Senaste nytt

Växla till dollar eller ta ut dollar på plats?

Nemo

Medlem
Det finns tre sätt för bankerna att dra in pengar på valutahandel.
1. Spread (mäts i pip, percentage in point, om jag förstått det rätt)
2. Procentavgift på beloppet
3. Fast avgift per transaktion

Oftast gör bankerna en kombination av ovan.
1. Mellan bankerna kan den utländska växeln ha en marginal på endast 1-2 pips, medan banken kan ha en bredare marginal på upp till 30-40 pips när de handlar med individuella kunder. Små växelaffärer som oftast finns på turistresmål kan ofta ha en marginal upp till 400 till 600 pips.
2. Det valutaväxlingspåslag som de flesta banker har är på ungefär 1,5% av beloppet
3. Bankomat/överföringsbelopp på mellan 30 och 150 kronor.

Hur göra som vanlig resenär?
1. Om du plockar ut pengar från en bankomat eller gör en överföring av pengar mellan olika länder/valutor hos en vanlig bank så får du dagens sämsta kurs på marknaden. Så är det bara. Det går lätt att kolla valutakurser på xe.com (finns även som app). Det här kommer du inte undan om du inte öppnar ett valutakonto och börjar handla själv där du själv sätter manuell limit, enklast hos Avanza eller Nordnet. GE Money Bank (MasterCard) ger generellt något bättre kurs än svenska banker, och även marginellt bättre än Visa (enligt min erfarenhet). Vet inte om det går att öppna ett valutakonto i svensk bank (i valutaparet USD/SEK tex) och även koppla ett Visa/MC mot det kontot.
2. Använd ICA eller GE MoneyBank så slipper du valutaprocenten. I princip alla andra banker använder procentavgift.
3. Fast avgift finns också hos de flesta, och så har även en del bankomat-banker denna avgift. Kanske någon bc-medlem har en hemsida som radar upp vilka banker i USA som inte tar fast avgift vid bankomat-uttag med utländska kort?

Hur gör jag?
Min taktik är att vid avresa med ungefär 50 euro/dollar/pund i sedlar som jag växlar på Forex Arlanda, sedan plocka ut pengar i bankomat vid ankomst i lokal valuta. Använder då GE Money Bank MasterCard. När jag kommer hem växlar jag tillbaka fickpengarna på Forex Arlanda. Så en kombination av hög spread (Forex) och något mindre spread (MasterCard) och inga procent- eller fasta avgifter.
 

Homer

Medlem
Jag köper 2-4-1 idén. Den är värd en del men man kan undra hur lönsamt det är med poäng för resenären. 3000 kr ger dig 30 000 poäng vilket kan ge dig en ToR till London. Men den går troligen att köpa billigare. Den Australiska konsumentrådgivaren har räknat på det hela och menar att de flesta resenärer är mer betjänta av att hitta mest prisvärda biljett än att betala extra för poäng. Sextio procent av Qantas vinst förra året generades på försäljning av poäng. Men visst jag gillar ett fint poängsaldo också.

Full Page - Frequent Flyer review - CHOICE

4000kr ger i exemplet 40.000 poäng vilket räcker till ToR ARN-MUC i Business inklusive inrikes anslutningsflyg,
vilken högst osanolikt går att köpa billigare.
Poängens värde beror på hur man använder dem.
 

ACervin

Medlem
Håller med om att det handlar mycket om hur man använder poängen och det är därför väldigt svårt att räkna på värdet. För 34 290 poäng för du från Eurobonus shop en fruktskål i rostfritt stål. Den kostar 599 kr på nätet. FFP från flygbolagens horisont är ingen välgörenhet och det handlar om att låsa in kunden. FFP förefaller vara lönsamma för bolagen. Jag kan väl tillägga att BC har lärt mig att använda poängen bättre. Har en känsla av att vi lämnat trådens ämne.
 
Last edited:

Ubbe

Medlem
Jag kan väl tillägga att BC har lärt mig att använda poängen bättre. Har en känsla av att vi lämnat trådens ämne.
What?? Att använda poäng rätt är väl hela sitens ide?? bortsett då från "hur få mest/flest poäng" eller status snabbast :cool:
 

JacobGBG

Medlem
Jag ställde denna fråga i en lounge tråd tidigare vilket kanske inte var det bästa stället.

Finns det en bankomat på Landvetter där man kan ta ut Euro/Dollar? Vet att det finns på Arlanda.
 
Har nyss kommit hem efter några dagars semester i Danmark. Där har man den ofina vanan att lägga på "kortgebyr" på varierande 1-2% på utländska kreditkort. Kan säga att ICA Mastercard kom till användning för bankomatuttag... Av någon anledning så verkar Diners Club-korten vara mer etablerade i DK än här.
 

Homer

Medlem
Jag är inte alls övertygad om att jag vill
slippa 2% valuta påslag på alla mina inköp

Om man handlar för 100kkr med SAS Amex skulle det alltså kosta 2.000kr i avgift
men samtidigt tjänar man 20.000 Eurobonus poäng som då kostar 10öre/poäng

Att jämföra med vad det kostar att köpa miles från US
100.000 miles för 1750$ = 12.50 öre/mile

Därtill möjligheten att trigga 2-4-1 voucher


och som framgår av den här tråden http://www.businessclass.se/sas-eurobonus/5805-750-poaeng-foer-74-skr-med-moejlighet-till-fler.html
är det många som tycker att just 10öre/Eurobonuspoäng är ett klipp ;)
 
Toppen