Senaste nytt

Vad är roligast, Rio de Janeiro eller Sao Paulo?

Per N

Medlem
Det kan jag hålla med dig om men tyvärr en verklighet i många andra sammanhang också, tex ingen plånbok i backfickan när du går på Las Ramblas osv.
 

Moco

Medlem
Att ens behöva reflektera över vad man har på sig så att man inte blir rånad betyder låg säkerhet. Men antar att vi inte kommer längre.

Jesu. Vi låter dig råda bot på den socialpolitiska situationen i Latinamerika :D. Vi andra tar av oss ev. bling bling och njuter av Rio, São Paulo, övriga delar av Brasilien och Latinamerika.

Summa summarum, det är sällan några problem om du är en någorlunda van resenär och använder pallet. Relativt tät närvaro av polis i både Rio och SP, så jag ser ingen anledning till varför man ska gå runt och vara rädd i onödan. Fantastiska platser som bör besökas.
 

Flying P

Medlem
Jesu. Vi låter dig råda bot på den socialpolitiska situationen i Latinamerika :D. Vi andra tar av oss ev. bling bling och njuter av Rio, São Paulo, övriga delar av Brasilien och Latinamerika.

Summa summarum, det är sällan några problem om du är en någorlunda van resenär och använder pallet. Relativt tät närvaro av polis i både Rio och SP, så jag ser ingen anledning till varför man ska gå runt och vara rädd i onödan. Fantastiska platser som bör besökas.
Vad har jag nu sagt om att råda bot på socialpolitiska situationen? Ingenting. Tydligen en känslig punkt.
Jag har också rest i Brasilien så jag vet de så kallade spelreglerna.
 

Jonas C

Medlem
Tjaa vad jag är mest bekymrad om är exempelvis om man kan vara säker med en kamera runt axeln, eller finns det en risk att den ryker direkt? Förmodligen blir det i sådana fall att lämna dem hemma eller på hotellet. Detsamma gäller med mobiltelefoner. Kartor ska tydligen vara ett no-no såvida inte man vill skylta att man är turist och därmed göra sig själv till ett byte.
 

Moco

Medlem
Vad har jag nu sagt om att råda bot på socialpolitiska situationen? Ingenting. Tydligen en känslig punkt.
Jag har också rest i Brasilien så jag vet de så kallade spelreglerna.

Nejdå, absolut inte så. Jag tycker bara inte att man ska vara rädd eller överdriva säkerhetsläget. Då missar man mycket.
Jag åker hellre till São Paulo än till Södertälje.
 

Flying P

Medlem
Nejdå, absolut inte så. Jag tycker bara inte att man ska vara rädd eller överdriva säkerhetsläget. Då missar man mycket.
Jag åker hellre till São Paulo än till Södertälje.
Jag tycker bara inte att man ska försköna det för en förstagångsbesökare. Min högst personligt åsikt är att säkerheten inte är hög. Går man in på fel gata, går man in på fel bar, är man dressad med ett märkesur eller guldhalsband då är det en överhängande risk att man råkar illa ut. Detta är saker man inte behöver oroa sig för i andra storstäder i tex Asien, eller ens i Södertälje.
 

Moco

Medlem
Jag tycker bara inte att man ska försköna det för en förstagångsbesökare. Min högst personligt åsikt är att säkerheten inte är hög. Går man in på fel gata, går man in på fel bar, är man dressad med ett märkesur eller guldhalsband då är det en överhängande risk att man råkar illa ut. Detta är saker man inte behöver oroa sig för i andra storstäder i tex Asien, eller ens i Södertälje.

Verkar inte vara någon försköning här vad jag kan se, inte från min sida iallafall. Ofta är ju dessa resmål för den något mer bereste resenären, och BC generellt. Detta var väl heller ingen jämförelse med Asien etc. utan kommentarer relaterade till besök i framförallt Brasilien. Det blir nog fel att läsa mina kommentarer om man är en förstagångsresenär och aldrig har varit någonstans.

@Jonas C , så länge du inte går och skyltar med allt precis överallt så behöver du inte oroa dig. Stoppa kameran i en ryggsäck, eller ha en mindre variant i fickan. Överlag så tror jag att du är hjälpt av att vara mer vaksam i Rio än i SP. Men jag sällar mig inte till skaran som vill spä på myten om att det är alldeles för farligt att besöka. Jag har bott flera år i Brasilien och är där ofta nu också, det är inte så illa som folk vill få det till att vara.
 
Jag har vänner i Brasilien och de undviker att gå ut själva när det blir mörkt, dvs nu när det är vinter där nere och blir mörkt tidigare så får de extra bråttom hem. Likadant i RdJ, så ska man undvika mörkret. Det är ingen fara medan folk jobbar 8-20, men så fort alla drar sig hemåt så ändras stämningen i centrum och det är då man ska passa sig lite extra.

Vet ej om Brasilien är någon familjedestination direkt. Kanske om ni ligger på stranden eller bor på någon resort, men i övrigt har jag svårt att se mig att det skulle första stället jag valde.

Gå inte omkring och se ut som att du har pengar eller värdesaker på dig helt enkelt.

Venezuela ska vi inte tala om ens...

Södra delarna av Sydamerika är bättre och mycket säkrare. Patagonien kanske kan vara något?
 

Agö

Medlem
När jag var i Rio för några år sedan tyckte jag att det var poliser överallt. Vi tog det rimligt försiktigt och åkte t.ex. på en organiserad tur för att se fotboll (Engenhão) och hyrde bil med chaufför från hotellet för att ta oss till vissa ställen. Dels av bekvämlighetsskäl, dels av säkerhetsmässiga skäl. Men vi åkte också tunnelbana och var ute efter kl. 22, det tycker jag inte får begränsa en.
 
Toppen