Senaste nytt

Värsta ni sett? Hört?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Av ren nyfikenhet, vad är absolut över gränsen? :)

kan vara allt från simpla saker som att vara högljudd vid telesamtal (som egentligen är ganska nördigt att bli upprörd över men det är väl något som kanske triggar reptilhjärnan :))

Men om jag skall "generalisera" så - okunskap, dumhet, prestige, lathet och antiemperism hos människor som anses vara "utbildade/kunniga" å då kan du nog räkna ut att Läkare (som grupp) och politiker (som grupp) går över gränsen när det gäller professionellt beteende.

När det gäller människor/personlighet i allmänhet och kulturkrockar så har jag väääldigt hög tröskel (12 år i Kina fostrar om man säger så).
kan störa mig lite på den kategoriska inställning som finns hos många medborgare i SE gällande andra kulturer. Vi i SE har en uppfostran (tankefrihet) som har gett den unika möjligheten för oss att kunna se saker och ting från olika håll - tyvärr passeras gränserna för vad som är acceptabelt i den meningen väldigt ofta.

Svår fråga du ställer när jag tänker efter men om jag sammanfattar lite plumpt att - jag är tokliberal i de flesta frågorna. I princip helt omöjlig att "jaga upp" i disskusioner å med det tycker jag det är OK att idka lite gorilla i duschen eller ta en bön för om jag skulle vara emot det skulle jag få problem med att förhålla mig till just bajsning och andra religiösa fenomen :)
 
Funkar det inte för dom att använda hörlurar?

Om du menar appen med böneutropet så funkar det som ett alarm på en väckarklocka. Det låter när det är dags, men sedan stänger man av det, normalt sett. Inte har du hörlurarna på när du har ställt larmet på mobilen, eller hur? Åtminstone inte för att höra larmet.

Men det är det jag menar med den ömsesidiga respekten, att oavsett vad det är för ljud som kommer från mobilen (ringsignal, alarm, böneutrop etc.) så stänger man så klart av det så fort man kan. Men att störa sig på att det hörs alls under ett antal sekunder kan jag inte förstå.
 

Johanna

Medlem
Om du menar appen med böneutropet så funkar det som ett alarm på en väckarklocka. Det låter när det är dags, men sedan stänger man av det, normalt sett. Inte har du hörlurarna på när du har ställt larmet på mobilen, eller hur? Åtminstone inte för att höra larmet.

Men det är det jag menar med den ömsesidiga respekten, att oavsett vad det är för ljud som kommer från mobilen (ringsignal, alarm, böneutrop etc.) så stänger man så klart av det så fort man kan. Men att störa sig på att det hörs alls under ett antal sekunder kan jag inte förstå.
Det beror på. Brukar sätta larm och har hörlurar i när jag ska sova på flyg eller tåg. Men jag förstod det som att det inte bara var larmet utan hela bönestunden ljudet var på. Är det bara larmet så ser jag inga problem med det. Vet inte om jag ser problem med bönen heller nberor nog på hur högt det är.

Gäller väl som allt annat. Det är ok så länge man inte stör andra tycker jag. Det handlar om respekt åt alla håll.
 
.........Det handlar om respekt åt alla håll.

Ordet respekt börjar bli lika urvattnat som ordet rasism.

Om man ser ordet som en gen så har nog alla kulturer samma andemening med respekt, skillnaden blir sedan hur genen uttrycks på individnivå dvs fenotyp. Det är på fenotypen alla blir dömda dvs vad de ser uttryckas hos respektive individ utan att ens ha en enda tanke om att den du tittar på inte har samma möjligheter till tankekontroll/beteende som du då denne kommer från en kultur där fenotypen ser annorlunda men genotypen är rel lika.
Iom att personen i fråga började be så indikerar det att denna var/är djup troende för annars hade denne inte tagit bönen där. Är man såpass troende så finns det inte på tankekartan att denne tycker att denne gör något fel och inte visar respekt. Jag skulle påstå det omvända att om någon hade frågat personen så är jag övertygad om att denne tycker att han visade stor respekt när han tillbad sin gud inför alla Er för i hans värld är ordet respekt förknippat med annat.
Det "ömsesidiga" i det här läget från "oss" är att låta denne be i lugn och ro medans vi ägnar oss vidare till att scrolla excellistor, peta i powerpoint eller rent av surfa på di.se - det är respektfullt från vår sida dvs förstå och acceptera att för den person som står på alla 4 nedanför mig inte står i en valsituation utan denne måste göra det denne gör.
Han ber ju inte oss att sluta scrolla med musen och "pay attention" eller vara tysta under den intima stund som han så längtar efter med gud och profeten - respekt från dennes sida.
Jag själv hade bara tyckt att det var coolt att denne tar en bön här och nu i loungen framför mig samtidigt som jag skriver inlägg på bc.se.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen