta "barn vara barn" och sedan tolkar det som att det är OK att låta sina barn härja fritt.


Det kan vara bra att ha i åtanke att det antagligen inte är för inte som svenska barn är kända/ökända utomlands för att vara ouppfostrade. Nej det är varesig barnens, skolans, dagis eller ens statens fel, det är 100% föräldrarnas fel, alltid!

Javisst är det så... Och som skandinav tycker jag att det är lite pinsamt att det så ofta är de skandinaviska barnen som aldrig har fått lära sig om "inomhus-röster". Och som SAS-kund i Economy tycker jag att det är jobbigt att det är så många just av dessa skandinaviska barn på flygen.

Det ligger en del i det ni skriver men de flesta av oss reser dock på rutter där det är många svenskar så det är klart att det blir många svenska barn bland de som stökar.
 

Alx

Medlem
Det ligger en del i det ni skriver men de flesta av oss reser dock på rutter där det är många svenskar så det är klart att det blir många svenska barn bland de som stökar.

Det ligger en del i det du säger också! :) Men jag måste protestera mot påståendet att jag reser på rutter där många svenskar reser. För min del, som utlandssvensk reser jag nästan aldrig på linjer med många svenskar, om ens några. När jag gör det blir jag påmind om vilken skillnad det är i barnuppfostran i skandinavien kontra större delen av världen! Det innebär förstås inte att italienska, amerikanska eller maltesiska barn alltid är "hassle free", barn är som tidigare sagts barn, skillnaden är hur de vuxna hanterar detta. Där är det definitivt en stor skillnad mellan skandinaver och övriga.
 

Marcus01

Medlem
Det ligger en del i det du säger också! :) Men jag måste protestera mot påståendet att jag reser på rutter där många svenskar reser. För min del, som utlandssvensk reser jag nästan aldrig på linjer med många svenskar, om ens några. När jag gör det blir jag påmind om vilken skillnad det är i barnuppfostran i skandinavien kontra större delen av världen! Det innebär förstås inte att italienska, amerikanska eller maltesiska barn alltid är "hassle free", barn är som tidigare sagts barn, skillnaden är hur de vuxna hanterar detta. Där är det definitivt en stor skillnad mellan skandinaver och övriga.

Jag försvarar ingen men det kan ju handla om kulturella skillnader och inte bara att svenska föräldrar generellt skulle uppfostra sina barn sämre än andra. Sen kan vi ju i en annan tråd diskutera konsekvenserna av vissa modeller av barnuppfostran.
 

tourist

Medlem
Jag försvarar ingen men det kan ju handla om kulturella skillnader och inte bara att svenska föräldrar generellt skulle uppfostra sina barn sämre än andra. Sen kan vi ju i en annan tråd diskutera konsekvenserna av vissa modeller av barnuppfostran.

Ja, vi kanske inte behöver fördjupa oss mer i vad som är "bättre" och "sämre" "uppfostran", och vilka konsekvenser det får för barnen, inte i den här tråden i alla fall. Det räcker att konstatera att vissa barn får höras mer och synas mer än andra barn - på gott och ont!
 

Magino

Medlem
Att införa en tyst avdelning på flyget hade verkligen uppskattats för att öka chanserna till att kunna få en så ostörd sömn som man kan få på ett flyg. Skrikande och sparkande barn där föräldrarna ignorerar det hela kan vara bland det jobbigaste på ett natt flyg.
Nu när flygbolagen kommer införa att man ska kunna använda sig av mobiler ombord på flyget kommer det finnas ännu en anledning ha en tyst avdelning ombord.
 
Toppen