Senaste nytt

Värvningsbonus / kampanj - SAS American Express Elite

agehall

Medlem
Detta är ju en stor förvirring.

Jag skulle skylla denna förvirring på SAS faktiskt. Deras beskrivning av vad baspoäng och extrapoäng är, är minst sagt dålig imho.

För att pedagogiskt förklara hur det fungerar i praktiken, måste man titta på de två kolumner som SAS har i kontoutdraget: Baspoäng och "Poäng att använda". Det är egentligen skit sak samma vad man kallar poängen när de intjänas för det är i slutändan saldot på dessa som avgör vilken status man får resp hur mycket awards man kan boka.

Hade SAS varit smarta, så hade de gjort som alla andra och kallat valutan man får status med för något annat än poäng. Jämför med tex BA som har Tier Points och Avios för status resp awards. Nu blir alla förvirrade av att båda SAS valutor är poäng som har en direkt relation.
 
https://www.americanexpress.com/se/content/pdf/SAS_Medlemsvillkor.pdf Jag läser här men kan inte finna exakt detta, men jag är heller ingen expert på sådana här dokument.

Jag skaffade mitt SAS EuroBonus American Express Premium Card den 1 januari och jag kommer att ha nått 150 000 spend den 31 juni cirka. Tänker jag rätt att jag den 31 juni borde ringa och säga upp mitt Amex och därmed få tillbaka halv årsavgiften, alltså 250 kr. Och i fortsättningen använda mig av Diners Club eftersom det ju ger mer eurobonuspoäng än SAS EuroBonus American Express Premium Card? Eller missar jag något i denna beräkningen?
Jag har inte läst det det själv i villkoren, men det finns gott om medlemmar här som rapporterat om att så är fallet. Och jag har inte läst om någon som misslyckats.
 
Toppen