Vad får man inte missa i Berlin?

Diskussion i 'Resmål & visum' startad av Nicedase, 9 Juli 2018.

Tags:
  1. Nicedase

Nicedase Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Ska till Berlin i tre nätter i augusti. Vad får man inte missa i denna stad?
    Är intresserad av allt, både de lite mer exklusiva tillhållen men även de prisvärda och lite enklare upplevelserna.

Mat, dryck, kultur, historia osv

2. Remington Steele

Remington Steele Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Guten tag och välkommen! Skulle säga rikstan, checkpoint charlie, brandenburger tor, tv tornet och äta currywurst och dricka massor med öl :)

Lounge Lizard gillar detta.
  3. Treo

Treo Medlem

Jag slår ett slag för Bernauer Straße

Och Judiska muséet är också fint.

Mat: Döner kebab i Kreuzberg och så Bier und wurst!

demgard gillar detta.
  4. Ystad

Ystad Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Personligen tycker jag att det mest intressanta med Berlin är dess 1900-tals historia - lite tips på detta:
    - Promenera Unter den Linden från Alexanderplatz till Brandenburger tor. Här finns massor av historia, bl a röda rådhuset, den ny-gamla slottet (där det förut låg DDR's parlament), operan (mitt emot f d okände soldatens grav), Humboldt universitetet, Ryska ambassaden, hotell Adlon mm mm.
    - Potsdamer platz, Berlins nya kommersiella centrum. En liten bit härifrån låg Hitlers bunker och under DDR tiden gick muren här och hela området var ödemark - svårt att föreställa sig idag.
    - Lite utanför centrum: Treptow park (med sina Stalin citat ...), Potsdam med Cecilienhof (där Truman, Churchill o Stalin träffades efter kriget)

Lagerman, Mr Basic och Resenären gillar detta.
  5. palmen

palmen Moderator

Land:
    Sverige Sverige
    För god öl (ej typisk tysk) rekommenderas Muted Horn, ligger när Tempelhof som kan vara kul att se också där man kanaler göra en guidad tur om man vill.

jerixon och srg gillar detta.
  6. srg

srg Medlem

Burgare på The Bird, kebab på Mustafas.

Teufelsberg, usas gamla avlyssninsstation, är rätt häftig om man är lagt åt det hållet.. Om än det är lite förfallet nu.

jerixon gillar detta.
  7. srg

srg Medlem

På samma spår har Stone Brewing ett stort bryggeri och servering i ett gammalt gasverk i In Marienpark söder om staden.

ekf gillar detta.
  8. chazzie

chazzie Medlem

Land:
    Sverige Sverige
  9. Nils Håkansson

Nils Håkansson Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Om ni befinner er där på en torsdag skulle jag rekommendera Streetfood Thursday på Markthalle neun, burgarna på Burgermeister är också fantastiska och miljön något orginell.

palmen gillar detta.
  10. demgard

demgard Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Många bra tips redan som jag instämmer i. Kan även tillägga att jag personligen gillar att dra runt i Prenzlauer Berg med mysiga små butiker och restauranger. Här finns även Berlins bästa kaffe: The Barn Coffee Roasters - Home

Kris gillar detta.

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!