Senaste nytt

Värvningsbonus / kampanj - SAS American Express Elite

Var otydlig... Finns det någon särskild anledning att välja MC UTOMLANDS (förutom när SAS har dubbla poäng)? Något med växlingskurs etc?

Här är mitt tips, som jag självklart själv lever efter :)
Om du behöver spend för 2-4-1 och stället i fråga tar AMEX, betala med det. I alla övriga fall bör du betala med Revolut eller Curve utomlands, påfyllt med ditt MC.
 

mha321

Medlem
Ja, för Amex tas en avgift ut för transaktioner utomlands.
Det särredovisas på fakturan.
För MC är det ett valutaväxlingspåslag där man inte ser något annat än den slutgiltiga kostnaden i SEK, man ser alltså inte vad produkten/tjänsten respektive kortavgift kostat var för sig.

Har inte gjort någon analys på vilket kort som är dyrast utomlands, men jag använder MC pga. avgiften.
Finns kanske någon post i någon tråd här som redogör det till fullo
Jag har inte gjort någon detaljerad analys, men de gånger jag tittat (registrerar reseräkning och har haft blandade kort använda samma dag) så brukar sas mastercard och sas Amex elite sluta på snarlika kurser när man räknar in avgifterna. Mycket liten skillnad.

Däremot om man använder tex revolut så får man bättre siffror, men å andra sidan färre poäng.
 

Mr Basic

Medlem
Ja, för Amex tas en avgift ut för transaktioner utomlands.
Det särredovisas på fakturan.
För MC är det ett valutaväxlingspåslag där man inte ser något annat än den slutgiltiga kostnaden i SEK, man ser alltså inte vad produkten/tjänsten respektive kortavgift kostat var för sig.

Har inte gjort någon analys på vilket kort som är dyrast utomlands, men jag använder MC pga. avgiften.
Finns kanske någon post i någon tråd här som redogör det till fullo
Kanske har jag missat ngt men visst har väl både SAS Amex och SAS Mastercard 2% i valutapåslag vid köp utomlands? :rolleyes:
 

Doc. ZK

Medlem
Hejsan!

Jag har bjudit en vän för ett år sen, som tyvärr inte använt sitt kort. Har ni någon erfarenhet av att AMEX drar tillbaka poängen man erhållit på grund av detta? Framgår i deras villkor att minimum spend är 10.000 kronor under ett år.
 
Hejsan!

Jag har bjudit en vän för ett år sen, som tyvärr inte använt sitt kort. Har ni någon erfarenhet av att AMEX drar tillbaka poängen man erhållit på grund av detta? Framgår i deras villkor att minimum spend är 10.000 kronor under ett år.
Varför skaffade han det överhuvudtaget om han inte ens nyttjat det för ynka 10.000kr på ett helt år?
 

Flyer722

Medlem
Hejsan!

Jag har bjudit en vän för ett år sen, som tyvärr inte använt sitt kort. Har ni någon erfarenhet av att AMEX drar tillbaka poängen man erhållit på grund av detta? Framgår i deras villkor att minimum spend är 10.000 kronor under ett år.

Har ingen erfarenhet att dom drar tillbaka, men vet att jag värvade en kompis till platinum och han spendera sisådär 500kr och tog del av förmåner.
De drog inte tillbaka bonusen iaf.
 
Toppen