Senaste nytt

Vad gäller vid inställt flyg på award-bokning?

palmen

Moderator
Om min Singapore F flight blir inställd, eller om jag missar en anslutning ex pga sent flyg på genomgående biljett, bokad med EB poäng, vad kan jag räkna med för hjälp? Har jag då rätt till F med annan flight eller via annan dest?
Du får samma hjälp som om du skulle köpt biljetten. Du lär dock vara lägst prioriterad av de i First.
Du kommer bli ombokad till resa i First förutsatt att det finns några tillgängliga alternativ.
 

Matore

Medlem
Vad innebär det i praktiken? Måste det vara Awardtillgänglighet, eller bara lediga stolar i F, och i så fall hur bokar de mig om det inte finns?
 

Berglund

Medlem
Om det inte finns lediga stolar alls så kan ju ingen boka om dig till det, är det fullt så är det. Då får du flyga det som finns eller låta bli. Efter flygningen kan du möjligen få viss ersättning i efterhand.
 

palmen

Moderator
Vad innebär det i praktiken? Måste det vara Awardtillgänglighet, eller bara lediga stolar i F, och i så fall hur bokar de mig om det inte finns?
Lediga stolar, när resan väl är påbörjad så kopplas även Tallinn bort helt och det är flygbolagen som orsakar problemet som ansvarar för att boka om.

Hände ju mig i somras då de försenade min Lufthansa First med 10h HKG-FRA, fick istället åka från Singapore med Lufthansa First och Singapore First till Singapore.
Bara stå på sig vad man vill ha om det finns säten att köpa. Gör det de kan de boka om till detta för det mesta.

Men är det fullt så är det och du får ta andra alternativ som då kan bli business och i teorin även Ekonomi.
 
Om det inte finns lediga stolar alls så kan ju ingen boka om dig till det, är det fullt så är det. Då får du flyga det som finns eller låta bli. Efter flygningen kan du möjligen få viss ersättning i efterhand.
Är ersättningen beroende av good-will ("möjligen få ersättning") om man bokat en awardresa i First men blir bumpad till ekonomi? Med andra ord, skiljer sig - och i så fall hur - ersättningsmöjligheterna jämfört med betald resa? Vore väldigt intressant få veta mera av er som kan :)
 

palmen

Moderator
Är ersättningen beroende av good-will ("möjligen få ersättning") om man bokat en awardresa i First men blir bumpad till ekonomi? Med andra ord, skiljer sig - och i så fall hur - ersättningsmöjligheterna jämfört med betald resa? Vore väldigt intressant få veta mera av er som kan :)
Nej, en downgrade är en downgrade oavsett om du betalar med cash eller poäng.
Det görs ingen skillnad på detta i EU261/2004.

Om det är utanför EU reglementets omfattning så kan det ju skilja såklart
 

Matore

Medlem
Lediga stolar, när resan väl är påbörjad så kopplas även Tallinn bort helt och det är flygbolagen som orsakar problemet som ansvarar för att boka om.

Hände ju mig i somras då de försenade min Lufthansa First med 10h HKG-FRA, fick istället åka från Singapore med Lufthansa First och Singapore First till Singapore.
Bara stå på sig vad man vill ha om det finns säten att köpa. Gör det de kan de boka om till detta för det mesta.

Men är det fullt så är det och du får ta andra alternativ som då kan bli business och i teorin även Ekonomi.
Tack för nyanserad info! :)
 

Matore

Medlem
De ville dock boka om mig till Austrian i Business. Jag tog fram alla flyg från Asien med Lufthansa, Swiss eller SQ och bad om att få bli ombokad till någon av dom.
Underlättar enormt om man själv ger dom förslag på hur man ska åka. Synd det fanns 1 plats på Lufthansa, annars hade jag nog kunnat få Swiss First.
Snyggt. Ja det gäller att vara påläst. Det är därför jag frågar nu, så jag vet hur jag ska bete mig om shit hits the fan. Det är ju trots allt F bokat med SQ hela vägen till från AKL :)
 

Berglund

Medlem
Är ersättningen beroende av good-will ("möjligen få ersättning") om man bokat en awardresa i First men blir bumpad till ekonomi? Med andra ord, skiljer sig - och i så fall hur - ersättningsmöjligheterna jämfört med betald resa? Vore väldigt intressant få veta mera av er som kan :)

Nej, en downgrade är en downgrade oavsett om du betalar med cash eller poäng.
Det görs ingen skillnad på detta i EU261/2004.

Om det är utanför EU reglementets omfattning så kan det ju skilja såklart
Det är ju som @palmen säger, att det är ingen skillnad på hur du har betalat för din biljett även om en awardbiljett säkert står lägst i rang av de Firstresenärer som eventuellt behöver ombokas.

Det är däremot många First flighter i den stora vida världen som inte omfattas av EU261/2004 och därför tyckte jag att det kändes onödigt att dra upp det, därav skrev jag "möjligen få ersättning".
 
Toppen