Senaste nytt

Värt att veta vid försenat flyg med Amex Elite reseförsäkring

Per N

Medlem
Vi blev drabbade av SAS inställda flygning från Arlanda till Hong Kong 27/5. Ordinarie avgång med SAS var 15:00 men vi blev ombokade till Frankfurt 17:10 och sedan från Frankfurt till Hong Kong 22:10.

Enligt Solid som handlägger ärendet så räknas flyget till Frankfurt som ”avgång”. Dvs, enligt deras bedömning så är vi bara försenade under 2:10 på Arlanda men inte tiden i Frankfurt trots att förseningarna orsakade 7:55 tim senare ankomst till destinationsorten.

Så här står det i försäkringsvillkoren sid 6.
2 b) Försening, inställning eller överbokning. Försäkrads flyg, tåg eller fartyg är försenat, inställt eller överbokat och detta medför en väntan på nästa tillgängliga avgång till destinationsorten på mer än 4 timmar efter ursprunglig avgångstid enligt bokning/biljett

Solid har accepterat våra utlägg från Arlanda men inte Frankfurt.

Jag har skickat frågan till Solid vad som händer i ett liknande fall då man blir omdirigerad till Bromma och SAS ordnar med transferbuss ifall det också räknas som avgång.

Det borde finnas fler som råkat ut för något liknande som kanske kan bekräfta att Solid agerat rätt och vi missbedömt försäkringsvillkoren.
 

Dr. Miles

Expert
Vi blev drabbade av SAS inställda flygning från Arlanda till Hong Kong 27/5. Ordinarie avgång med SAS var 15:00 men vi blev ombokade till Frankfurt 17:10 och sedan från Frankfurt till Hong Kong 22:10.

Enligt Solid som handlägger ärendet så räknas flyget till Frankfurt som ”avgång”. Dvs, enligt deras bedömning så är vi bara försenade under 2:10 på Arlanda men inte tiden i Frankfurt trots att förseningarna orsakade 7:55 tim senare ankomst till destinationsorten.

Så här står det i försäkringsvillkoren sid 6.
2 b) Försening, inställning eller överbokning. Försäkrads flyg, tåg eller fartyg är försenat, inställt eller överbokat och detta medför en väntan på nästa tillgängliga avgång till destinationsorten på mer än 4 timmar efter ursprunglig avgångstid enligt bokning/biljett

Solid har accepterat våra utlägg från Arlanda men inte Frankfurt.

Jag har skickat frågan till Solid vad som händer i ett liknande fall då man blir omdirigerad till Bromma och SAS ordnar med transferbuss ifall det också räknas som avgång.

Det borde finnas fler som råkat ut för något liknande som kanske kan bekräfta att Solid agerat rätt och vi missbedömt försäkringsvillkoren.
De (och andra försäkringsbolag) ersätter endast för mat, förfriskningar och nödvändiga köp MEDAN du väntar på försenade flyget vid personförsening.
Så antalet av timmar du blev försenad totalt är ointressant för dem.
 

Per N

Medlem
De (och andra försäkringsbolag) ersätter endast för mat, förfriskningar och nödvändiga köp MEDAN du väntar på försenade flyget vid personförsening.
Så antalet av timmar du blev försenad totalt är ointressant för dem.
Fast när "slutar" jag att vänta egentligen? Jag sitter på Arlanda och väntar på att få flyga till Hong Kong. För att förseningen ska bli så kort som möjligt så skickar SAS mig till Frankfurt för att fortsätta vänta på ett flyg till min "destination". I detta fall tycker alltså försäkringsbolagen att jag slutat vänta så snart jag kliver på ett plan på Arlanda oavsett destination även om det för min del bara innebär fortsatt väntan på en annan flygplats. Frågan är hur man ska tolka villkoret 2b i mitt första inlägg.
 

Dr. Miles

Expert
Fast när "slutar" jag att vänta egentligen? Jag sitter på Arlanda och väntar på att få flyga till Hong Kong. För att förseningen ska bli så kort som möjligt så skickar SAS mig till Frankfurt för att fortsätta vänta på ett flyg till min "destination". I detta fall tycker alltså försäkringsbolagen att jag slutat vänta så snart jag kliver på ett plan på Arlanda oavsett destination även om det för min del bara innebär fortsatt väntan på en annan flygplats. Frågan är hur man ska tolka villkoret 2b i mitt första inlägg.
Det står "medför en väntan på nästa tillgängliga avgång till destinationsorten på mer än 4 timmar efter ursprunglig avgångstid enligt bokning/biljett"
Så de avser nog att du har fått "nästa tillgängliga avgång" när SAS har bokat om dig via Frankfurt och antagligen de räknar tiden mellan ursprungliga avgångstiden och avgångstiden av Stockholm->Frankfurt.
 

agehall

Medlem
Det är väl inte första gången vi hör talas om personer som får bråka med Solid. Jag kan nog tycka att rimliga utlägg på FRA bör täckas, men jag är inte alls säker på att Solid's tolkning är fel här.
 

Per N

Medlem
Intressant frågeställning. Stå på dig och håll oss informerade om utfallet.
Japp, jag tycker det är lite spännande att se svaret på frågan vad som händer i det fall man blir transporterad till en annan flygplats, tex Bromma om det innebär att resan mot destinationen har påbörjats och min väntan är över.
 

Dr. Miles

Expert
Intressant, men är inte själva förseningen till destinationen ersättningsbar?
Nej, inte enligt villkoren.

Säg du åkte med en fllight som avgick i tid men det försenades till destinationen pga diversion till en annan flygplats pga en sjuk passagerare.
Ni satte kvar i planet och fick inte gå ut medan ni var på andra flygplatsen.
Då får man ingen ersättning då du inte har haft några utgifter under förseningen.
 
Toppen