Senaste nytt

Vad betyder utfärdandeland (issuing country)?

LSH

Medlem
Hej!

Jag är norsk medborgare och har således ett norskt pass som är utfärdat av norska ambassaden i Stockholm. När jag ska fylla i APIS och liknande funderar jag alltid över frågan "Issuing country" men brukar fylla i Norge och det har aldrig varit några problem. Försökte hitta info om vad det betyder och det verkar som jag gör rätt. Frågan är då, när skiljer sig nationalitet och utfärdandeland? Är det bara vid främlingspass (alien's passport) och andra specialfall?
 
Last edited:

eliee

Medlem
Ett exempel borde väl vara flyktingar som tappat bort sina pass och får ett nytt, temporärt, pass utfärdat av det land de anlänt - i detta borde issuing country vara landet man fått pass i, även om medborgarskap saknas. Annars ska issuing country i regel vara det land man är medborgare i, oavsett om man fått passet utfärdat i hemlandet eller via ambassad/konsulat utomlands.

Jag kan tänka mig att det finns fler fall då man kan få ett pass med issuing country i ett annat land än det man egentligen har medborgarskap i förutsatt att det t.ex. finns en överenskommelse länderna emellan. I dessa fall borde nationality beskriva det medborgarskap man faktiskt innehar.

(edit: Killgissning baserat på googlande - inte på något sätt myndighetsförankrat.)
Se t.ex paperwork - What is the difference between "Country of Issue" and "Country of Citizenship" of a passport? - Travel Stack Exchange
 
Toppen