Senaste nytt

Växla till dollar eller ta ut dollar på plats?

Jonted

Medlem
Ha massor av en dollar i fickan, alla människor som du träffar i ett möte där du köper eller de servar dig förväntar sig "tips".
Använd de kort som ger dig flest poäng det är ju
självklart, annars skulle du inte hängt här på BC.
Ha en trevlig resa.

Tack!
Jo absolut men beroende på vad skillnaden i kostnader är kan det ju faktiskt vara bättre att ibland avstå från att få poäng om de blir för dyra.

Jag växlar aldrig på hemmaplan längre, tar ut all cash jag behöver på plats i ATM med Santanders "Mitt kort" ingen uttagsavgift o ingen växlingsavgift betalar in allt på första fakturan så det är helt kostnadsfritt.
Funkar kanon.

Tack för tipset. Har dock inget santander-kort och åker till helgen :)
 

Hachans

Medlem
Min taktik brukar vara - växla så mycket pengar att jag klarar mig första dagen eller två. Tänker att jag ska kunna ta en taxi, betala en middag etc kontant utan att behöva tänka på att hitta en bankomat eller så precis när jag kommit dit.

Sen brukar jag köra med kortet. Ta det som är mest förmånligt för dig. Kortet har jag märkt är det mest fördelaktiga för mig, även om de har avgifter. Jag är ingen big spender så det brukar inte bli så många kronor i avgift i slutändan. Behöver jag kontanter så tar jag ut tillräckligt för att göra det värt uttagsavgiften hemma. Eventuell valuta jag inte använt, sparar jag till nästa besök.
 

Jonted

Medlem
Min taktik brukar vara - växla så mycket pengar att jag klarar mig första dagen eller två. Tänker att jag ska kunna ta en taxi, betala en middag etc kontant utan att behöva tänka på att hitta en bankomat eller så precis när jag kommit dit.

Sen brukar jag köra med kortet. Ta det som är mest förmånligt för dig. Kortet har jag märkt är det mest fördelaktiga för mig, även om de har avgifter. Jag är ingen big spender så det brukar inte bli så många kronor i avgift i slutändan. Behöver jag kontanter så tar jag ut tillräckligt för att göra det värt uttagsavgiften hemma. Eventuell valuta jag inte använt, sparar jag till nästa besök.

Låter som en bra idé!
Vet du om det brukar vara bäst att ta ut kontakter och sedan växla på Arlanda eller är det lika enkelt att bara gå till SEB-disken på T5 och ta ut USD av dem rakt av?
 

Dr. Miles

Expert
Låter som en bra idé!
Vet du om det brukar vara bäst att ta ut kontakter och sedan växla på Arlanda eller är det lika enkelt att bara gå till SEB-disken på T5 och ta ut USD av dem rakt av?
I alla fall valutaväxlingskurser av SEK/USD i USA är sämre än hemma.

Vissa (eller många) amerikanska bankomater tar också avgift utöver den som din bank/kortutgivare tar (eller inte tar).
Även om man betalar dessa avgifter, tror jag att det är fortfarande bättre än växla kontanter i USA, om man tar ut 100 USD eller mer.
 

Jonted

Medlem
I alla fall valutaväxlingskurser av SEK/USD i USA är sämre än hemma.

Vissa (eller många) amerikanska bankomater tar också avgift utöver den som din bank/kortutgivare tar (eller inte tar).
Även om man betalar dessa avgifter, tror jag att det är fortfarande bättre än växla kontanter i USA, om man tar ut 100 USD eller mer.

Jag tror jag föredrar att ta ut kontanter på plats oavsett (kommer inte växla SEK-USD i USA) men det är skönt att ha med sig lite kontanter. Därav om det är till nackdel att gå till SEBs disk på T5 och ta ut USD direkt av dem eller om jag borde växla kontanter istället på Arlanda?
 

Hachans

Medlem
Låter som en bra idé!
Vet du om det brukar vara bäst att ta ut kontakter och sedan växla på Arlanda eller är det lika enkelt att bara gå till SEB-disken på T5 och ta ut USD av dem rakt av?

Jag har fått för mig att växlingskurserna är sämre på flygplatsen än på kontor på stan. Men jag har inte lagt ner någon tid på att faktiskt studera detta, men det vet någon annan säkert.
 

mash

Medlem
Jag har kört 100% kontantlöst i USA mina senaste 3 resor dit, har funkat klockrent och har inte inneburit några begränsningar alls för min del. Vid vilka situationer är det ni tvingas använda kontanter till nu för tiden?
 

Abbs

Medlem
Jag har kört 100% kontantlöst i USA mina senaste 3 resor dit, har funkat klockrent och har inte inneburit några begränsningar alls för min del. Vid vilka situationer är det ni tvingas använda kontanter till nu för tiden?
Blöta barrundor är det bra att inte ha kort med sig av erfarenhet.
 

Maja

Medlem
Jag har fått för mig att växlingskurserna är sämre på flygplatsen än på kontor på stan. Men jag har inte lagt ner någon tid på att faktiskt studera detta, men det vet någon annan säkert.
Forexs kurs var dyrare på Landvetter än vad den var på deras vanliga växlingskontor vid vår senaste växling.

Sist plockade jag ut kontanter i en bankmat med Coops kort, men åkte på att betala $3 i uttagsavgift till banken som ägde bankomaten. Alla utländska kort tog ut avgift vid uttag med andra kort än deras egna var min erfarenhet i San Francisco i juni-16. Slutade att vi tog ut någonstans längs med vägen i någon mindre stad, men åkte på avgiften ändå.

Har växlat lite kontakter hemma på något växlingskontor men de senaste åren har vi in princip rest kontantlöst snudd på.

Behöver dock fundera ut hur vi ska göra till sommarens USA-tour samt våra 3 nätter i Kanada. Ska kolla upp Santanders kort som nämndes här ovan! :)
 
Toppen