Senaste nytt

Våra samlade tips och tricks för snabbare säkerhetskontroller!

agehall

Medlem
Jag är själv en av dem som förbereder mig bra inför säkerhetskontrollen, plastpåse i ena handen, laptop i andra, inget i fickorna, inget bälte och jackan av. Det är bl a av hänsyn till bakomvarande, man vill ju inte vara i vägen om man kan undvika det. Men så bråttom har jag inte att jag blir upprörd över om någon framför mig krånglar lite eller inte är lika bra förberedd som jag.
Normalt sett är det inga problem, men just vid skollov är det ofta lång kö och i princip alla är helt oförberedda. Då är det riktigt störigt.

Dina kommentarer doftar av en elitism som jag har lite svårt för och som verkligen inte gagnar bilden av den medvetne resenären. Det går att likna vid vissas nedlåtande syn på de som reser bakom skynket. Man glömmer då att de oftast har betalt resan själva, till skillnad från de flesta som reser i affärsklass där arbetsgivaren ofta står för biljetten.
Förlåt, jag glömde att vi är i Sverige och att det är fel att säga att någon inte är bra på något. Jag vill använda fasttrack för att det ska gå fortare att komma igenom säkerhetskontrollen. Reser man mycket är det ganska många timmar av ens liv som spenderas i köer på flygplatser - något som de många (även här!) inte förstår. Därför försöker jag alltid minimera min kö/väntetid på flygplatser.

Och vem som betalat biljetten är väl helt ointressant? Eller menar du att någons fritid automatiskt är värd mer än någons arbetstid? Eller försökte du bara anklaga mig för att vara elitistisk när jag reser i jobbet?

Till syvende och sist, det som faktiskt avgör huruvida man "har i fasttrack att göra" är ju bokningsklass eller status hos flygbolag/Alliance, inte hur duktig man är på att gå genom en säkerhetskontroll?
Tyvärr är det så. Men det hindrar inte mig att ha en åsikt i frågan - det står dig fritt att själv avgöra om du håller med eller inte. Somliga gillar att stå i köer men jag gör det inte.
 

FFlash

Medlem
Jag är själv en av dem som förbereder mig bra inför säkerhetskontrollen, plastpåse i ena handen, laptop i andra, inget i fickorna, inget bälte och jackan av. Det är bl a av hänsyn till bakomvarande, man vill ju inte vara i vägen om man kan undvika det. Men så bråttom har jag inte att jag blir upprörd över om någon framför mig krånglar lite eller inte är lika bra förberedd som jag.

Samma här. Men jag brukar ibland gå förbi personer som tydligt krånglar med sina grejer och när det bildas lång tomgång framför så att jag (som alltså redan har allt färdigt lagda) går före utan att ta plats eller annars störa. Tycker ni sådant förfarande är okej eller disrespekful?
 

KiMeister

Medlem
Normalt sett är det inga problem, men just vid skollov är det ofta lång kö och i princip alla är helt oförberedda. Då är det riktigt störigt.


Förlåt, jag glömde att vi är i Sverige och att det är fel att säga att någon inte är bra på något. Jag vill använda fasttrack för att det ska gå fortare att komma igenom säkerhetskontrollen. Reser man mycket är det ganska många timmar av ens liv som spenderas i köer på flygplatser - något som de många (även här!) inte förstår. Därför försöker jag alltid minimera min kö/väntetid på flygplatser.

Och vem som betalat biljetten är väl helt ointressant? Eller menar du att någons fritid automatiskt är värd mer än någons arbetstid? Eller försökte du bara anklaga mig för att vara elitistisk när jag reser i jobbet?


Tyvärr är det så. Men det hindrar inte mig att ha en åsikt i frågan - det står dig fritt att själv avgöra om du håller med eller inte. Somliga gillar att stå i köer men jag gör det inte.

Jag skulle vilja se hur man praktiskt ska tillämpa din definition av vem som ska ha tillträde till fast track. Olika grenar som inträdesprov? 60 meter säkerhetskontroll? Där man får visa sig duglig i praktiken. Eller tänker du mer någon form av straffsystem? "Jaha, du var lite långsam med jackan idag. Ingen fast track för dig kommande månad"?

