Senaste nytt

Vad är bäst för köp utomlands?

Hej!

I många trådar på detta forum är många medlemmar väldigt duktiga på att snabbt och tydligt förklara och tipsa om maximering av poäng etc så jag hoppas på liknande svar här. :)

Jag har läst och kollat upp mängder av trådar här gällande köp utomlands men det vore toppen om jag kan få lite tips gällande vad som är bäst för mig.

Jag reser till Kanada varje sommar och i tillägg till det någon kortare resa i Europa varje år. Mellan tumme och pekfinger spenderar jag då runt 50000 SEK utomlands varav 10000 SEK är uttag i automat.

I dagsläget har jag ett Amex Elite samt ett Sas Mastercard Premium (hade tidigare Coop Mer men efter det ständigt blivit sämre så sa jag nyss upp det i samband med att växlingspåslaget införs). Min plan framöver är (om inte ni kan övertala mig om annat) att så långt det är möjlig betala utomlands med mitt Amex då det skulle ge 8000 EB för 40000 SEK och kosta 800 SEK i växlingsavgift. Samt ta ut 10000 SEK med Sas Mastercard och då betala 300 SEK i avgift. Med andra ord 1100 SEK samtidigt får jag 8000 EB. Jag behöver också få denna spend på mitt Elite för att nå 300.000 SEK varför att använda Sas Mastercard premium inte är ett alternativ. Förstår annars att många skulle föreslå Revolut eller Curve. Men är verkligen Curve och Revolut värt det? Man betalar väl avgifter/abbonemang hos de också samt att Amex inte funkar på någon av de? Missar jag något? 1100 kr i avgift känns inte orimligt mkt när man samtidigt får 8000 EB samt spend på sitt Elite. Eller missar jag något gällande valutakurser på olika kreditkort och vad föreslår ni för en som har mina förutsättningar?

PS. Jag är inte intresserad av att skaffa fler kort bara för att spara några hundra, det är mer om det finns någon smidigare lösning som jag inte tänkt på. Tack för ett bra forum! Hit me! :)
 
Toppen