Senaste nytt

Vad önskar du hotell kunde bli bättre på?

Gnopps

Medlem
Återigen detta med vägguttag... Mitt rum på Radisson Blu Saga i Reykjavik har inga som helst eluttag i närheten av sovdelen i rummet. Närmaste är i andra halvan av rummet och det är ett ganska långt rum. Måste alltså be dem om en förlängningssladd, då min egen förlängare är för kort...
Möjligen kanske jag kan krångla in en kabel bakom/i utdragbara lådan för strykjärn mm i skåpet där minibaren också är.
Jag har ofta fått fra ut klockradion och stoppa in sladden där.
 

rob74

Medlem
Gick inte ens att göra det här. Först fanns det ingen klockradio och sedan går alla lampsladdar in i ett litet hål i väggen...
 

David

Medlem
Appropå klockradio kom jag och tänka på en sak som hände för en tid sedan. En kollega beklagade sig vid frukost över att lampknapparna var helt ologiskt planerade på hans rum. Den enda knappen som fanns vid sängen var en master switch, dvs allt eller inget - verkligen allt eller inget för även klockradion gick på den switchen. Dvs ville man sova mörkt kunde man inte räkna med att bli väckt och ville man ha lite ledljus på natten på väg till toan så blev man direkt bländad rejält.

Detta kände jag inte igen och då jag bott på samma Chongqing-hotell heltid i över två år borde det ju dykt upp tidigare... På vägen till bilen råkade vi stöta på hotellchefen som jag känner rätt väl och nämnde detta för honom. Jaha, du bor på våning 30 eller 31, fick vi som svar...

Förklaringen till detta var då... I Kina sköts star-ratingen regionalt och inte alltid enligt väldigt tydliga guidelines. Det dyker alltså upp diverse krav vid förnyelse av de 5 stjärnorna som inte alltid är rimliga. Som t.ex. denna "must have master switch by bed that shuts down all electricity"-idé. Med risk för att mista stjärnor fick alltså hotellet bygga om ett par våningar enligt kraven då detta inte gått att förhandla bort.

Andra idéer är att det MÅSTE finnas en gift shop och en separat servicedisk i lobbyn (consergiegedisken som ligger längst vill vänster på receptionen är inte tillräckligt) och någon gång hade tydligen en inspektör kommit på att alla korridorer var nån dm för smala så rekommendationen var att bredda korridorerna, dvs bygga om alla innerväggar - på 39 våningar. Belysning är också ett hett ämne, och kraven ändras mellan inspektionerna som sker vid diverse tillfällen under en 6-månadersperiod, ibland för ljust och ibland för mörkt. Servicedisken i lobbyn används för övrigt till ungefär ingenting, men den finns där.

Dessa modifieringar tas ofta bort så snart de 5 stjärnorna är säkrade för ytterligare en period.

Sen kan ju dessa idéer bero på att Marriott är ett amerikanskt bolag som kanske inte är helt pigga på att muta stadstjänstemän, det kan ju lätt bli lite krångligare då. ;-)
 

ulagun

Medlem
Ja, det är ett ilands problem som faktiskt kan vara riktigt irriterande.
Sedan saknar jag tofflor på hotellen. Hilton brukar oftast ha det och jag tycker det både känns fräscht och skapar en bekvämare känsla. Även om inte hotellen vill bjuda på dem hade iaf jag lätt betalat 50-100kr för dem.

En annan sak jag ofta stör mig på är möjligheterna att titta på TV. Den är ofta placerad så man måste ligga i sängen och titta. Är man iväg flera dagar vill jag kunna sitta i en bekväm fotölj och titta på kvällarna.

Enkelt ordnat.
Hilton har oftast dubbelrum = två par tofflor. Till skillnad från morgonrock så är det Ok att ta med sig tofflorna.
Alltså ta med dig de x-tra tofflorna och ha som reserv i resväskan till de hotell med sunkiga heltäckningsmattor och inga tofflor
 

nilsson

Medlem
Det här med Internet på rummet är ju något som oftast funkar dåligt, och många gånger sämre ju dyrare hotellen är. Den mest bisarra begränsningen råkade jag på på ett hotell i Odessa i veckan. Där lyckades jag efter många problem trixa mig igenom deras köpprocess till att faktiskt skriva in ett kortnummer. Där slutar processen helt att funka och jag fick ett "omöjligt att kontakta servern"-error. När jag klagade i lobbyn så meddelade de att de stänger av kortbetalningen klockan 21. Jag fick köpa kod på papper för kontanter om jag ville.
 

Appfly

Medlem
En sak som jag kom på när jag reste i Asien den här gången.

Det vore praktiskt om hotell hade en våg vid receptionen så att gäster kan väga sitt bagage.

På ett hotell i NZ hade de faktiskt en våg i receptionen, hotellet låg nära Aucklands flygplats, riktigt bra.
 
Toppen