Senaste nytt

Vågar ni ha guldtaggar på incheckat bagage?

OT, men av ren nyfikenhet, hade du ett TSA-lås? Eller klipper dom sådana också, är man bara lurad om man köper dem?

Nej det här var en gammal väska som hade kombinerat kodlås och spänne vill jag minnas. Jag får såklart skylla mig själv som tänkte att ja skulle låsa väskan för att minska risken att den skulle gå upp under hanteringen.
 
Jag brukar köra med Amex Platinum-taggar på mitt incheckade bagage. Har dock aldrig haft några problem med inbrott eller liknande. Taggen var bortriven sist jag fick tillbaka bagage på CDG, men inte värre än så.

Klart att det kanske inte är så smart att skylta med det nej. Borde nog fundera på det.
 

TheEagle

Medlem
En gång har jag blivit bestulen. Jag får visserligen skylla mig själv att jag i ren stress i sista stund stoppade ner ett par helt ok solglasögon i det incheckade bagaget när jag skulle resa till Larnaca via Warzawa med LOT.
Men historien slutar inte där. Hör på detta!!!
Vid framkomst till Ayia Napa märkte jag att mina solglasögon var borta. I väskan låg dock ett svart paket. Någonting som var inlindat i svart eltejp. Blev rätt kall när jag såg att det låg något i väskan som inte var mitt.
Rev upp paketet. Inlindat i eltejp låg tio paket ryska cigaretter. Öppnade varje paket och hällde ut samtliga cigaretter på ett bord bord. Såg ut att vara helt vanliga cigaretter dock, men testade dem aldrig utan slängde dem direkt i papperskorgen.
Någon hade alltså utövat en ny form av byteshandel med mig...
 

Jakob K

Medlem
Jag har förvisso taggar på både incheckat och handbagage - men jag låser aldrig incheckat bagage.

Att resa utan incheckat i tjänsten är ofta svårt då jag måste ha med prototyper eller nåt annat knasigt som inte får plats i handbagage.

Min väska har varit öppnad ett par ggr - men då var det bara kläder i väskan - och inget saknades.

Kanske är bäst att ta bort guldtaggar från incheckat i fortsättningen - men BC.se taggen i "remove before flight"-format får sitta kvar så man känner igen väskan på bandet...!


mvh
 

Jakob K

Medlem
OT, men av ren nyfikenhet, hade du ett TSA-lås? Eller klipper dom sådana också, är man bara lurad om man köper dem?

Jag fick mitt TSA klippt första gången jag använde det. Sen dess har jag förlikat mig med tanken att nån alltid går igenom bagaget och således inte låst det alls.
 

agehall

Medlem
Problemet med att sätta taggar på det incheckade bagaget är att de försvinner så illa kvickt. Jag orkar inte längre försöka ha en EBG-tag på min väska pga detta.

Ang TSA-lås, så hänger det helt på hur lat TSA-agenten är om han klipper eller tar fram nyckeln. Jag anser dock att man inte ska tro att låsen på väskor utgör något riktigt skydd mot stöld - alla går ju att få upp på nolltid om man vet vad man gör. Jag ser dem endast som ett sätt att se till att väskan inte råkar gå upp under transport och brukar oftast inte ens ställa om koden på dem när jag checkar in väskan.
 

gusten

Medlem
Kör alltid med EBG tagg på incheckat baggage och har aldrig haft något problem. Men det låter logiskt att tjuvar låter sig lockas av baggage som är pyntat som en julgran med guld o platinum. Dessutom kan man ifrågasätta "nyttan" med att statustagga incheckat bagage - det är ju på carry-ons som man kan bli igenkänd och få gräddfilsbehandling i så fall.

Min BC.se guldbricka är en raritet och får bara åka i kabinen,

Däremot: en av mina stora BC.se taggar blev bortklippt en gång, så det är tydligen stöldbegärligt. :)
Finns det BC.se klistermärken? Vill ha! Var kan dessa beställas?
 
Toppen