Senaste nytt

Växjö återfår förbindelsen till Kastrup

deltamartin

Medlem
Denna rutt är väl så gott som enbart till för de som ska vidare efter Köpenhamn, tvivlar på att deras målgrupp är de som börjar resan i Växjö och slutar resan i Köpenhamn.
Därav den tidiga avgången från VXO och sena avgången från CPH.
 

Kristofer

Medlem
Det är helt bortkastat att starta en flyglinje med en frekvens om dagen, finns ingen anledning att välja bort tåget.
I detta fall är det möjligtvis bara utresan om man harr tidigt flyg från CPH som det skulle kunna vara någon nytta med linjen. Cimber har inte heller några attraktiva priser. Man kan ju kalla fall hoppas på det är en regional jet maskin dom sätter in. Om inte är tåget bra mycket bättre än en skramlig och sjuklig turboprop maskin.
Vi har två frekvenser med Cimber från NRK och det är på långa vägar otillräckligt, därför blir det Arlanda i de flesta fallen när man flyger. Även tåg till CPH är ett alternativ.
Någon gissade tidigare att denna linje skulle vara borta inom tre tidtabellperioder, jag gissar på två.

Såklart linjen är tänkt som en matarlinje, något annat har ju aldrig påståtts.

Detta är helt perfekt för företaget jag arbetar på. Tack vare linjen kan vi åka över dagen till så gott som hela Europa. Det går inte idag. Trots att man tar det ap-tidiga tåget hinner man inte med de tidiga avgångarna (och att åka så tidigt är inte humant i vilket fall). Tidigaste tåget går 05:15 och är nere på Kastrup klockan 07:34. Gaten till Londonflighten stängde nio minuter tidigare. För mig är i alla fall det en anledning att inte välja tåget.

Vi kommer spara oräkneliga tråkiga hotellnätter tack vare detta. Som exempel innebär linjen att vi sparar tre timmar enkel resa till vårt tyska kontor.

Exakt samma sak har jag hört från många andra resande människor som bor i Växjö.
 
Last edited:

Kristofer

Medlem
På presskonferensen sa de att en av anledningarna att de tror på en lönsam linje är att planet används i Cimbers linjenät, och inte bara för den här linjen, som var fallet tidigare. På så vis innebär detta bara en högre nyttjandegrad för deras flygplan. Vilka andra destinationer bortsett från dansk inrikes flyger Cimber med ATR? Finns det risk att det blir terminal 1? :)
 
Last edited:

Jacob

Medlem
Växjö får även ytterligare en ny linje. Den 7 maj öppnas en ny linje från Växjö till Palma de Mallorca med Ryanair. Linjen kommer flygas en gång per vecka (måndagar) och under sommaren 2012 kommer den kompletteras med linjer till Alicante och Düsseldorf från Växjö.
 

Kristofer

Medlem
Nu finns biljetterna tillgängliga på SAS.se. Tycker inte prisläget ser så dumt ut.

2012-04-04

06:25 - 07:05 SK3400 (QI) Växjö - Köpenhamn (Terminal 3)
07:45 - 08:50 SK501 Köpenhamn (Terminal 3) - London, Heathrow (Terminal 3)

18:00 - 20:55 SK1516 London, Heathrow (Terminal 3) - Köpenhamn (Terminal 3)
22:40 - 23:25 SK3401 (QI) Köpenhamn (Terminal 2) - Växjö

2 883 SEK
 
Last edited:

Kristofer

Medlem
Jag kan inte söka just nu, men dyker de varken upp om du söker Växjö-Köpenhamn som Växjö-London? Det kan bero på att ITA använder ett annat bokningssystem och flygen har inte lagts in där än.

Precis. Fortfarande så. :)

Ser att det funkar fint på Expertflyer. Vilket bokningssystem använder ITA och vilket använder Experflyer?
 
Toppen