Senaste nytt

Värt att köpa biljetter med Prio-mastercard?

Boomboom

Medlem
Om man vill optimera sin cashback bör man då strunta i att använda sitt Prio-mastercard?

Tänker att man får väl ändå 1 poäng per krona så länge man slår in sitt prio-nr och att de 10-30% mer i poäng man får av att använda sitt Prio-mastercard inte väger upp exempelvis 1% i cashback i rena pengar från exempelvis Preem-mastercard.

Tänker jag rätt?
 

palmen

Moderator
Spelar ingen större roll, vill ha mest värde för det jag spenderar
Värdet är ju dock olika för alla då poäng värderas olika från person till person. Bara du som kan svara på vad du värderar poängen till.
Generellt brukar man säga 1 eurobonuspoäng är värt 10 öre. En del värderar de dock till 5 öre och andra 30 öre så det är individuellt.
 

FF#1

Medlem
Cashback är ju typ 1% stabilt men lågt.

Sen om man lyckas pricka in några bonuspoäng som man dessutom lyckas använda till nått vettigt så kan man ju belönas rikligt.
Som min USDM resa för 100k poäng som skulle kosta 140000Sek om jag hade köpt den för pengar... ( betalade 14004 kr för poängen)

Om det nu just är bonuspoäng på SJ prio så får du fundera var du brukar åka, vad en resa kostar i poäng eller pengar där och sen se om det är bättre kickback än 1%?

själv så gick jag inte plus på SJ prio jämfört med Eurobonus Amex Elite (speciellt om 2-4-1:an) så när jag inte behövde vara svart längre la jag ner det.

Min benchmark var 1:a klass från Norr till södra Sverige, kostar ca 19000p eller ca 1900kr
för att dra in det så var jag tvungen att dra 63000 kr på prio kortet som svart (30p/100kr)

Så värdet på mina poäng vart ca 10 öre vilket är rätt normalt.

med 1% cash back så ger exemplet ovan 630 kr vilket kan räcka till en sittplats eller en bädd i en liggvagn om man har tur.
men testa göra egna beräkningar vad du vill använda poängen till och vad det kostar.
 
  • Gilla
Reactions: Gus

gdaily

Medlem
Jag föredrar SJ-Priopoäng före 1% cashback, trots att jag åker tåg sällan (men några gånger varje år). Orsaken är att SJ Priobiljetterna är avbokningsbara. Oftast vet jag "ungefär" när jag ska åka, typ "det blir nog Borlänge vid jultid". Då kan jag boka en billig SJ Priobiljett i mycket god tid, gärna i samband med någon kampanj. Ändrar sig sedan mina planer, vilket har hänt, så kan jag enkelt avboka och få tillbaks poängen.
 

Jönsson

Medlem
Vilket kort som ger mest tillbaks är som tidigare nämnts helt beroende på dina behov och ditt resmönster.

Prio mastercard är väl mest nyttig om du åker mycket tåg och betalar resorna med kortet. Prio svart tex ger 1.3 poäng per krona när du använder kortet att betala på SJ med. En förstaklassbiljett mellan Stockholm och Göteborg med några dagars varsel kostar normalt ca 7200 poäng eller 585kr. Det ger en poängresa per nio eller tio betalda resor. Bäst värde blir det om man spar poängen till de poängkampanjer som kommer med jämna mellanrum. Tex poängresor 50%. Då får man helt plötsligt var sjätte resa gratis.
 

jsn

Medlem
En annan fråga relaterat till SJ Prio och Prio MC: Dubbeldippar man poäng när man köper sj-biljett med Prio MC, eller får man "bara" 1.1-1.3p/kr?
Motivering till frågan: oavsett hur jag betalar för en sj-biljett så får jag 1p/kr. Om jag sedan köper biljetten med Prio MC istf någon annan betalning ger det då +10-30% poäng eller +110-130% poäng?
 

Jönsson

Medlem
En annan fråga relaterat till SJ Prio och Prio MC: Dubbeldippar man poäng när man köper sj-biljett med Prio MC, eller får man "bara" 1.1-1.3p/kr?
Motivering till frågan: oavsett hur jag betalar för en sj-biljett så får jag 1p/kr. Om jag sedan köper biljetten med Prio MC istf någon annan betalning ger det då +10-30% poäng eller +110-130% poäng?

Du får 1p/kr + 0.1-0.3p/kr. Poängen för mastercard betalas ut separat i början av varje månad.
 
  • Gilla
Reactions: jsn
Toppen