Klart att du har rätt till din åsikt, men i all välmening: Spänn av lite.
 

agehall

Medlem
Jag skulle vilja se hur man praktiskt ska tillämpa din definition av vem som ska ha tillträde till fast track. Olika grenar som inträdesprov? 60 meter säkerhetskontroll? Där man får visa sig duglig i praktiken.
Det är juinte direkt så att jag har satt upp kriterier för det, men jag tycker det är rätt uppenbart vilka som jag inte vill ha där när man tittar på hur folk beter sig.

Eller tänker du mer någon form av straffsystem? "Jaha, du var lite långsam med jackan idag. Ingen fast track för dig kommande månad"?
Det hade såklart varit det absolut bästa.
 

AndersSt

Medlem
Och vem som betalat biljetten är väl helt ointressant? Eller menar du att någons fritid automatiskt är värd mer än någons arbetstid? Eller försökte du bara anklaga mig för att vara elitistisk när jag reser i jobbet?

Nja, det där var bara en allmän reflektion över hur en del tycker sig vara viktigare än andra, inget riktat direkt mot dig. ;)

Det kan bli lite hätsk stämning här ibland, vissa saker man hetsar upp sig över är nog lite I-landsproblem ändå?
 

agehall

Medlem
Nja, det där var bara en allmän reflektion över hur en del tycker sig vara viktigare än andra, inget riktat direkt mot dig. ;)
Jag tycker man ska vara rädd om andras resurser, så som tid och pengar. Därför tycker jag det är en självklarhet att man inte tar upp onödig tid i fasttrack eller försenar boarding genom att gå och prata i mobilen samtidigt som man försöker navigera sitt handbagage genom gången. Eller gör en sökning innan man ställer frågor på forum.

Handlar inte så mycket om att vara viktig, snarare handlar det faktiskt om att visa hänsyn mot andra. Om fler resonerade som jag skulle många saker gå mycket smidigare.
 

Senator

Moderator
Vänner,

Ett ord från moderator:
Nu tonar vi ner retoriken lite, det finns ingenting här att höja varken pulsen eller rösten för.

Ett ord från medlemmen:
Berättigat access till Fast Track behöver nödvändigtvis inte betyda en resenär som gör detta ofta. En sällanresenär i SAS Plus, Business eller First har samma access på grund av deras biljett. Därmed är kanske denna passagerare långsamare då den inte har samma vana.

Case in point: min sambo reser ca 4-6 gånger per år. Jag reser i snitt två gånger per månad. Vem är snabbast i Fast Track tror ni? :oops: Hint: inte jag.
 

mha321

Medlem
Samma här. Men jag brukar ibland gå förbi personer som tydligt krånglar med sina grejer och när det bildas lång tomgång framför så att jag (som alltså redan har allt färdigt lagda) går före utan att ta plats eller annars störa. Tycker ni sådant förfarande är okej eller disrespekful?
Beror lite på hur det ser ut. Men i rätt många kontroller är det ju specifikt designat för att man ska göra så. På Arlanda tex är det väl till och med målat pilar på golvet som indikerar att man ska gå parallellt?
 

Jönsson

Medlem
Vänner,

Ett ord från moderator:
Nu tonar vi ner retoriken lite, det finns ingenting här att höja varken pulsen eller rösten för.

Ett ord från medlemmen:
Berättigat access till Fast Track behöver nödvändigtvis inte betyda en resenär som gör detta ofta. En sällanresenär i SAS Plus, Business eller First har samma access på grund av deras biljett. Därmed är kanske denna passagerare långsamare då den inte har samma vana.

Case in point: min sambo reser ca 4-6 gånger per år. Jag reser i snitt två gånger per månad. Vem är snabbast i Fast Track tror ni? :oops: Hint: inte jag.
Hon har väl allt i handväskan, som många andra kvinnor. ;)
 
Toppen