Senaste nytt

Våra samlade tips och tricks för snabbare säkerhetskontroller!

fopes

Medlem
Det är ju detta som gör att det tar tid. Jag vill inte påstå att du orsakar det, men att folk i allmänhet inte tänker på att de ska flyga och vad det innebär i form av säkerhetskontroll. Om de förberedde sig och tog av sig klockor etc i förväg, så skulle allt flyta mycket smidigare. Skiter man dessutom i bältet sparar man tokmycket tid efter säkerhetskontrollen...

Förstår inte vad du menar. Du måste nog missuppfattat mitt inlägg. Självklart ska man ta av sig klockor etc i förväg och stoppa undan så mycket som möjligt innan i väskan. Det är ju givet. Min poäng är att det alltid är bäst att lägga ev lösa föremål i första korgen (kavaj, jacka t ex som kan vara svårt att få ned i någon väska). Genom att göra på detta sätt så går det fortast för en själv (och övriga) och man undviker trängsel i slutet av bandet eftersom man minimerar tiden som man behöver stå och vänta.

Det är givet att detta är det snabbaste sättet att ta sig genom säkerhetskontrollen och mest hänsynstagande mot övriga resenärer. Folk som inte tänkt på detta och inte följer denna princip förstör för oss övriga resenärer..
 

agehall

Medlem
Aha, då missförstod jag dig nog lite.

Dock håller jag inte med dig om ordningen. Jag kör följande ordning:

Dator+iPad
Datorväska
Kavaj + vätskor
Kabinväska

Anledningen till detta är att då kan jag snabbt plocka upp datorn och få tillbaka den i datorväskan. När detta är klart kastar jag ner min påse med vätskor i kabinväskan, slänger på datorväskan ovanpå, tar kavajen och går. På så sätt är jag borta från säkerhetskontrollen på nolltid och kan dra på mig kavajen medans jag går till loungen. Om min datorväska vore mindre, så skulle jag nog ändra ordningen lite, men det här är det som funkar bäst för mig just nu.
 

fopes

Medlem
Aha, då missförstod jag dig nog lite.

Dock håller jag inte med dig om ordningen. Jag kör följande ordning:

Dator+iPad
Datorväska
Kavaj + vätskor
Kabinväska

Anledningen till detta är att då kan jag snabbt plocka upp datorn och få tillbaka den i datorväskan. När detta är klart kastar jag ner min påse med vätskor i kabinväskan, slänger på datorväskan ovanpå, tar kavajen och går. På så sätt är jag borta från säkerhetskontrollen på nolltid och kan dra på mig kavajen medans jag går till loungen. Om min datorväska vore mindre, så skulle jag nog ändra ordningen lite, men det här är det som funkar bäst för mig just nu.

Ok. Det beror väl lite på vad man reser med för grejer. Själv så tar jag t ex aldrig ut vätskor. Det behöver man sällan göra. På Arlanda behöver man definitivt inte göra det och det sparar man mycket tid på. I mitt fall så har jag iaf nu på vintern kavaj+jacka och att få på sig detta är det som tar tid och därför måste det alltid komma först på bandet.

Grundprincipen är i vilket fall att ha de tidsödande momenten först på bandet. Kabinväska kan aldrig komma först på bandet förutsatt att man inte ska stoppa ned saker i väskan. Om man t ex råkar ut för att personalen ska kolla i kabinväskan så är det väldigt skönt att innan ha hunnit få på sig alla andra grejer.

Med din packning förstår jag dock inte varför du inte tar kabinväskan före kavaj+vätskor. Genom detta skulle du ju kunna öppna kabinväskan och förbereda instoppning av vätskor och slippa stå där med vätskepåsen i handen och vänta på att kabinväskan ska komma?
 

famhanssons

Medlem
Jag alla min vätskor i plastpåsar inuti nessesären. Oftast räcker det att öppna nessesären. Allt övrigt löst inkl armband o klocka går ner i fickan på kavajen/jackan som ändå läggs i korgen. På så vis är man snabbt iväg efter kontrollen. Största problemet som skapar problem är att folk inte plockar ihop tillräckligt fort.
 
Jag tar alltid av mig klocka, bälte, plånbok och stoppar i datorväskan när jag står i kön till säkerhetskontrollen.
Telefoner ligger kvar i innerfickorna på kavajen. Tar av mig kavajen och tar fram datorn innan jag kommer fram.
1:a lådan: Kavaj
2:a lådan: Datorväska
3:e lådan: Dator

Om jag vet att jag åker på en flygplats som (ofta) kräver att man ska ta av sig skorna så har jag ett litet plastskohorn i kavajen, då jag i princip alltid har ett par oxfords till kostymen som är ett helsike att få på sig annars.
 

E.K

Medlem
Åker man från Bangkoks Suvarnabhumi flygplats så kan det vara värt att ta en promenad från den ena ändan till den andra.
Det finns tre ställen där man går till säkerhetskontrollen, en i varje ända och givetvis en i mitten.
Trots att jag för det mesta har tillgång till Premium Lane så har promenaden även i det fallet underlättat för onödigt köande.
Även om man flyger ekonomi så är promenaden guld värd för man kan se hur mycket folk som redan står i kö till respektive kontroll.
 
Jag brukar ta upp datorn och vätskor INNAN jag kommer fram till bandet/korgarna. Jag brukar också hålla koll på om man behöver ta av sig skorna, i så fall gör jag det också i förväg. Om jag reser med sax tar jag upp den och lägger bland vätskorna, de ska alltid envisas med att mäta längden på den. I övrigt testar jag alltid att gå igenom fast track om jag flyger businessclass, har guldkort inom alliansen jag ska flyga med eller håller på att missa mitt flyg. Ibland släpper de igenom mig, ibland inte.

I Katowice ger Priority Pass fast track, man beger sig upp till andra våningen. I Bergamo får man fast track om man besöker landside loungen (priority Pass gäller). Har ett svagt minne av att man kunde checka in där också (vet inte om det funkar om man behöver checka in bagage).
 
Last edited:
Toppen