Senaste nytt

Växling av diverse valutor

Hafermann

Medlem
Har en mängd olika valutor (från länder jag inte frekvent besöker) liggande här hemma. Hittade bland annat Forint, Kuna och Zloty.

Nu min fråga. Om jag väljer att växla dessa samtidigt till USD eller Euro, blir det en växlingsavgift eller betalar jag ny avgift för respektive valuta?
 

Valley

Medlem
Har en mängd olika valutor (från länder jag inte frekvent besöker) liggande här hemma. Hittade bland annat Forint, Kuna och Zloty.

Nu min fråga. Om jag väljer att växla dessa samtidigt till USD eller Euro, blir det en växlingsavgift eller betalar jag ny avgift för respektive valuta?
Brukar normalt bli 2 avgifter eftersom man vill påstå att man alltid måste växla via SEK.
Har inte orkat kontrollera om det är sant eller inte.
 

Berglund

Medlem
Ett svenskt växlingskontor kommer först köpa valutan av dig, till deras gällande köpkurser, vilket brukar vara 3-5% under växelkursen du exempelvis kan se på Google.

Därefter säljer de ny valuta till dig till deras egen säljkurs, vilken brukar ligga runt 5% över växelkursen du ser på Google. Det är så de tjänar sina pengar.

Jag känner inte till något växlingskontor i Sverige som tillåter direktväxling mellan två valutor där ingen av de två valutorna är SEK.
 
Last edited:

apknug

Medlem
Är inte beloppen så stora så kan det vara klokt att gå till ett lite mindre kontor som inte tar typ 39 kr i avgift. Mindre kontor "brukar" även ha bättre kurser.

i.e akta dig för Forex.
 

Hachans

Medlem
Jag brukar ta med mig sån valuta till länder vars valuta jag behöver och växla på plats. Sist hade jag ett gäng Singaporedollar som jag växlade till euro i Holland. Euro kommer jag ju liksom använda betydligt mer än SGD.

Detta gjorde jag specifikt för att undvika Forex ocker.
 

Hafermann

Medlem
Jag brukar ta med mig sån valuta till länder vars valuta jag behöver och växla på plats. Sist hade jag ett gäng Singaporedollar som jag växlade till euro i Holland. Euro kommer jag ju liksom använda betydligt mer än SGD.

Detta gjorde jag specifikt för att undvika Forex ocker.
Jag kom fram till exakt samma slutsats igår. Tar med till USA eller Tyskland i oktober och växlar.
 

ulagun

Medlem
Hade 60 USD liggande. skulle växla in dem på Athens flygplats. Samtliga ställen hade växlingsavgift på 6 USD, dessutom dålig kurs mot euron. Behöll min dollar.
 
Toppen